اخبار روز

تسریع در تصویب «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی».

به گفته پی ام آپ، در نامه سید احسن خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان که رونوشتی از آن در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته، آمده است: «تجارت و احتکار» در شوراي اسلامي و براي بررسي به شورا تقديم شد.

فقدان این پایه مالیاتی که حداقل در 100 سال گذشته در بیش از 143 کشور جهان اجرا شده است، مشکلات متعددی را به ویژه در زمینه تولید ایجاد کرده است. به عنوان مثال، با توجه به راندمان بالای خرید و فروش در بازارهای تولید موازی غیرمولد مانند بازار املاک، خودرو، طلا و ارز، انگیزه سرمایه گذاری و کار در حوزه تولید به شدت کاهش یافته است. از موانع اصلی رونق تولید در کشور است.

از ابتدای دولت سیزدهم، بر اساس محورهای سند تحول دولت و با هدف محدودسازی سفته بازی در بازارهای موازی تولید، رونق تولید، ارتقای عدالت مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی، پیگیری تصویب مالیات بر احتکار و احتکار در دستور کار دولت قرار گرفت و در این راستا ادامه همکاری با شورای اسلامی انجام شد.

در بخشی از این نامه به موضوع مالیات بر سفته بازی و سفته بازی در بیانات مقام معظم رهبری، سند تحول دولت و اسناد برتر نظام اشاره شده و آمده است: «در سال های اخیر رهبری دیوان عالی کشور انقلاب بارها بر لزوم قانون گذاری برای کنترل احتکار و احتکار تاکید کرده و آن را مطالبه کرده اند که در ادامه به یکی از سخنان ایشان در این زمینه اشاره می شود: «درآمد باید از تلاش، از کار، یعنی از روش کسب درآمد باشد. خیلی از این وساطت ها و ثروت های بادآورده اشتباه است، بسیاری از این واسطه گری ها، بسیاری از این جوسازی ها، بسیاری از این واسطه ها، این رشوه ها و گرفتن رشوه در برخی جاها، این کوسه های قرضی، این خاص خواران، همه اینها به ضرر جامعه است.

موضوع مالیات بر سفته بازی و احتکار یکی از محورهای اصلی سند تحول دولت است که با موضوع «افزایش تمرکز مالیاتی بر فعالیت های اقتصادی در بخش غیررسمی و احتکار اخلالگرانه» است.

بستر اجرای مالیات بر درآمد کل که یکی دیگر از محورهای سند تحول دولت است، در بخش اول طرح مالیات بر سفته بازی و بر اساس اطلاعات اشخاص ثالث با کمترین تکلیف برای مودیان طراحی شده است.

پیگیری تولید و عرضه مسکن یکی دیگر از محورهای سند تحول دولت است که در این زمینه به منظور کمک به تامین مالی تولید مسکن، درآمد دولت از محل مالیات ناشی از سفته بازی در بازار املاک و مستغلات منتقل می شود. قانون تولید مسکن مصوب 1400 17/05/05 به صندوق ملی مسکن واگذار می شود.

در بند (17) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای «اصلاح نظام درآمدی دولت از طریق افزایش سهم درآمدهای مالیاتی» تاکید شده است که تحقق این هدف تنها با اتخاذ تدابیری برای کاهش فرار مالیاتی امکان‌پذیر است. کاهش معافیت‌های غیرموجه یا ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات، امکان‌پذیر نیست.

بر اساس بند (4) سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با محوریت تبدیل مالیات به منبع اصلی تامین مالی دولت فعلی، ایجاد پایه های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایتی و تنظیم مالیات در اقتصاد با تاکید بر تولید رونق و عدالت مالیاتی که باید در دستور کار دولت و شورای اسلامی باشد.

بر این اساس، با توجه به نقش مالیات بر سفته بازی و سفته بازی در کاهش فعالیت های غیرمولد، افزایش انگیزه برای رونق تولید، تحقق عدالت مالیاتی با حذف معافیت های غیرموجه کاملاً با سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه مطابقت دارد. کشور. -برنامه سالانه.

خاندوزی در این نامه از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای مالیات بر سود و سودآوری خبر داد و نوشت: طرح مالیات بر سود و سود به‌گونه‌ای طراحی شده است که با توجه به معافیت‌های گسترده در این طرح، حداکثر دو درصد از نظر حقوقی این پروژه تحت قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مالیاتی مصوب 1397 بوده و به نوعی مکمل آن می باشد.

اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان که در زمان تحویل دولت سیزدهم درصد پیشرفت بسیار کمی داشت، با روی کار آمدن دولت سیزدهم پیشرفت هایی به ویژه در سازماندهی به وجود آمده است. دستگاه های کارتخوان بانکی موضوع ماده (11) و ایجاد حساب های تجاری و غیرتجاری موضوع ماده (10) و هم اکنون برای مودیان به اصطلاح در حال اجراست و صورتحساب های الکترونیکی برای تراکنش های آنها به امور مالیاتی کشور ارسال می شود. سازمان؛ گزارش اجرای این قانون به پیوست می باشد.

در ادامه این نامه، خاندوزی خطاب به دبیر شورای نگهبان آمده است: بر اساس مفاد طرح مالیات بر سفته بازی، پوشش شفافیت معاملات از معاملات اشخاص تاجر به معاملات غیرتجاری تعمیم یافته است. بر اساس گزارشات شخص ثالث سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به اهمیت اجرای به موقع مالیات بر سفته بازی و سفته بازی اقدامات متعددی را برای فراهم کردن زیرساخت های اجرایی لازم برای اجرای آن انجام داده است که در این راستا می توان به تفکیک مالیات بر سفته بازی اشاره کرد. حساب‌های بانکی تجاری و غیرتجاری، تخصیص پرتفوی به کلیه مودیان و همچنین طراحی و تحلیل فرآیندهای شناسایی تراکنش‌ها. از قبیل دریافت اطلاعات تراکنش های خودرو، معاملات ملکی و معاملات بانکی، طبق ماده (169) قانون مالیات های مستقیم، توسط دستگاه های ذیربط در حال اجراست که با تصویب و اجرای مالیات بر «احتکار و احتکار تکمیل شده و علاوه بر این در مواردی مانند تخصیص پورتفولیو به کلیه اشخاص حقیقی با توجه به کد ملیت آنها نیز به طور کامل تکمیل شده است و به این ترتیب بستر دریافت اطلاعات نیز فراهم شده است.”

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خلاصه نامه خود به دبیر شورای مدرسین تصریح کرد: همانطور که شرح داده شد، تصویب و اجرای مالیات بر سفته بازی و سفته بازی علاوه بر کاهش انگیزه های سوداگرانه در بازار دارایی های عمده موازی است. به تولید اعم از مستغلات، خودرو، طلا، ارزها و ارزهای رمزنگاری شده موجب کاهش کارایی دارایی های مذکور و افزایش انگیزه سرمایه گذاری و رونق تولید می شود. با توجه به توضیحات فوق و اهمیت موضوع بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ضرورت آن با توجه به اسناد فوق از جمله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سند تحول دولت ، تصویب و اجرای این پایه مالیاتی مهم و ضروری است.

خاندوزی در پایان این نامه از آیت الله جنتی خواسته است برای تسریع در تصویب طرح مذکور برای تحقق اهداف مذکور اقدامات لازم را انجام دهند.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا