اخبار روز

افزایش تورم در اردیبهشت ماه! /تورم کدام کالاها در اردیبهشت ماه افزایش یافت؟

رشد تورم قیمت در سال گذشته یا نقطه به نقطه 54.6 درصد بود. بر اساس آخرین نسخه مرکز آمار ایران، متوسط ​​سبد مصرفی ایرانیان نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته تورم 54.6 درصدی را تجربه کرد. تورم سالانه مسکن استیجاری که توزیع گسترده ای در کشور دارد برای کل کشور 38.3 درصد اعلام شده است. با این حساب، تورم مابقی سبد مصرف 62.3 درصد برآورد شده است.

چه اقلامی بیشترین تورم سالانه را دارند؟

برای توجه به مواردی که در دوازده ماه گذشته تورم سالانه بسیار بالایی را تجربه کرده اند، می توانید به تورم سالانه مراجعه کنید. گوشت قرمز و گوشت طیور 116.3 درصد، روغن و چربی 202.5 درصد و گروه شیر، پنیر و تخم مرغ 81 درصد ذکر شده است. به طور کلی تورم کالاها به 66.1 درصد رسیده است، اما تورم خدمات 41.2 درصد است. نمودار زیر روند تورم سالانه را بر اساس پایه جدید آماری مرکز آمار نشان می دهد.

تورم ماهانه اردیبهشت ماه چقدر بود؟

شاخص کل قیمت مصرف کننده در اردیبهشت ماه امسال 2.8 درصد رشد داشته است. بنابراین گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه نسبت به فروردین ماه امسال 0.9 واحد درصد و نسبت به فروردین ماه سال گذشته 0.5 واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه نشان می دهد که قیمت کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه چقدر بیشتر از اردیبهشت بوده است نمودار فوق وضعیت این را گزارش می کند. شاخص برای گروه‌های مختلف کالاها و خدمات رشد سبد مصرفی بدون احتساب درآمد (که تورم آن به شدت در مناطق مختلف کشور پراکنده است) برای اردیبهشت ماه ماه 3.2 درصد محاسبه شده است. تورم ماهانه کالاها 2.4 درصد و تورم ماهانه خدمات 3.2 درصد بوده است. اجرای افزایش قیمت ها در سال جدید علت احتمالی تورم حمل و نقل عمومی در فروردین ماه است. به غیر از این بخش، تورم 6 درصدی گوشت و مراقبت های بهداشتی در یک ماه قابل توجه است.

تفاوت می 1402 و مه 1401

در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته، تورم ماهانه مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ و نوشیدنی ها حتی افزایش یافته است. اما برای یک سری اقلام مانند نفت، هتل ها و رستوران ها و کل گروه حمل و نقل، تورم اردیبهشت ماه 1402 کمتر از ماه قبل بود. در مورد حمل و نقل، نکته جالب اضافه کردن جزئیات بیشتر به اطلاعات منتشر شده است. به طوری که زیر گروه های حمل و نقل شامل سه قسمت خرید وسایل حمل و نقل، استفاده از وسیله نقلیه خدمات حمل و نقل عمومی و خصوصی برای اولین بار از هم جدا شدند. به گزارش مرکز آمار، تورم خرید وسیله نقلیه در واقع به معنای خرید است ماشین و موتورسیکلت در اردیبهشت ماه منفی بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا