اخبار روز

تالاب های زیبای ایران پس از سه سال زنده شدند / عکس

به گزارش مگتو، خشکسالی سال ها گریبان بدن رنجور آقگل را گرفته است و از اواسط سال 1398 این تالاب دیگر پر آب نبود، بلکه با وسعت بهشت ​​و الطاف الهی لبه خشک و ترک خورده اش در روزهای آخر تا اینکه باران شفابخش آبیاری شد. بگذار رنجور، بزرگ‌ترین تالاب سرزمین هگمتانه، دوباره در آن جان بدهد.

ایرنا در پیامی نوشت: آخرین بار آبیاری آقگل در سال های 1397 و 1398 به دلیل بارندگی های شدید بود که پس از سال ها به طور کامل زهکشی شد. پرندگان به دلیل خشکسالی و کاهش بی سابقه بارندگی، آقگل دوباره خشک شد و تشنگی ادامه یافت.

بی توجهی به طبیعت از یک سو، برداشت بی رویه سفره های زیرزمینی و همچنین کاهش بارندگی ها و خشکسالی های اخیر از سوی دیگر موجب پیدایش تالاب زیبا و طبیعی «آق گل» در استان همدان و شهرستان ملایر شد. سابقه ای در حدود 40000 سال، بیش از سه سال مامان و عبور پرندگان مهاجر و اهلی نباید باشد.

دست اندرکاران و سازمان محیط زیست و سایر مسئولین ذیربط استان های همدان و مرکزی، مسئولین شهرستان ملایر و جوامع محلی اسلامشهر آقگل در این مدت از هیچ تلاشی برای احیای آقگل و مدیریت، حفظ و حراست از احیای آقگل، برنامه ریزی و برنامه ریزی استانی دریغ نکرده اند. شورای توسعه در سال 1400 همدان و استان مرکزی برنامه «مدیریت جامع تالاب آقگل» را به عنوان سند بالادستی و بین بخشی برای همه دستگاه های اجرایی تصویب کردند. اما باز همه چیز در گرو عزت و بخشش بهشت ​​بود تا آق گل دوباره وارد آب شود.

آق گل پس از سه سال آزاد شد

خوشبختانه پس از سال ها خشکسالی و مهاجرت پرندگان، چند روزی است که شاهد آبیاری مجدد تالاب آقگل هستیم که خبر خوبی برای محیط بانانی است که احیای این تالاب شبانه روز در دل آنهاست.

رئیس اداره مدیریت و حفاظت زیستگاه ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان همدان در بازدید امروز از تنها و بزرگترین تالاب فصلی استان همدان اظهار داشت: پس از بارندگی های اوایل سال جاری شاهد آب گرفتگی در بخشی از استان هستیم. تالاب آقگل

«فاطمه کاظمینی» گفت: با بارندگی‌های اخیر و سرازیر شدن آب‌های جاری بخشی از تالاب آب‌گیری شده و امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها شاهد احیای کامل تالاب آقگل باشیم.

وی در خصوص وضعیت تالاب های استان افزود: بر اساس طبقه بندی کشوری تالاب ها به خشک، ساحلی و رودخانه ای تقسیم می شوند و در استان همدان بیشتر تالاب ها خشک هستند.

رئیس اداره مدیریت و حفاظت زیستگاه ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان همدان تصریح کرد: 27 تالاب در استان همدان وجود دارد که بیشتر آنها مصنوعی و در کنار دریاچه های پشت سد، رودخانه ها قرار دارند. و ذخایر آب سطحی

آق گل محل زندگی پرندگان سیبری و اسکاندیناوی است

کاظمینی در ادامه با بیان اینکه سه تالاب طبیعی در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: آقگل، چم شور و پیرسلمان سه تالاب طبیعی استان هستند و وضعیت پیرسلمان نسبت به دو تالاب دیگر بهتر است.

وی یادآور شد: به دلیل وجود چشمه های حبابی در کف تالاب، تالاب پیرسلمان زهکشی و زهکشی شد، اما وضعیت دو تالاب دیگر متفاوت است و تالاب چمشور زهکشی نشده اما اکنون بخشی از آقگل است. .

به گفته رئیس اداره مدیریت و حفاظت زیستگاه ها و امور مناطق اداره کل محیط زیست استان همدان؛ تالاب ها اکوسیستم های حساسی هستند و در برابر خشکسالی و تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند. نیاز به برنامه ریزی، مدیریت جامع و یکپارچه برای حفاظت و احیای تالاب ها وجود دارد.

کاظمینی در خصوص اقدامات احیای تالاب آقگل تاکید کرد: برنامه مدیریت اکولوژیکی تالاب آقگل در حال اجراست.

کارشناس نظارت بر محیط زیست ملایر نیز گفت: تالاب آقگل به طور طبیعی در طول چندین هزار سال شکل گرفته و آب موجود در تالاب حاصل ذوب برف های زمستانی و آب های سطحی است.

«محمد گودرزی» در خصوص تامین فصلی این تالاب توسط رودخانه قره چای در استان مرکزی گفت: این تالاب در شهرستان ملایر حدفاصل اسلامشهر آق گل و روستای توتل قرار دارد و وابسته به فصل آبان ماه شروع آن است. به باران اردیبهشت ماه ماه آب دارد.

وی با بیان اینکه آق گل تالاب فصلی است و در فصل گرما تبدیل به شوره زار می شود، تصریح کرد: با آبگرفتگی این تالاب، پرندگانی که از سیبری، قفقاز و منطقه اسکاندیناوی مهاجرت می کنند به سمت جنوب حرکت می کنند و مهمان تالاب ملایر می شوند.

1.jpg

آق گل; زیستگاه مهم آبی در غرب کشور

کارشناس پایش اداره محیط زیست ملایر، پرندگانی مانند لک لک، لک لک، فلامینگو، اردک و درنا را از مهمانان این تالاب برشمرد و افزود: زمانی که تالاب فصلی آق گل آب دارد، حیواناتی مانند قورباغه و سمندر نیز در آن یافت می شود و گاهی قوچ نیز در آن یافت می شود. . ، گوسفند و بزهایی که از پناهگاه لشگردر به پناهگاه شارا مهاجرت می کنند و از آب این تالاب بهره مند می شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست استان همدان نیز بیان کرد: آق گل یکی یکی از مهمترین زیستگاه های آبزی غرب کشور است و باید از آن حفاظت کرد.

«علیرضا محمدی» با بیان اینکه تالاب آقگل محل فرود جذاب پرندگان آبزی و مهاجر آبزی است، گفت: بارندگی ها باعث تخلیه مخزن تالاب شده و امیدواریم با ادامه بارندگی ها زهکشی آن افزایش یابد. فضای زندگی مناسب را فراهم کند.»

وی تصریح کرد: از آنجایی که فصل زادآوری گونه های مختلف جانوری است از مردم تقاضا داریم در استان شکار و صید نکنند.

تالاب آقگل یکی از غنی ترین آبگیرهای طبیعی غرب کشور محسوب می شود و طبق آمار در سال های رونق خود محل عبور بیش از پنج هزار گونه پرنده آبی و ساحلی از جمله اردک، غاز خاکستری بوده است. ، اردک ها، لک لک ها و حواصیل ها، اما پس از باران های سیل آسای سال 2018، باران های زمستانی امسال و سال های گذشته نتوانسته آقگل را آبیاری کند و این پدیده زیبای طبیعی همچنان تشنه است.

تالاب طبیعی و فصلی آقگل در محدوده مرزی استان های همدان و مرکزی و در 30 کیلومتری شمال شرق ملایر و 2 کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر آق گل در شهرستان ملایر، در 18 کیلومتری شمال غربی خنداب در استان مرکزی و یک کیلومتری واقع شده است. جنوب غربی روستای قاسم آباد در استان مرکزی. بین ۶ حوضه آبخیز اصلی کشور در حوزه فلات مرکزی و زیرحوضه دریاچه نمک و همچنین زیرحوضه کمیجان و زیرحوضه رودخانه قره‌چای تامین‌کننده اصلی تالاب قرار دارد.

تالاب آقگل یک دریاچه آب شیرین فصلی در منطقه سیلابی با شیب کم است. آقگل نسبتاً هموار است و پست ترین نقطه آن در ارتفاع حدود 1640 متری از سطح دریا قرار دارد. فصل آبگیری تالاب آقگل بستگی به میزان بارندگی سالانه دارد که از اواخر آذرماه شروع و در اواسط خرداد ماه هر سال به پایان می رسد، بنابراین عمق آب تالاب بین صفر تا یک متر متغیر است و وسعت آن به حدود 15 مربع می رسد. کیلومتر در سال ها و ماه ها بارندگی زیاد آب و با نفوذ آب به قسمت های مرکزی جزایری با ارتفاع 6 متر نیز تشکیل می شود. .

۴۷۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا