اخبار روز

تزریق ۱۹۰ همت پول، تنها در یک هفته به بانک‌ها

توجه: این خبر با عنوان : تزریق ۱۹۰ همت پول، تنها در یک هفته به بانک‌ها
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود-تزریق مرکزی در بانک‌ها ادامه بانکی است. در نیمه زمستان سال قبل، بانک مرکزی به منظور بهبود نقدینگی در نهادهای مالی صمیم گرفت تا وضعیت نرخ سود بانک‌ها در این بازار را مدیریت کند. زمانی که باعث افزایش قیمت می‌کند طبعا قیمت پول بالا رفته و در نهایت با نک‌ها با قیمت بیشتر برای استقراض ممکن خواهد بود. این اقدام یک نتیجه افزایش سود در بازار باز بود.

بازار باز سه سال است که سعی کنید تا در بازه میان مدت کسری نقدینگی میان مدت بانک ‌ها را بر طرف کند. مرکزی با وثیقه بانک از بانک‌ها به نقدینگی در این بازار پرداخته و در هفته‌ای بعد از آن پول را دوباره از بانک‌ها جمع آوری می‌کنند (غالبا هفت روزه) دریافت می‌کنند. این سطح از تزریق پول در بازار باز در کنار بازار شبانه از شاخص‌های مهم بسط فتگی پول در بانک‌ها در هر هفته به شماره می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که بانک مرکزی سعی می‌کند تا میزان تزریق پول در نک‌ها را با ابزارهای نرخ سود کنترل کند، اما داده‌های آماری نشان می‌دهد این هدف دور از تحقق بوده است.

رشد تزریق پول در بازار باز
تزریق ۱۹۰ همت پول به بانک‌ها
در دو هفته گذشته میزان تزریق پول در بازار باز برابر با ۱۰۰ همت به ثبت رسیده است. این در حالی است که این شاخص در چهار هفته ماقبل خود در سطح ثابت ۸۰ همت به ثبت ر سیده بود. به عبارت دیگر میزان تزریق هفتگی نقدینگی در حساب بانک‌های نیازمند در عملیات این بازار در هر هفته ۲۰ هم بیشتر است.


بیشتر بخوانید: چرا تورم در اقتصاد ایران کم نمی شود؟


زمانی که بانک مرکزی دامنه نرخ بهره و در ادامه هدف گذاری خود از این شاخص را در میا نه زمستان سال قبل رشد داد، هدفش کنترل نقدینگی در این بازار بود. چرا که این استقراض بانک‌ها یکی از عوامل مهم رشد پایه پولی در هر مقطع به حساب آم ده و در ادامه رشد تورم را به همراه دارد.

در همین خصوص کوریدور نرخ بین بانکی در پایان سال گذشته رشد پیدا کرده و از مرز ۱۴ تا ۲۲ درصد به ۱۷ تا ۲۴ درصد رسیده است. کوریدورجدید، باعث افزایش نرخ سود در بازار باز شده و در ادامه میزان تزریق پول در بازار باز را تفلیل داد. این اتفاق، اما در بازار کناری همراه با رشد بی سابقه در رقم بسط پول در بازار شبانه ش د.

در هفته پایانی فروردین ماه پولی که بانک مرکزی در بازار باز تزریق در کانال ۹۲ همت به ثبت رسید. مجموع تزریق پول در آن مقطع برابر با ۱۹۲ همت رقم خورده است که رقمی بی سابقه در این باارها به شماره می‌آید.

باوجود آن هفته ای که پول را در بازار شبانه تزریق می کند، یعنی هفته منتهی به ۶ اردیبهشت ماه، ۶۰ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رقم خورده بود، اما بازهم مجموع پول های تزریق شده در بازار و بازار شبانه بعد از آن در کانال ۱۶۰ هزار تومانی ثبت شده است. چند سطح بالاتر است.

در مجموع داده‌های دو بازار مهم بین بانکی در هر هفته نشان از وضعیت بی سابقه بانک مرکزی در بانک‌ها دارد. این رویداد به معنای آن است که در دو هفته اخیر، سطح نقدینگی در بانک‌ها همچنان بالا بوده و نرخ سود بین بانکی مرحمی ​​برای عطش بانک‌ها به پول بوده است.

تزریق ۱۹۰ همت پول به بانک‌ها

منبع: اکوایران

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا