اخبار روز سینما

آیا می دانستید اولین هواپیمای ایران کجا فرود آمد!/ زیبایی ها و معماری حیرت انگیز میدان “مشق”

میدان مشق یکی از جاذبه های تاریخی تهران است که البته شباهتی به میدان ندارد. تاریخ جالب و خواندنی میدان مشق را با هم مرور می کنیم.

میدان مشق، قدیمی ترین نماد تهران محسوب می شود. محوطه ای که در زمان فتحعلی شاه ساخته شده و همراه با کاخ زیبا، ساختمان دانشگاه هنر و موزه که به مرور زمان به شکل امروزی در آمده، به امروز رسیده است.

جالب است بدانید که در گذشته از محوطه آن سال ها به عنوان محل رژه ارتش بزرگ استفاده می شد.

میدان مشق

میدان مشق در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شد و در دوره ناصرالدین شاه بازسازی و توسعه یافت.

به همت محمدحسن خان سپهسالار میدان مشاخ را به شکل مربع درآوردند و اطراف آن را دیوارهایی با طاق نماهای آجری ساختند و دارای دروازه ای با دری دوگانه و دو طاق نما بود.

اولین هواپیمای ایران در میدان مشاخ به زمین نشست.

فرود اولین هواپیما

اولین هواپیمای دیده شده در ایران با خلبان لهستانی در جنگ جهانی اول در این میدان فرود آمد و میدان مشق اولین فرودگاه ایران شد.

در آن سال مردم هیجان زده و مشتاق به مدت سه روز برای دیدن این هواپیما به اینجا آمدند. برای اولین بار مسابقات و نمایش دوچرخه سواری و موتورسواری، اولین نمایش پرواز بالن اتفاقات عجیبی بود که در این میدان رخ داد.

در سال های حدود 1307 تا 1312 هجری شمسی، کاشت گل در این میدان باعث شد که آن را باغ ملی نامیدند. پس از طرح ریزی و اجرای طرح احداث اولین باغ عمومی در زمین های محدوده میدان مشاخ، نام میدان مشاخ به باغ ملی تغییر یافت.

اولین هواپیمای ایران در میدان مشاخ به زمین نشست.

رویدادهای مهم

میدان مشق، شاهد حوادث تاریخی بسیاری بوده است. بنابراین می توان گفت که تاریخ معاصر ایران را روایت می کند.

از انقلاب مشروطه و فتح تهران توسط حامیان مشروطه تا کودتای سوم اسفند به رهبری رضاخان و تغییرات ایجاد شده در ساختار سیاسی ایران و به دار آویختن میرزا رضا عقدایی معروف به میرزا رضا کرمانی قاتل ناصرالدین شاه. همه چیز در میدان مشق اتفاق افتاده است.

اکنون این میدان یک محوطه بزرگ سنگفرش شده است که توسط ساختمان های قدیمی اما باشکوه در مرکز تهران احاطه شده است.

اولین هواپیمای ایران در میدان مشاخ به زمین نشست.

تبدیل شدن به یک باغ ملی

منطقه تاریخی میدان مشق از طریق ورودی باغ ملی که بنای آجری است با جهان خارج ارتباط برقرار می کند.

این امامزاده در سال 1304 در محل فعلی خود نصب شد و به مهمترین نماد شهر تهران تبدیل شد. پشت سردر باغ ملی مسیر پیاده روی زیبا، آرام و دلنشینی وجود دارد.

مسیری که مهمترین قسمت میدان مشق را تشکیل می دهد و خیابان سازمان ملل نامیده می شود.

این خیابان از دردار باغ ملی تا مقابل عمارت قزاقخانه امتداد دارد. گفته می شود این گذرگاه بزرگ ترین عابر پیاده ایران است.

اولین هواپیمای ایران در میدان مشاخ به زمین نشسته بود.

مجموعه ای از ساختمان های اداری و دولتی

ساختمان های اداری و دولتی سالیان درازی یکی پس از دیگری بخشی از زمین میدان مشق را اشغال می کردند.

این بناها با معماری های منحصر به فرد و کمیاب خود برگرفته از معماری کهن ایران به این منطقه شکوه و جلوه خاصی بخشیده است.

از جمله بناها می توان به سردار باغ ملی، موزه پست و تلگراف (پست)، موزه ملی ایران، موزه ایران باستان، کاخ شهربانی (ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه)، موزه عبرت، موزه سکه های بانک سپه، مجموعه کزاقخانه اشاره کرد. (دانشگاه هنر)، وزارت امور خارجه، ساختمان شماره 3 وزارت امور خارجه (ساختمان شرکت نفت انگلیس و ایران سابق)، باشگاه افسران (ساختمان شماره 7 وزارت امور خارجه)، کتابخانه و موزه ملی ملک.

اولین هواپیمای ایران در میدان مشاخ به زمین نشسته بود.

اولین ساختمان در میدان مشاق

در همین حال، ساختمان قزاقخانه اولین ساختمان مجموعه میدان مشق است. عمارت قزاقخانه از دو بخش قاجار و پهلوی تشکیل شده است.

دوره قاجار شامل چند مرحله تغییر و دگرگونی بود که آخرین مرحله آن ساختمان نهایی بود که در سال 1311 خورشیدی شکل گرفت. ح (1271 شمسی) و در سالهای پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار.

ضلع بنا شامل توسعه بنای قاجاریه در الحاقات شرقی، غربی و شمالی بنای قدیمی است که دور تا دور آن ساماندهی شده و با حیاط مرکزی هماهنگ شده است. دو ساختمان مجزا در داخل حیاط مرکزی قرار دارد.

موزه ملک جدیدترین ساختمانی است که در سال 1354 ساخته شده است. این موزه و کتابخانه آن توسط حاج حسین ملک بزرگترین واقف ایران وقف شده است. هم اکنون این موزه و کتابخانه توسط آستان قدس رضوی اداره می شود. این موزه و کتابخانه یکی از نفیس ترین موزه های ایران است.

میدان مشق از شمال به خیابان سوم اسفند (سرهنگ سخایی کنونی)، از شرق به خیابان علاالدوله (فردوسی کنونی) و از غرب به خیابان قوام السلطنه (سی تیر کنونی) محدود می شود و از جنوب با خیابان باغشاه یا سپه (امام خمینی فعلی) ارتباط دارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا