عمومی

بیانیه PGCC تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در سخنانی این بیانیه را “تلاش بیهوده” اعضای شورا برای سرپوش گذاشتن بر حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی خود از گروه های تروریستی فعال در منطقه خواند.

این مقام مسئول با اشاره به خسارات هنگفت مادی و جانی بر مردم منطقه در نتیجه «سیاست های مخرب» تعدادی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از شورا خواست تا رویکردهای خود را در قبال مسائل منطقه ای بازنگری کند و مسیری «سازنده» اتخاذ کند. عمل.

این بیانیه روز جمعه در پایان چهل و سومین اجلاس سران شورا در ریاض پایتخت عربستان سعودی که همزمان با پایان سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به پادشاهی بود، صادر شد.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود حمایت خود را از آنچه که تلاش های امارات متحده عربی برای دستیابی به یک “راه حل مسالمت آمیز” در مورد موضوع سه جزیره ایرانی خلیج فارس ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ خوانده اند، تایید کردند. که امارات ادعای بی‌اساسی نسبت به آن دارد.

جزایر دارای موقعیت استراتژیک همواره بخشی از ایران بوده اند که سندهای تاریخی، حقوقی و جغرافیایی بی شماری در داخل جمهوری اسلامی و سایر نقاط جهان بر اثبات آن می افزایند.

به گزارش پرس تی وی، کنعانی موضع اصولی ایران در قبال این جزایر را مجدداً مورد تاکید قرار داد و آنها را “بخشی جدایی ناپذیر و دائمی” از قلمرو جمهوری اسلامی خواند.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی درباره جزایر را بی‌ثبات‌کننده می‌داند. [and an instance of] مداخله در امور داخلی آن و [violation of its] سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حاکمیت ارضی و قویا آن را محکوم می کنیم.

بیانیه PGCC همچنین ایران را به ایجاد تهدید برای “ایمنی آبراه های بین المللی و تاسیسات نفتی” متهم کرد.

کنعانی در پاسخ به این ادعا گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مصمم به حفظ امنیت دریایی آب های منطقه هستند و چنین اظهاراتی نمی تواند عزم آنها را برای حفظ امنیت کشور و منطقه خدشه دار کند.

کنعانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: چانگ هوآ سفیر چین در تهران پس از شرکت رئیس جمهور چین در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که منجر به صدور بیانیه ضدایرانی شد، به وزارت امور خارجه دعوت شده است.

وی گفت، در این دیدار، جمهوری اسلامی “نارضایتی شدید” خود را از رویکرد مداخله جویانه بیانیه پایانی در مورد تمامیت ارضی ایران و تکرار مالکیت قانونی ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جزایر سه گانه مانند هر بخش دیگری از خاک ایران هرگز مورد مذاکره با هیچ کشوری قرار نگرفته و نخواهد بود.

نماینده چین از سوی دیگر بر احترام پکن به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد و گفت: شی در زمان برگزاری اجلاس به عنوان بخشی از تلاش های پکن برای کمک به تحکیم بیشتر صلح و ثبات منطقه و ارتقای مذاکره به عنوان ابزاری برای حل و فصل، به ریاض سفر کرد. سخنگو گفت: مشکلات منطقه ای.

سفیر چین با بیان اینکه سیاست خارجی پکن در قبال منطقه خلیج فارس مبتنی بر «تعادل» است، خاطرنشان کرد: سفر آتی معاون نخست وزیر چین به ایران این رویکرد را اثبات خواهد کرد.

MNA/PR


Source

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا