اخبار روز

چه خودرویی جایگزین 206 میشود؟ / عکس

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به ارائه خودروی جدید TF 21 درباره قیمت این خودرو گفت: خودرو TF 21 در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین 206 خواهد شد.

مهدی خطیبی امروز در مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایران خودرو با عنوان پروژه TF21 با اشاره به اینکه اکنون به این نتیجه رسیده ایم که رعایت استانداردها به ارتقای کیفیت محصول کمک می کند، گفت: در حال حاضر مردم از کیفیت محصول راضی نیستند. برای این منظور ایران خودرو 279 پروژه را در کوتاه مدت و میان مدت برای ارتقای کیفیت در این واحد تولیدی تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم ما در تولید محصولات عبور مستقیم بوده است، افزود: ایران خودرو از اول خرداد یا 9 شهریور تاکنون خودروی معیوب تولید نکرده و با خودروهای معیوب خداحافظی کرده ایم. اکنون 100 درصد تولیدات تکمیل شده است و این به کاهش 25 درصدی هزینه ها کمک کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: تعریف 279 پروژه به ما این امکان را داد که خودمان را به روز کنیم و کیفیت را ارتقا دهیم، اما این راه بی پایان است و تا رسیدن به اهداف اصلی راه زیادی داریم. ما باید با رعایت استانداردها به دستاوردهای بیشتری برسیم.

میانگین کاهش ایرادات خودروهای تولیدی ایران خودرو: پیش از این این رقم 4.8 درصد بود که خوشبختانه به 2.4 درصد رسیده ایم. حتی طبق برنامه ریزی های انجام شده می خواهیم این رقم را تا پایان سال به 1.4 درصد برسانیم، در پروژه TF21 که در حال عرضه است، اشاره شد که در فرآیند تولید سعی می کنیم تمام استانداردها را رعایت کنیم و روند را بهبود ببخشیم. برای بهبود کیفیت محصولاتمان در این محصول 100 درصد قطعات استفاده شده تولید ملی بوده و دستاورد مهمی برای این شرکت محسوب می شود.

خودروی TF 21 دارای 113 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور و مجهز به موتور تیو فایو پلاس است که زمان طراحی و تولید این خودرو 18 ماه بوده که رکورد مهمی برای این شرکت محسوب می شود.

امسال 332 هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته 108 هزار دستگاه افزایش داشته است. البته 340000 محصول به مشتریان تحویل داده شده است.

وی خطاب به رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: از سازمان استاندارد می خواهیم دید حمایتی در رعایت استانداردهای اجباری داشته باشد، البته خود را ملزم به رعایت استانداردها نیز می دانیم و سختگیرتر هم هستیم. .

قیمت خودروی جدید TF 21 در رده قیمتی پایین قرار دارد و احتمالا جایگزین 206 خواهد شد.

این خودرو در فاز اول تولید با موتور TU5P روانه بازار می شود که در محصولاتی مانند تارا، پژو 207 و پارس قابل مشاهده است. این موتور که پیشتر به بررسی آن پرداختیم، یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر است که ظرفیت تولید حداکثر 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد.

اما با ادامه تولید آن در فاز دوم، یک موتور سه سیلندر با نام IK3 برای آن طراحی خواهد شد. هدف ایران خودرو از طراحی موتور جدید حذف تدریجی موتورهای سری TU و جایگزینی آنها با موتورهای جدیدتر و کم مصرف تر و جلوگیری از افزایش قیمت محصول به دلیل گرانی موتورها است.

این خودرو در تیپ های مختلف و با امکانات متفاوتی مانند گیربکس و گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد.

در مهر 1401 ایران خودرو طی مراسمی TF21 را رسما معرفی کرد. این خودرو از نظر ابعاد شبیه پژو 206 اما با ظاهری کاملا متفاوت است.

نسخه اولیه این خودرو که در این مراسم ارائه شد، ظاهر چندان جذابی ندارد و انتظار ظاهری عجیب از این محصول نداشتیم. زیرا TF21 قرار است محصول ارزان قیمت ایران خودرو باشد.

در جلوی خودرو از خطوط منحنی استفاده شده است، اما در عقب از خطوط شکسته و ناهموار استفاده شده است. بنابراین، عقب خودرو هیچ شباهتی به جلو ندارد.

اما استفاده از رینگ های آلومینیومی برای TF21 که محصولی مقرون به صرفه است در سری محصولات ایران خودرو امیدوار کننده است. زیرا خودروهای دناپلاس و تارا که از گران ترین محصولات این شرکت هستند با چرخ استیل نیز به فروش می رسند.

با توجه به اینکه خودروی ارائه شده در این مراسم نسخه اولیه TF21 بوده و ممکن است در آینده تغییراتی روی آن اعمال شود، بازدیدکنندگان اجازه دیدن یا بررسی فضای داخلی خودرو را نداشتند.

اما ایران خودرو عکسی از کابین وی منتشر کرد. اگر به این تصویر دقت کنید متوجه می شوید که این خودرو از کابینی ساده بهره می برد و فرمانی مشابه محصول Frog Plus دارد. یک صفحه نمایش در مرکز کنسول و خروجی های تهویه مطبوع روی داشبورد با طرح چند ضلعی کار شده است.

بر اساس بیانیه ایران خودرو، TF21 به گونه ای طراحی شده است که می تواند آپشن های ارتقا یافته را نسبت به انواع مختلف نصب کند.

این شرکت از ابتدای معرفی این محصول به قیمت پایین و توانایی آن در گذراندن 85 استاندارد اشاره کرد. در نتیجه استاندارد تصادف عابر پیاده، سیستم کنترل پایداری، حالت رانندگی اکو، کروز کنترل و سنسور فشار لاستیک از جمله گزینه هایی هستند که باید روی این خودرو ببینیم.

انتظار می رود شرکت ایران خودرو به دلیل گرانی، مانند محصولات قبلی، کنترل پایداری یا آپشن ESP را از این خودرو حذف نکند. زیرا این سیستم یکی از حیاتی ترین چیزهایی است که یک خودروی مدرن باید داشته باشد.

به گفته این شرکت، طراحی دقیق این خودرو تا پایان تیرماه 1402 به پایان می رسد.

پس از پایان فاز طراحی، راه اندازی خط تولید TF21 و تولید انبوه ایران خودرو چندین ماه طول می کشد. در نتیجه احتمال زیادی وجود دارد که در سال 1402 شاهد عرضه این محصول به بازار باشیم.

جزئیات فیس لیفت ایران خودرو دنا پلاس یک سال

در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران، مسئولان غرفه ایران خودرو با اشاره به اینکه پروژه های مختلفی را برای به روز رسانی خانواده دنا در نظر گرفته اند، اعلام کردند که تا پایان سال آینده نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت شده محصول دنا با نام دنا سال روانه بازار می شود. در بازار و جایگزین انواع فعلی خانواده دنا و دنا پلاس خواهد شد.

دنا سال با داشتن الگوی مشابه با دنا پلاس موجود در بازار، تغییرات کمتری در نمای خارجی داشته است و طبق آخرین اطلاعات این پروژه، تنها سپرهای خودرو تغییر کرده است. مهمترین قسمت این پروژه مربوط به تریم داخلی است و کابین خودرو کاملاً بازطراحی شده است.

با گذشت حدود هشت سال از اولین حضور دنا در جاده های ایران، صاحبان این خودرو همواره از چیدمان اتاق دنا و کمبود جا گله مند بودند. با توجه به مشترک بودن اتاق های دانا و سمند، انتظار می رود ابعاد و راحتی اتاق مشابه سمند باشد. اما با توجه به طراحی داشبورد که الگوی مشابه سوناتا YF دارد، داشبورد دانا فضای بیشتری نسبت به داشبورد سمند اشغال می کند و فضای پا در ردیف جلو محدود است.

در ردیف عقب به دلیل طراحی و جانمایی نامناسب صندلی های ردیف جلو، شاهد کمبود فضای پا نسبت به سمند هستیم. در پروژه دنا پلاس با اضافه شدن سانروف و ساختار آن به سقف خودرو، فضای آزاد سرنشینان نیز کاهش یافت. با رعایت این سه نکته، مرکز تحقیقات ایران خودرو فضای داخلی پروژه دنا سالتریم را به طور کامل بازطراحی کرده است و دنا به زودی با کابینی کاملا جدید عرضه می شود. با این اقدام علاوه بر تامین فضای مناسب برای مسافران، شرایط نصب آپشن های جدید از جمله دکمه استارت نیز فراهم شده است (در زمان معرفی مدل جدید دنا پلاس در نمایشگاه تهران، نکته عجیب و تاسف بار این بود که محل دکمه استارت خودرو که با واکنش شدید بازدیدکنندگان مواجه شد). برای فضای سر، سقف شیشه ای ثابت یا به اصطلاح سانروف (مشابه پژو 207) قرار است جایگزین سانروف فعلی شود.

تغییرات خوبی در بخش فنی ایجاد شده و قرار است دانای جدید به موتورهای EF7 Plus و EF7 Plus Turbo مجهز شود. نسل جدید موتور خانگی در نسخه تنفس طبیعی مجهز به پمپ روغن متغیر، سیستم دو سوپاپ هوا و دود متغیر و سیستم مدیریت حرارت بهینه موتور است. این موتور قدرتی برابر با موتور فعلی دارد اما سوخت کمتری مصرف می کند. علاوه بر مواد فوق، مهم ترین تغییر مدل پرخوران مجهز شدن به توربوشارژر برقی است که تاخیر اولیه توربو را نسبت به نسخه قبلی از بین برده و توان خروجی را 15 اسب بخار افزایش داده است. قدرت این موتور 165 اسب بخار و 240 نیوتن متر است. این موتورها که مجهز به استاندارد آلایندگی پایه یورو 5 هستند که قابلیت ارتقا به یورو 6 را دارند، نیرو را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می کنند.

در دانای جدید، امکاناتی مانند فرمان برقی، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سیستم فشار باد لاستیک، سنسور تعویض دنده GSI، سنسور نور و باران، سیستم تماس اضطراری SOS و نور روز به صورت استاندارد در تمامی مدل ها وجود دارد. و در مدل های فول آپشن مواردی مانند کیسه هوای جانبی، سقف شیشه ای، تودوزی چرمی، گرمکن-کولر و ماساژور صندلی، رادار نقطه کور، ترمز دستی برقی و شیفتر عقب برای این خودرو در نظر گرفته شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا