اخبار فناوری و تکنولوژی

تشخیص سریع سرطان با هوش مصنوعی!

به گزارش سایت طلا، تیمی متشکل از پزشکان، دانشمندان و محققان مدل جدیدی از هوش مصنوعی ساخته اند که می تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه آن به طور دقیق تشخیص دهد. این مدل می تواند منجر به تشخیص سریعتر بیماری و درمان زودتر شود.

سرطان سالانه نزدیک به 10 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. در بسیاری از موارد در صورت تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان می توان جان افراد را نجات داد. بنابراین، بسیاری از دانشمندان می خواهند این بیماری را در مراحل اولیه آن تشخیص دهند.

توسعه هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان

هوش مصنوعی جدید توسط کارشناسان بریتانیایی در Royal March، موسسه تحقیقات سرطان و امپریال کالج لندن توسعه داده شده است. این مدل می تواند تعیین کند که آیا رشد غیرطبیعی یافت شده در سی تی اسکن سرطانی است یا خیر.

به گفته محققان، الگوریتم آنها کارآمدتر از روش های فعلی است. در آینده، آنها می خواهند تشخیص زودهنگام سرطان را فعال کنند تا درمان ها موثرتر باشند.

تیم دانشمندان از سی تی اسکن تقریباً 500 بیمار با گره ها یا ندول های بزرگ در ریه ها برای توسعه الگوریتم هوش مصنوعی خود استفاده کردند. روش توسعه یافته توسط محققان می تواند اطلاعات حیاتی را از تصاویر پزشکی استخراج کند که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیست.

پس از توسعه، این هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق گره های سرطانی مورد آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه از معیاری به نام «منطقه زیر منحنی» (AUC) برای ارزیابی کارایی هوش مصنوعی استفاده شد. AUC یک به این معنی است که مدل کامل است و AUC 0.5 به این معنی است که مدل به طور تصادفی نتایج را پیش‌بینی می‌کند.

مدل جدید هوش مصنوعی محققان توانست خطر سرطان هر گره را با مقدار 0.87 برای AUC تشخیص دهد. عدد به دست آمده توسط این هوش مصنوعی بالاتر از امتیاز براک مورد استفاده در بیمارستان ها 0.67 و آزمون سخت تری به نام Herder با عدد 0.83 بود.

بنابراین، مدل هوش مصنوعی محققان می تواند ندول های سرطانی را با دقت زیادی تشخیص دهد و همچنین به پزشکان در تصمیم گیری کمک کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا