اخبار روز

جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسی؟

دکتر. علیرضا محدی در مورد جراحی لوزه، دلایل، عوارض و راه های پیشگیری از آن صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص نقش لوزه ها در بدن گفت: لوزه ها قسمت دفاعی لنفاوی بدن هستند که وظیفه دفاع موضعی بخشی از بدن را بر عهده دارند.

این استاد دانشگاه دریافت که لوزه ها تمام سیستم دفاعی بدن را در اختیار نمی گیرند و فقط مربوط به دفاع منطقه ای و موضعی از لوزه ها است. وی تصریح کرد: در مواردی که لوزه ها متورم می شوند، شایع ترین علت این مشکل عفونت های مکرر و محیط مناسب لوزه ها برای رشد میکروب ها است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، مصرف برخی غذاها، داروها و اختلالات ایمنی می تواند منجر به بزرگ شدن لوزه ها شود، تصریح کرد: البته بزرگی لوزه ها در همه افراد مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است تک تک لوزه ها بزرگتر از حد معمول باشد اما مشکلی ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید عمل جراحی لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: اگر تورم لوزه ها منجر به اختلال در خواب شود به این معنی که فرد دیگر نمی تواند به درستی نفس بکشد، شب ها خرخر می کند، گلودردهای مکرر دارد یا بیش از سه بار در سال دچار عفونت های چرکی و میکروبی در ناحیه گلو می شود. , همه اگر سه بار آنتی بیوتیک مصرف می کند نیاز به مصرف دارد یا گوش درد مکرر دارد باید توسط پزشک متخصص معاینه شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی، تورم لوزه ها را معمولاً با لوزه سوم مرتبط دانست و ادامه داد: لوزه های بزرگ در حفره دهان و گلو قرار دارند اما لوزه سوم در قاعده جمجمه و پشت بینی قرار دارد. منجر به مشکلات تنفسی در ناحیه گوش بیمار می شود.

وی یادآور شد: مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و بینی، عفونت مکرر گوش و اختلالات خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

آثار بادام درشت در روند رشد

اختلال مداوم در روند رشد یکی وی در تشریح یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه ها تصریح کرد: کسانی که نمی توانند از راه بینی نفس بکشند معمولاً دچار کم اشتهایی می شوند، یعنی تنفس از راه دهان خشکی نفس است که منجر به بی اشتهایی می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه ها همیشه نیاز به مداخله جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد با دارو، عفونت، تنفس، الگوی خواب و جراحی قابل کنترل یا درمان است مشروط بر اینکه فرد نفس بکشد. از طریق بینی و بیمار در شب خوب می خوابد، در این شرایط نیازی به جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت های مکرر، بی خوابی، خروپف شبانه و در نهایت توقف رشد از جمله دلایل عمده ای است که فرد را واجد شرایط جراحی لوزه می کند.

سن مناسب برای برداشتن لوزه تا پنج سالگی است

موحدی همچنین درباره سن مناسب برای برداشتن لوزه توضیح داد: زمانی که فرد با دهان باز می خوابد، شب ها خروپف می کند و یا بیشتر از حد معمول دچار گلودرد می شود، زمانی که عمل برداشتن لوزه ها قبل از تشکیل فک بالا انجام می شود. در سنین پایین یعنی در سنین حدود پنج سالگی خیلی بهتر است که فرد دچار مشکل دندانی و فکی نشود اما بعد از 10 سالگی با ضایعات و عوارض دهان و فک و همچنین کوتاهی رشد مواجه شود. رشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا برداشتن لوزه ها با عوارض همراه است یا خیر؟ وی تصریح کرد: تا زمانی که فرد با مشکلات ذکر شده مواجه نباشد، عمل لوزه انجام نمی شود، بنابراین عمل لوزه صرفا به منظور درمان و پیشگیری از مشکلات بعدی انجام می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم تا سن 10 سالگی به آرامی پوسیده می شود و کوچکتر می شود، اما اگر تا 10 سالگی به آن توجه نشود، به خصوص در مواردی که تف کردن مشکل دارد، قطعا منجر به اختلالات رشدی و فکی می شود. .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلالات رشد فک نیز نیاز به درمان های خاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم می تواند تا سن 10 سالگی به طور کامل از بین برود، اما عوارضی مانند اختلال رشد، فک، بدشکلی صورت ایجاد می شود. با فرد باقی می ماند، بنابراین برای برداشتن لوزه ها نیازی به صبر تا سن 10 سالگی نیست، زیرا این روند عوارض بعدی و دائمی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه عمل برداشتن لوزه ها بر اساس تشخیص پزشک و برای افراد دارای عارضه ضروری است، یادآور شد: اگر این عمل به موقع انجام شود هیچ عارضه ای برای بیمار ندارد اما اگر دیر انجام شود (بیش از 10 سال)، عملاً برای فرد مفید نخواهد بود. علاوه بر این، سایر مشکلات رشدی، دهان و فک برای همیشه باقی می مانند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا