اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

پوست مصنوعی ترمیم شونده برای ربات ها! /گام تحقق ربات های انسان نما!

ربات انسان نمای قاتل که در سری فیلم های «ترمیناتور» ایفای نقش می کرد، با کشف پوست مصنوعی احیاکننده توسط محققان دانشگاه استنفورد، توانست در دنیای واقعی ظاهر شود.

محققان با الهام گرفتن از پوست انسان، سال ها در حال مطالعه برای یافتن مواد پوستی قابل ترمیم برای ربات ها بودند. ژنان بائو، استاد دانشگاه استنفورد در ایالات متحده، برای اولین بار در سال 2012 امکان تولید یک پوست مصنوعی الکترونیکی خود ترمیم شونده را اعلام کرد که دارای چندین لایه مانند پوست انسان است.

او اخیراً در پایان یک پروژه تحقیقاتی گروهی، از پیشرفت‌های جدیدی در این زمینه رونمایی کرده است: لایه‌هایی از پوست مصنوعی که می‌توانند خود را بشناسند و در صورت آسیب‌دیدگی، قادر به انجام روند بهبودی به طور هماهنگ هستند.

کریستوفر کوپر، یکی از محققین درگیر در این پروژه، می‌گوید: من مطمئن هستم که به چیزی دست یافته‌ایم که باید آن را کشف یک غشای چند لایه نازک نامید که قابلیت خود ترمیم را دارد.

مواد تولید شده توسط محققان استنفورد، مانند پوست انسان، می توانند تغییرات حرارتی، مکانیکی یا الکتریکی را در محیط خود تشخیص دهند.

سام روت، یکی دیگر از محققان دانشگاه استنفورد توضیح داد: این پوست نرم و کشسان است. “اگر آن را سوراخ یا برش دهید، هر لایه روند بهبودی خود را در هماهنگی با لایه های دیگر آغاز می کند، درست مانند پوست انسان.”

این پوست مصنوعی در 24 ساعت در دمای 70 درجه سانتیگراد بهبود می یابد اما در دمای معمولی اتاق این بهبودی تا یک هفته ادامه دارد.

در مرحله بعدی تحقیقات خود، محققان دانشگاه استنفورد به دنبال کار بر روی لایه های نازک تری از این پوست خود ترمیم شونده هستند که می توانند هرگونه فشار و تغییرات جزئی دما را حس کنند.

گروهی از دانشمندان بر این باورند که اگر ربات های مجهز به هوش مصنوعی از پوست انسان پوشانده شوند، انسان در اطراف آنها احساس راحتی بیشتری می کند. اتفاقی که مردم را به یاد ربات قاتل می اندازد که در مجموعه فیلم های ترمیناتور جاودانه بود و توانست خودش را ترمیم کند.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا