اخبار روز

توصیه های تغذیه ای برای کودکان دارای اضافه وزن و چاق

مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان در حال حاضر یک مشکل گسترده در سراسر جهان است و به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، چاقی یکی از شایع ترین مشکلات دوران کودکی و نوجوانی است و به سرعت در حال افزایش است. چاقی در دوران کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود. 40 تا 90 درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج می برند.

چاقی می تواند عوارض زیادی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، بلوغ زودرس در دختران و بلوغ تاخیری در پسران، برخی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و معده، بیماری های تنفسی و مشکلات روانی مانند افسردگی و اعتماد به نفس پایین ایجاد کند.

با توجه به عوارض چاقی، پیشگیری از چاقی در کودکان بسیار مهم است و با استفاده از راهکارهای مختلف می توان از چاقی در کودکان و نوجوانان پیشگیری کرد.

ایجاد قانون غذا خوردن از افزایش وزن در کودکان و نوجوانان جلوگیری می کند. بهتر است وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها در زمان مشخصی مصرف شود.

کودکان باید به موقع بخوابند تا صبح زود بیدار شوند و زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. از طریق صبحانه، کودکان از والدین خود یاد می گیرند که چگونه صبحانه بخورند.

چیپس و سیب زمینی سرخ شده چربی زیادی دارند. به جای سیب زمینی پخته بهتر است از سیب زمینی پخته یا پخته استفاده کنید. تنقلات سالم مانند میوه و سبزیجات نیز باید در برنامه روزانه کودکان گنجانده شود. تزئین میوه ها و سبزیجات می تواند کودکان را به خوردن این گروه غذایی تشویق کند.

به جای سس مایونز، می توانید از ماست و گیاهان خشک معطر، روغن زیتون و لیموی تازه سس برای کودکان تهیه کنید.

کاهش مصرف نوشابه ها و آب میوه های صنعتی و جایگزینی آب، کره کم نمک و عرقیات سنتی با نوشابه و آب میوه های صنعتی باید در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود.

بستنی یکی از غذاهای غنی از قند است و کالری زیادی دارد. با توجه به خواص تغذیه ای بستنی، بهتر است کمتر مصرف شود. برخی از کارشناسان تغذیه استفاده از آب میوه های طبیعی را برای تهیه بستنی برای کودکان توصیه می کنند.

شیرینی، شکلات و انواع فست فود نباید به عنوان جایزه و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده شود. زیرا کودکان فکر می کنند که چنین غذاهایی بهتر از سایر غذاها هستند.

اگر می خواهید کیک و شیرینی بخورید، در صورت امکان آنها را در خانه تهیه کنید. اگر کیک و کلوچه خانگی تهیه نمی کنید، بهتر است کیک و کلوچه های ساده را انتخاب کنید. زیرا همه انواع کیک و کلوچه با خامه، خامه فرم گرفته یا روکش شکلاتی چربی زیادی دارند.

کودکان باید از میزان قند موجود در غذاها آگاه باشند. کودکان باید تشویق شوند که غذاهایی با قند کمتر انتخاب کنند. کارشناسان توصیه می کنند میزان روغن و قند موجود در مواد غذایی مصرفی را کاهش دهید. سوسیس و کالباس حاوی مقدار زیادی چربی است و مصرف این غذاها باید محدود شود.

کودکان نباید بیش از 2 ساعت در روز را به سرگرمی و فعالیت های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، تبلت و … اختصاص دهند. به علاوه میزان بهینه فعالیت بدنی برای کودکان حداقل یک ساعت در روز است و مدت فعالیت بدنی روزانه باید به تدریج به یک ساعت افزایش یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا