اخبار روز

ممنوعيت تجارت با دلار در عراق و افزایش قیمت دلار در ایران!


تجارت با دلار در عراق ممنوع شد. این خبری است که در روزهای اخیر این گمانه زنی را در بین فعالان ارزی ایجاد کرده است مبنی بر اینکه با توجه به اتکای بازار ارز ایران به معاملات غیررسمی دلار در بازار عراق، احتمالاً شاهد افزایش بیشتر نرخ دلار در ایران خواهیم بود. . اما رئیس اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است ممنوعیت معاملات دلاری در عراق با هدف مدیریت بازار ارز عراق بوده و تاثیری بر روابط پولی ایران و عراق ندارد.

بر اساس اعلام وزارت کشور عراق، از این پس تبادل دلار در این کشور جرم انگاری شده و با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.

در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است؛ دینار پول ملی این کشور است و تعهد مردم به انجام مبادلات مالی به دینار به جای ارزهای خارجی منجر به گسترش حاکمیت و قدرت دولت و اقتصاد عراق خواهد شد.

وزارت کشور عراق می گوید: تجارت با سایر ارزها تخلفی است که با آن برخورد قانونی خواهد شد. در نتیجه، این وزارتخانه کسانی را که به دنبال تضعیف دینار عراق و اقتصاد کشور هستند، تهدید کرده است.

پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991 و متعاقب آن اعمال تحریم های اقتصادی خارجی علیه عراق و حمله آمریکا به این کشور در سال 2003، ارزش دینار به شدت کاهش یافت و به همین دلیل مردم این کشور به استفاده از دلار روی آوردند. و معاملات بزرگ

بیش از 10 میلیارد دلار به عراق صادرات داریم

با این تصمیم این سوال مطرح می شود که آیا اعلام ممنوعیت معامله دلار در عراق بر بازار ارز ایران تاثیری خواهد داشت؟ یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است که ممنوعیت معاملات دلاری در عراق که در گذشته وجود داشت، تاثیری بر بازار ارز کشور ندارد.

وی در خصوص ممنوعیت معاملات دلاری در عراق می گوید: معاملات دلاری در عراق نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. این موضوع از گذشته نیز وجود داشته و اخباری که درباره ممنوعیت معاملات دلاری در عراق و تاثیرات آن بر بازار ارز این کشور منتشر شده بود مربوط به گذشته بود.

وی می افزاید: دلالان و مخالفان این خبر را که مربوط به گذشته است با هدف نفوذ و ایجاد اختلال در بازار ارز کشور بازنشر کرده اند. ممنوعیت معاملات دلاری در عراق برای مدیریت بازار ارز عراق است و تاثیری بر روابط پولی ایران و عراق ندارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در سخنانی تاکید کرد: اکنون روابط اقتصادی و پولی با کشور عراق خوب پیش می رود و در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای تسهیل این روابط انجام شده است.

اسحاق خاطرنشان می کند: سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار به عراق صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل افزایش داشته است. با اقدامات انجام شده چشم انداز خوبی برای افزایش روابط با عراق در سال 1402 شکل گرفته است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: مهم ترین اتفاقی که در سال گذشته در عراق رخ داد فشاری بود که آمریکا به این بهانه بر عراق وارد کرد. از انضباط مالی برخوردار بوده و از این طریق هزینه نفت عراق را پرداخت نکرده و تزریق نکرده است.

وی می افزاید: طبق روال عراق، پول نفت فروخته شده توسط عراق از نیویورک به عراق بازگردانده می شود. در نتیجه، ایالات متحده برای چندین ماه به عراق پول تزریق نکرد و این منجر به کمبود منابع ارزی در داخل عراق شد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: عراق کشوری است که کمترین تورم را در بین کشورهای منطقه دارد و سال گذشته شاهد کاهش نرخ ارز از محدوده 1550 دینار به حدود 17 دینار بودیم و این کاهش در ارزش پول باعث نارضایتی مردم عراق و ایجاد موج تورم در این کشور شد.

شریعتی با بیان اینکه اقتصاد عراق به واردات و دلار وابسته است، تصریح کرد: 5 تا 6 ماه پیش در جلساتی که قبل از زلزله در ترکیه برگزار شد و نمایندگان بانک جهانی و نمایندگان آمریکا با عراقی ها داشتند، عراق سازش های لازم را داد. و دوباره دینار به حالت عادی خود بازگشت.

خاطرنشان می‌کند: اما از آن تاریخ دولت عراق برای کنترل انتشار ارز و تشویق مردم به استفاده از سوئیفت، این امکان را برای شرکت‌های بزرگ فراهم کرد که در صورت ارائه مدارک لازم، تحت نظارت بانک مرکزی از سوئیفت استفاده کنند. . و آن را از سیستم مبادله ای حذف کنید، کار باید با نرخ مناسب تری انجام شود که مانند نرخ سالن دوم ما است و هر دینار به دلار 1330 است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه می دهد: این موضوع برای شرکت های بزرگی که با عراق همکاری می کنند و کارآفرینان این کشور جذابیت ایجاد کرد تا از طریق منابع بانکی کار کنند. این اتفاق افتاد و هدف آنها ایجاد نظم و سوق دادن مردم به سمت این شغل است.

هیچ شور و شوقی در بازار فارکس وجود ندارد.

شریعتی ادامه می دهد: در عراق به دلیل ثبات نسبی دلار می توانید به رستوران بروید و 100 دلار بپردازید، دلار را با نرخ معمولی می خرند و به شما پول می دهند. عراقی ها می دانند که در کشوری که 95 درصد معاملات آن مبادله است، نمی توان سیستم مبادله را یک شبه قطع کرد، اما هدف آنها کاهش مداوم میدان است. به عبارت دیگر، به تدریج به دنبال انجام تراکنش های بانکی به صورت شفاف و مشخص تر هستند.

وی می افزاید: در عین حال در چند روز اخیر شاهد کاهش 5 تا 6 درصدی قیمت دلار در بازار ایران بودیم. در این شرایط به نظر من این اتفاق تاثیری بر بازار ارز ایران ندارد، اما تصمیم دولت این است که به دلیل کنترل تورم، دلار توسط بانک مرکزی به شدت کنترل شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح می کند: البته دلیل آن این است که صف های تخصیص ارز طولانی است و تخصیص ها دیرتر انجام می شود، اما دولت ها سعی می کنند تخصیص ها را با ورود ارز تطبیق دهند. ارز خارجی . . و معادل ارز را برای کنترل بازار کنار گذاشته اند.

شریعتی تاکید می کند: در مجموع با توجه به اینکه در بحث سوآپ نفت، پول برق و … با عراقی ها مبادلات مالی داریم و سهم مهمی در بازار دلار ما دارد که امروز بر اساس آن تحریم شده ایم. به این ترتیب، هر اتفاقی در بازار عراق تاثیرات خود را در ایران خواهد داشت، بازاری خواهد داشت. اما یک نقطه ای وجود دارد که این مشکل هیچ اثر احساسی نخواهد داشت و انتظار جهش قیمت وجود ندارد.

وی خاطرنشان می کند: انشالله به زودی گشایش های محدود اتفاق بیفتد و شاهد موجی در بازار نباشیم. البته خبر هیجان انگیزی نیست، اما همچنان مثبت است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان می کند: ما در شرایطی هستیم که دیگر نمی توانیم اتفاقات هیجان انگیزی را تصور کنیم، اما می توانیم وضعیت را ثابت نگه داریم، زیرا در شرایط ناپایداری قرار داریم و روی طناب گام برمی داریم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا