اخبار ارز دیجیتال

بیت کوین می‌تواند راهکاری برای مقابله با نابرابری‌ها باشد

ما در جهان آکنده از مشکلات اقتصادی و سیاسی زندگی می‌کنیم. نرخ تورم پس از بحران کووید۱۹ دامنگیر تمام جهان شده، به مناطق محر وم و درحالتوسعه آسیب بیشتر وارد شده است. بی‌ثباتی بد مالی درکنار افزایش قیمت موادغذایی و میزان انرژی، تنها به تنش جنگ روسیه‌ و خارجی را به بهترین شرایط در سه دهه گذشته نشان می‌دهد.

در شرایطی که تورم نفس اقتصاد را بُریده است، دارای دیجیتال ضدتورمی و غیره مانند بیت کوین می‌توان نجات‌بخش ظاهر شود. اما چه گام‌هایی برای جذب‌تر بیت کوین باید برداشت شود؟

در این مطلب، یادداشتی از حیدر رفیق (Haider Rafique) صرافی «OKX» را می‌خواند که اخیراً در وب‌سایت «بیت‌کوین‌مگزین» منتشر شده است. رفیق به‌اختصار توضیح می‌دهد که چگونه آگاهی‌رسانی عمومی و پذیرش بیت کوی نمی‌تواند به رفع تبعیض‌های اقتصادی و اختلافات طبقاتی کمک کند. ادامه مطلب را از زبان حیدر رفیق می‌خوانید.

بیت کوین؛ انقلابی در سطح دسترسی افراد به خدمات بانکی

از نظر اقتصادی، سال گذشته سالی وحشتناک و دیوانه‌وار همراه با اتفاقاتی ناگوار بود. بنابراین، طبیعی است که در نگاه به این سال، اولین جرقه های انقلاب بزرگ بعدی در حوزه فناوری را نادیده بگیریم.

هرفردی که به این تحول در دنیای فناوری شک دارد، فقط کافی است چند دقیقه با ربات چت هوش مصنوعی «ChatGPT» کار کند. این ربات شگفت‌انگیز به‌راحتی می‌تواند نشان دهد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند جامعه را در سال‌های آینده تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: تعریف بیت کوین از نگاه ChatGPT، هوش مصنوعی جنجالی این روزها

چرخه‌های مختلف بازار می‌آیند و می‌روند؛ اما نوآوری‌هایی که ماندگار می‌شوند، قابل‌قبول‌گاری را برای دگرگونی شی و زندگی در آینده به‌ارمغان می‌آورند. بااین‌حال، موضوع تأسف‌بار که کمتر به آن پرداخته می‌شود، این است که بسیاری از افراد بهره‌مند از پیشرفت‌های فناورانه نمی‌برند.

تقریباً 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان از خدمات بانکی بی‌بهره هستند و به سیستم مالی مالی دسترسی ندارند. در دوران رک اقتصادی، این افراد بخت کمی برای بهبود استانداردهای اولیه زندگی خود دارند، چه می‌توانند از فناوری‌های استفاده از فناوری‌های بهتر استفاده کنند.

اکثر افراد بی‌بهره از خدمات بانکی در زندگی می‌کنند. این در حالی است که تورم شدید و شدید در سال ۲۰۲۲ بیش‌ازهمه دامنگیر در رحال‌توسعه قرار گرفت و ظاهراً قرار نیست به‌زودی از بین برود باشد. رتبه های صندوق پول پول (IMF)، تورم سال ۲۰۲۳ در بازارهای نوظهور اقتصادهای اقتصادی تقریباً دو برابر بازارها و اقتصادهای پیشرفته خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دارای تورمی و دارای ضدتورمی چیست؟

سال گذشته، شاهد نمونه‌های وحشتناکی از تورم‌های بی‌سابقه بودیم. به‌عنوان مثال، تورم سالانه در ترکیه به ۸۵درصد رسید و لبنان در سال ۲۰۲۲ را با تورم سالانه بیش از ۱۰۰درصد اسپری کرد. در این دولت، سیاست‌های مالی سرکوبگرانه و مداخله‌جویانه با ایجاد بحران‌های سیاسی کاهش میزان دسترسی افراد به خدمات بانکی مطمئن را به‌همراه داشت.

کاهش دسترسی قشر آسیب‌پذیری اقتصادی و اقتصادی را دارد. برخی از عوامل موثر بر تبعیض شامل مشکلات زیربنایی در سیستم‌های مالی سنتی و سیاست‌گذاری اشتباه از دولت‌ها می‌شود.

بیت کوین؛ قایق نجات در تلاطم اقتصادی

بیت کوین می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. علاوه بر علاجی قطعی برای مشکلات اقتصادی وجود ندارد، به‌واسطه بیت کوین می‌توان نیمی از میزان مالی و برابری اقتصادی را برای افراد بی‌بهره از خدمات بانکی افزایش داد. مثلا:

  • لطفا توجه داشته باشید: شبکه بیت کوین در سرتاسر جهان به‌صورت غیرمتمرکز در‌اختیار کاربران قرار گرفتن یک ست و در‌اختیار دولت یا حاکمیت یا نهاد نظارتی مرکزی نیست. بنابراین، افراد در هر زمان و مکان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به نهادهای دولتی و بین‌المللی، برای یک پول واریز کنند.
  • طراحی برنامه ریزی بیت کوین ضدتورمی است: الگوریتم بیت کوین میزان عرضه کوین ها معمولاً هر چهار سال یک بار در رویدادی به نام «هاوینگ» به نصف کاهش می یابد. این طراحی با کاهش میزان عرضه دربرابر، با تورم و کاهش ارزشی در این شبک ه مبارزه می‌کند.
  • لطفا توجه داشته باشید: هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند با چند کلیک یک حساب کار ری بیت کوین خود را ایجاد کند. این حساب کاربری به کاغذبازی یا اخذ مجوز از مقامات قضایی و بانکی نیازی ندارد . این ویژگی می تواند زندگی مالی و اقتصادی افراد را از خدمات بانکی سنتی را متحول کند.

بااین‌حال برای عملیاتی‌شدن ظرفیت بیت کوین، شکاف اطلاعاتی عظیم وجود دارد که باید پُر شود. به‌همین‌دلیل، ابتدا باید به افراد درباره ماهیت و اهداف بیت کوین آموزش دهید و چند نمونه از نمونه‌ها و عملکردهای بیت کوین را نیز به آنها معرفی کنید.

افزون‌براین، باید برای سیاست‌هایی مبارزه کنیم که اجازه می‌دهند از تمام مزایای منحصربه‌فرد فناوری بیت کوین بهره ببریم. بدین‌ترتیب، می‌توانیم بهترین اکوسیستم را برای کارایی بیت کوین ایجاد کنیم تا بتوانیم بتوانیم تغییر در سیستم اقتصادی داشته باشیم.

افزایش پذیرش بیت کوین ازطریق آموزش

در حال‌حاضر، اقتصاد در سرتاسر جهان با مشکلات و مشکلاتی که روبه‌رو و در مواردی به بن‌بست رسیده است. این فضا می‌تواند برای طرفداران بیت کوین ایدئال باشد تا وارد گود شوند و برای پی ذیرش هرچه‌بیشتر بیت کوین به‌عنوان ذخیره ارزش و پرداخت فناوری بکوشند.

بااین‌حال، مشکل این است که خیلی از افراد معمولی درستی از بیت کوین ندارند. در سالی که گذشت، اتفاقاتی مانند افت شدید بازار کریپتو و ورشکستگی شرکت سرمایة ه‌گذاری کریپتوی «تری روز کپیتال» (Three Arrows Capital) و سقوط صرافی FTX هم در ایجاد نگرش منفی و ب ی‌اعتمادی افراد به بیت کوین و ارزهای دیجیتالی بوده اند.

بیشتر بخوانید: کدام شرکت های بزرگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال را می پذیرند؟

سال ۲۰۲۱ در حالی که به‌پایان رسید که ارزش کل بازار کریپتو تا ۳تریلیون دلار رشد کرد ه بود. در آخرین ماه سال ۲۰۲۲، میزان تا ۸۷۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

همچنین، جالب توجه است که طبق آمارها در مارس 2022، حدود 50درصد از دیدگاه های آمریکایی خنثی یا مثبت درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما اکنون فقط ۸درصد از آمریکایی‌ها هنوز درباره ارزهای دیجیتال مثبت فکر می‌کنم. ازاین‌بدتر، ۴۳درصد به این دارایی‌ها منفی و بدبینانه هستند.

پیشامدهای ناگوار و پرحاشیه جهان ارزهای دیجیتال مانند رسوایی‌های مالی و ورشکس تگی‌ها احتمالاً روند گسترش پذیرش بیت کوین را تا چند سال کُند می‌کند. یکی از سازهای اصلی این امر، نبودِ شناخت و آگاهی کافی از وکار ارزهای دیجیتال است که می‌توان در دامن‌زدن به شایعات کیست و فناوری بیت کوین را خد شهدار کند.

در چنین شرایطی، وظایف طرفداران بیت کوین و تمام افراد فعال در صنعت آرزوهای دیجی تال، بهبود میزان آگاهی و درک عمومی درباره بیت کوین است.

دانش همگانی درزمینه بیت کوین و فناوری‌های نوین در صنعت کریپتو، از یک سو افراد را از خطرات احتمالی آگاه‌تر و از سوی دیگر، ظرفیت‌های نهفته در این دارایی‌ها را می‌کند. این روند آموزش و آگاهی‌بخشی باید با هدف ایجاد مسیر بعدی پذیرندگان بیت کوی و فناوری بلوک چین انجام شود.

اثبات کاربردپذیری بیت کوین

آگاهی فقط نیمی از نبرد است. پذیرش دریافت بیت کوین زمانی اتفاق می‌افتد که افراد متقاعد کننده فناوری‌ها در زندگی روزمره‌شان کاربردهای واقعی دارند. استدلال و نظریه‌پردازی جالب است؛ اما ما در زندگی جهانی می‌کنیم که افراد فقط آن‌چه را واقعاً برایشان کاربردی دارند، می‌دهند.

خبر خوش این است که پس از اتفاقات سال گذشته، بسیاری از کاربردهای عملی بیت کوین برای افراد هویدا شده است. برای اطلاعات بیشتر:

  • انتقال بدون واسطه و سریع و کم‌هزینه پول: پروتکل بیت کوین امکان انتقال ارزش را در هر زمان و مکانی در جهان مهیا می‌کند. این در حالی است که کاربران دیگر به شبکه‌های پرداخت سنتی بین‌المللی پرهزینه یا فرآیندهای دست‌وپاگیر بانکی نیازی ندارند.
  • حفظ از سانسور: هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند از استفاده دیگران از پروتکل متن‌باز بیت کوین جل وگیری کند. بدین‌ترتیب، در زمان‌های جنبش‌های حقوقی و نزاع‌هایی که باعث قطع دسترسی به خدمات بانکی می‌شوند، بیت کوین می‌تواند راهگشا باشد.
  • ذخیره شده ارزش ضدتورمی: بیت کوین هیچ نهاد مرکزی یا مرجعی برای نظارت ندارد. یعنی هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند عرضه کند این دارایی دیجیتال را تغییر دهد یا با یجاد تورم از ارزش آن بکاهد.

گسترش آگاهی درباره بیت کوین و مبارزه با شایعه‌های نادرست مرتبط با این دارایی دیجیتال به بررسی و سرسختی بسیار نیاز دارد. برای هر طرف بیت کوین، این کار از همین‌حالا آغاز می‌شود.

هر سفری با مشکلات و ناکامی‌هایی همراه است. اما اگر به بیت کوین واقعاً اعتقاد داریم، باید تمام تلاشمان را برای بهبود سطح آگا هی و دسترسی عموم جامعه به این فناوری یگانه به کار بگیریم. چراکه تنها از این مسیر می‌توانیم افراد را با قابلیت‌های بیت کوین آشنا و زمینه را برای پذیرش روزافزون این فناوری انقلابی مهیا کنیم.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا