اخبار روز

جدال دولت و تولیدکنندگان بر سر قیمت کالاهای اساسی

توجه: این خبر با عنوان : جدال دولت و تولیدکنندگان بر سر قیمت کالاهای اساسی
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- تازه‌ترین جدال دولت و صنوف به واکنش وزارت جهاد کشاورزی نسبت به رش د قیمت مرغ و تخم‌مرغ برمی‌گرداند. روز گذشته اتحادیه‌های تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ به تفکیک خبر رشد قیمت مر غ و تخم‌مرغ را اعلام کردند. حتی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن برای مرغ قیمت جدید هم ارائه می‌کند و می‌گوید که هر کیلو مرغ قرار است با قیمت ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود. موضوعی که رسانه‌ها از آن به عنوان یک «شوک» در بازار کالای اصلی یاد می‌کنند. اما مقامات دولتی این خبرها را تکذیب کردند.

آن‌ها اجرای هر سیاستی منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار را اعلام کردند. چه مقامات دولتی پذیرفته شده و چه نپذیرفته در بازار مصرف از نیمه فروردین سال جا ری، قیمت مرغ و تخم مرغ رشد کرده است. در هفته‌های گذشته «اعتماد» در بازار مصرف قیمت مرغ حدود ۳۰ هزار الی ۴۰ هزار تومان و قیمت تخم‌مرغ در هر هزار تومان در مناطق مختلف تهران رشد کرده است.

دیروز هم شورای نانوایان سنتی تهران بار دیگر تاکید کرد که قیمت نان متنا با تورم باید افزایش پیدا کند. البته به نقل از فعالان این صنعت سیاست رشد قیمت بدون هماهنگی اتحادیه با دولت ا نجام شده است. چون دولت در مقابل درخواست اتحادیه نانوایان مبنی بر رشد قیمت تصمیم گرفته است.

اتحادیه نانوایان دو پیشنهاد به دولت های دولتی مبنی بر رشد قیمت داده شده است، اولین پیشنهاد رشد صد درصدی قیمت نان بر رشد دوساله در دستمزد است. پیشنهاد بعدی رشدی بر تورم سال جاری است. البته این ارقام با رشد فعلی نان تفاوت فاحشی دارد. فعلا به عنوان نمونه اتحادیه نان سنگک به نانوایان اعلام کرده است، قیمت نان سن گک را زیر ۱۰ هزار تومان نکنند. این است که قیمت تمام شده در سال ۱۴۰۰ تصویب شده، ۳ هزار تومان است.

اما اختلافات دولت با صنوف به اینجا ختم نمی‌شود، که بنیاد ملی گندم ایرا ن خواهان رشد ۱۷ هزار تومانی قیمت نان است، دولتی‌ها از رقم ۱۵ هزار تومانی گندم می‌زنند. حتی تصمیم دولت پیش از تصویب قیمت در شورای عالی قیمت اعلام کرد قیمت در دولت ۱۵ هزار تومان تصویب شد. پس از انتشار این خبر بود که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد گندم هنو ز نهایی نیست. اما تعیین قیمت این کالا از سوی دولت تعیین نشده است.

در بین کالاهای اساسی قیمت شیر ​​و لبنیات نیز مشخص نیست. آنچه در بازار مصرف بهای یک‌سری از اقلام به صورت سلیقه‌ای از سوی شرکت‌های مختلف رشد کرده است، اما هنوز قیمت جدید اعلام نشده است. یک منبع آگاه به “اعتماد” می‌گوید: قیمت شیر ​​به احتمال زیاد بین ۳۰ تا ۳۵ درصد رش خواهد کرد. البته قطعی نیست ولی این پیشنهاد از سوی اتحادیه دامداران به دولت داده شده است.

درضمن انجمن صنایع لبنی نیز درخواست رشد ۳۰ الی ۳۵ درصدی قیمت انواع لبنیات را داند. رقم پیشنهادی هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است. او تاکید می‌کند نکته جالب این است که مقامات دولتی به ما می‌گویند با رشد قیمت موافق هستیم. ولی اجازه رسمی کردن این موضوع را به شما نمی‌دهیم. اما می‌توانید قیمت‌ها را اعمال کنید.


بیشتر بخوانید: قیمت نان افزایش پیدا می‌کند؟


این موضوع را سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار نیز تلویحا تایی د می‌کند. او به «اعتماد» می‌گوید: در رشد قیمت بین دولت و صنوف توافق صورت‌گرفته و مسئله اطلاع‌رسانی به صنف ارائه شده است.

این موضوع را اصغر پابرجا رئیس جمهوری سابق اتحادیه نان سنگک به نوعی دیگر با «اعتماد» مطر ح می‌کند. او می‌گوید: دولت می‌خواهد هیچ‌چیز را ندهد و نانوایان را در مقابل مردم قرار دهد. به همین دلیل هم هست که قیمت نان را رسما گران نکرده است.

رشد قیمت تخم‌مرغ قطعی است

از روزهای آغازین سال جاری قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف رشد کرد. رویدادی که به آن مقامات رسمی واکنشی نشان ندادند که بالاخره طبق اعلام کانون سراسری مرغ، دولت با رشد برمبنای درخواست صنف درخواست کرد.

طلاکش به «اعتماد» می‌گوید: طبق توافق صنف و مقرر شد، قیمت تخم‌مرغ درب کار خانه هر کیلو ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش برسد. اما قیمت هر کیلو قیمت تخم‌مرغ برای مصرف کننده ۵۶ هزار تومان است. سال گذشته قیمت هر کیلو تخممرغ درب مرغداری 39 هزار و 500 تومان و برای مصرف 47 هزار و 000 تومان تمام شد. به تعبیر بهتر در سال جاری قیمت تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان ۱۸.۶ درصد رشد کرد. طلاکش اعلام کرد، قیمت جدید نیاز به تصویب ستاد تنظیم بازار ندارد و از امروز رشد قیمت رسما اعمال خواهد شد زیرا توافق دولت و صنف قطعی است و تغییری نخواهد کرد.

عرضهی قیمت لبنیات

درخواست رشد ۳۰ الی ۳۵ درصدی انواع لبنیات روی میز ستاد تنظیم بازار اس ت. این از سوی انجمن صنایع لبنی پیشنهادات ارائه شده است. البته هنوز موضوع رشد قیمت شیر ​​در هاله‌ای از ابهام است و دولتمردان در مورد آن می‌گیرند.

اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور وضعیت قیمت شیر ​​و لبنیات مخصوص ش ود. یک منبع آگاه می‌گوید: در حال حاضر برخی از برندها برخی اقلام خود را خارج از تعرفه افزایش داده‌اند. ولی هنوز رسما تغییر قیمت رخ نداده است. او می‌گوید: ما پیش‌بینی می‌کنیم، تا هفته آینده رشد ۳۰ الی ۳۵ درصدی شیر و لبنیات رسما از ستاد مرکزی تنظیم بازار اعلام شود.

جهش قیمت در کمین نان؟

زمزمه‌هایی در مورد افزایش قیمت “نان” به گوش می‌رسد. طبق اظهارات مقامات دولتی قیمت نان گران نمی شود. اما فعالان این صنعت به دنبال افزایش قیمت نان هستند. بر همین اساس هم نظر متفاوتی دارند. به باور آن‌ها، قیمت نان به احتمال زیاد به دنبال افزایش قیمت گندم و آرد، در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت. آزاد باشید و نر خ نان‌های یارانه‌پزهای تغییری نکند.

این موضوع را شورای مرکزی نانوایان سنگک تایید می‌کند. محمد سلیمانی می‌گوید: در حال حاضر هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد ۶۳۰ تا ۶۴۰ هزار تومان است. اما پیش‌بینی می‌شود به ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار تومان می‌رسد. او تاکید می‌کند این نرخ مربوط به نانوایان آزادپز است. سلیمانی می‌افزاید: این مسئله حدود یکی، دو ماه دیگر مشخص می‌شود. هنوز دولتی دولتی در مورد قیمت آرد نانوایان سنتی رشد می‌کند یا نه سخنی به میان نیاورده‌اند. بر همین اساس ما به اعضای خود اعلام کردیم، نان سنگک را زیر قیمت ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تومان نفروشند.

منبع: روزنامه اعتماد

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا