اخبار روز

بیکاران وام می گیرند/ جلسه مهم شورای اشتغال خبرساز شد!

به گزارش پی ام آپ، امروز شنبه ۶ خردادماه چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم به منظور سیاست گذاری اشتغال و پیگیری مصوبات قبلی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

یکی از مهمترین منابع تولید برای هر جامعه، کمیت و کیفیت نیروی کار آن جامعه است. یکی از دغدغه های اصلی برنامه های توسعه در کشور تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه ها مطرح بوده است. ساختار جمعیتی خاص کشور و عرضه فراوان نیروی کار از یک سو و کمبود فرصت های شغلی موجود و کمبود امکانات مناسب با ویژگی ها و نیازهای نیروی کار از سوی دیگر، بیکاری را به مهم ترین عامل اقتصادی تبدیل کرده است.

عاملی اجتماعی که در کشور ایران متغیرهای اقتصادی بر سایر متغیرهای اجتماعی نیز تأثیرگذار بوده است. بازار کار در بین پنج بازار اقتصاد (بازار سرمایه، بازار پول، بازار بیمه، بازار کالا و خدمات و بازار کار)، در تنظیم روابط عرضه و تقاضای نیروی کار و تعادل در متغیرهای کلان اقتصادی، از جمله اشتغال، جایگاه ویژه و نقش  محوری و تعیین کننده است و به دلیل وجود عامل انسانی در عرضه و تقاضای این بازار، آن را از سایر بازارهای اقتصادی متمایز می کند.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ارزیابی کیفیت عملکرد دستگاه‌های متولی و مسیر طی شده برای اشتغال‌زایی در سال‌های اخیر را برشمرد و گفت: باید تشخیص داد چه مشکلاتی در مسیر تدوین وجود داشته است و ابلاغ دستورالعمل ها و همچنین روند اجرای این بخشنامه ها و دستورات به گونه ای که دوباره گرفتار مشکلات گذشته نشوند.

وی اشتغال را اولویت اصلی کشور و رسالت خطیر دولت  مردان دانست و به همه دستگاه ها در راستای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در کشور توصیه هایی ارائه کرد.

* تاکید بر ارزیابی دقیق مصوبات و تسهیلات اعطایی برای اشتغال زایی در سال های اخیر

بیکاران وام می گیرند/ جلسه مهم شورای اشتغال خبرساز شد!

توجه به ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی اولین توصیه رئیس جمهور به دولتمردان در زمینه اشتغال زایی بود که آیت الله رئیسی در این خصوص تاکید کرد: با نگاه به ظرفیت ها و زمینه های اشتغال زایی، توسعه ضروری است. تفویض امور به مردم و اعطای تسهیلات حمایتی به کسانی که می خواهند بنگاه های تعاونی برای بنگاه های کوچک ایجاد کنند، نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.

رئیسی افزود: نگرش نسبت به تعریف اشتغال زایی نیز باید تغییر کند و نه تنها کار اداری و پشت میز نشینی به عنوان کار تلقی شود، بلکه باید به اشتغال در همه حوزه های تولیدی از جمله کشاورزی و صنعت توجه ویژه شود.

رئیس شورای عالی اشتغال در بخشی دیگر از سخنان خود، ارزیابی کیفیت در عملکرد دستگاه های سرپرستی و مسیر طی شده برای ایجاد اشتغال در سال های اخیر را برشمرد و گفت: باید تشخیص داده شود که چه کاری انجام شده است. مشکلاتی که در نحوه تدوین و ابلاغ دستورالعمل ها و همچنین در روند اجرای این بخشنامه ها و دستورات وجود دارد، بوده است تا دوباره به مشکلات گذشته دچار نشویم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ارائه گزارش‌ها و آمار خوب است، تصریح کرد: بررسی این موضوع که چرا عملکرد برخی دستگاه‌ها در اشتغال‌زایی ضعیف بوده یا اینکه چگونه دستگاه‌های دیگر پیشرفت کرده‌اند، مهم‌تر از ارقام و اعداد است. تا سایر بخش ها نیز از تجربیات آنها بهره مند شوند.

رئیس جمهور تصویب تخصیص ها را منوط به بررسی دانست و تصریح کرد: باید ارزیابی شود که چه میزان از بودجه ای که سال گذشته به مجلس پیشنهاد دادیم، چه میزان در مجلس تصویب و تخصیص یافته و چه میزان از بودجه مصوب و تخصیص یافته است اعدام شد.

رئیسی افزود: اگر بودجه غیرواقعی تشخیص داده شود قطعا در اجرا تاثیر منفی خواهد داشت و برای جلوگیری از این مشکل هم در بودجه ریزی و هم در تدوین دستورالعمل باید دقت شود تا امکان اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در این خصوص به تعیین تکلیف بانک ها نیز اشاره کرد و با اشاره به ظرفیت ها و بهانه های بانک ها تاکید کرد: بانک ها تعهدات زیادی می پردازند که در صورت عدم توجه به گردش مالی و ظرفیت پرداخت آنها، مجبور به پرداخت هزینه تاسیسات جدید خواهند شد، این وظیفه ملائطاق در قبال آنها خواهد بود.

رئیسی توان مالی بانک ها را در تعیین تکلیف بسیار مهم دانست و گفت: اگر بانکی توان پرداخت تسهیلات را نداشته باشد و بدون توجه به واقعیات به آن تکلیفی بدهیم که خارج از توان آن است، باعث بدبینی می شود. و نارضایتی در افکار عمومی

رئیس جمهور در عین حال با تاکید بر اینکه هیچکس نباید اجازه اقدام خلاف قانون داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر بانکی قادر به پرداخت تسهیلات بوده اما به ابلاغیه ها توجه نکرده و به تعهدات خود در پرداخت عمل نکرده است. نصب، باید با این تخلف برخورد جدی شود و در این تفاوت بین بانک های دولتی و خصوصی نیست.

بر این اساس رئیسی دبیر شورای عالی اشتغال و نهادهای ذیربط را مجبور به تدوین و نهایی کردن دستورالعمل پرداخت حقوق کار در سال جاری کرد که باید تا 24 خردادماه به بانک ها ابلاغ شود به صورت کاملا سریع.

*عملکرد خوب استانداران در ایجاد یک میلیون شغل

بیکاران وام می گیرند/ جلسه مهم شورای اشتغال خبرساز شد!

رئیسی با اشاره به گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر عملکرد خوب استانداران در ایجاد یک میلیون شغل در سال گذشته، رفع دغدغه های مردم را وظیفه همه دستگاه های دولتی دانست.

* دستگاه های عضو شورای عالی اشتغال باید مصوبات شورا را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس جمهور در این راستا اعضای شورای عالی اشتغال را به پیگیری جدی مصوبات شورا وادار کرد تا اتفاقات مهمی در زمینه اشتغال زایی و کاهش بیکاری در کشور انجام شود و گزارش های امیدوارکننده ای به مردم کشور ارائه شود.

در چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم که هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال کشور است و در این جلسه استانداران کل کشور و روسای شوراهای اشتغال نیز حضور داشتند. استانداران فارس، کردستان و لرستان از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال، برنامه ها و چالش ها و نیازهای استان های خود در راستای ارتقای اشتغال پرداختند.

همچنین مسئولان وزارت اقتصاد، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، صندوق نوآوری و رفاه در مورد اقدامات خود برای ایجاد شغل در سال 1401 گزارش دادند و برنامه های خود را برای سال 1402 ارائه کردند.

6 مصوبه حمایت از طرح های اشتغال و حرفه آموزی

سعید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال اجباری و همچنین سوابق نهادها و دولت ها ارائه کرد که 6 تفاهم نامه حمایتی داشتند. پروژه های اشتغال زایی، آموزش و وظایف موسسات ارتقای اشتغال. در این جلسه مقرر شد تسهیلات طرح های مصوب در سامانه یکپارچه تسهیلات اشتغال کشور در پایان تیرماه پرداخت شود.

همچنین مصوب شد وزارت علوم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر نهادها، طرح اجرایی رفع بیکاری فارغ التحصیلان را در اسرع وقت ارائه و اجرا کند. در این جلسه برنامه های اجرایی نهادهای حمایتی (کمیته امداد، بنیاد برکت و سازمان بهزیستی) و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه و تصویب شد. بر اساس مصوبه دیگری از این جلسه، وزارت تعاون با همکاری سایر دستگاه‌ها موظف شد تابستان امسال طرح مهارت‌آموزی ویژه دانش‌آموزان و بازماندگان رده سنی 13 تا 18 سال را اجرا کند و بانک مرکزی نیز موظف شد تا رفع ابهام حقوقی بند ب تبصره (16) 1401 که به استثنای بند (8) الف تبصره 18 سال جاری تمدید شده است تا ظرف یک هفته پس از ابلاغ مصوبات رفع شود.

افزایش منابع نهادهای حمایتی در سطح استان با توجه به منابع موجود از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای عالی اشتغال بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا