اخبار روز

جدید ترین خبر در مورد رتبه بندی معلمان در 10خرداد! کدام معلم ها حذف شدند؟

به گفته پی ام آپ، وزیر آموزش و پرورش وی بلافاصله پس از دریافت رای اعتماد از مجلس و در یکی از اولین اظهارنظرهای خود اعلام کرد که احراز صلاحیت معلمان را اجرا می کند، اما در شرایطی که طبق قانون، احراز صلاحیت برای همه کارکنان در … تحصیلات لازم است از 31 شهریور سال 1400، حساب های رسمی تعداد معلمان حذف شده از رتبه را 250 نفر و حساب های غیررسمی این تعداد را حتی بیشتر از این را برآورد می کنند.

پیگیری های خبرنگار اعتماد نشان می دهد که ریشه بسیاری از این برخوردها به قطعنامه ای برمی گردد که وزارت کشور مصوبه ای را که از طریق استانداری ها به اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ و توسط کمیته های «فوریت ها و نظارت ویژه آموزش و پرورش» به اجرا گذاشته شد، ابلاغ کرده است. در اطلاعیه مذکور 2 گزاره «حذف صلاحیت» و «تنزل رده» معلمان به عنوان راهکاری برای رسیدگی به تمرکز صنفی مطرح شده است.

رضا مراد صحرایی روز گذشته در پی رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش یکی از برنامه های خود را برای اجرای طرح احراز صلاحیت کلیه معلمان کشور اعلام کرد.

تنها در استان کردستان بیش از 48 معلم، در استان کرمانشاه، 20 معلم، در استان تهران بالای 80 معلم و… به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و حضور در تشکل های مدنی از رتبه معلمان حذف شده اند. این در حالی است که در شکم است قانون رتبه بندی هیچ یادداشت یا مقاله ای مبنی بر حذف اساتید از رتبه بندی وجود ندارد. اعتماد بر اساس تماس های مکرر فرهنگیان کشور خطاب به معلمانی که نامشان از فهرست رتبه بندی استان های کرمانشاه، تهران، کردستان و … حذف شده است، پرداخت. تا ابعاد پنهان بحث را روشن کند.

حذف ۴۸ معلم کرد از رتبه بندی

تحسین مصطفی که 24 سال سابقه تدریس در مدارس محروم استان کردستان را در کارنامه دارد به «اعتماد» می گوید: در متن قانون احراز صلاحیت آمده است که از 10 شهریور 1400 هر فردی که در آموزش و پرورش مشغول به کار باشد مشمول قانون احراز صلاحیت می شود. محدودیت یا استثنا، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش برخی از معلمان به دلیل دفاع از مطالبات صنفی و انتقاد از وضعیت موجود به بهانه های واهی از حقوق قانونی خود محروم شده اند.

او در ادامه با اشاره به اینکه حتی اگر قرار است معلمی محروم شود باید در قانون رتبه‌بندی قید می‌شد، یادآور می‌شود: «می‌گویند قانون عطف‌به ماسبق نمی‌شود مگر اینکه در خود قانون شرایطش فراهم شده باشد. جالب اینجاست درباره حذف رتبه‌بندی هیچ گزاره‌ای در قانون رتبه‌بندی وجود ندارد. تنها در استان کردستان، بیش از ۴۸نفر از معلمان به دلیل فعالیت‌های صنفی از رتبه‌بندی محروم شده‌اند. من به خاطر این موضوع به دیوان شکایت کردم؛ اما مسوولان وزارت آموزش و پرورش با اتهامات واهی در برابر حق قانونی من مانع‌تراشی می‌کنند. این وظیفه نمایندگان مجلس است که به دولت اعتراض کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این محدودیت ها از کجا می آید؟ در ادامه آمده است: «با شروع اعتراضات، در یکی از مصوبات وزارت کشور مورخ 20 مهر 1401 مقرر شد از ظرفیت تخلفات اداری برای مقابله و برخورد با معلمان فعال در اعتراضات استفاده شود. . . وزارت کشور این مصوبه را برای استانداران و وزارت آموزش و پرورش ارسال کرده است و استانداران نیز نسخه ای از آن را به ادارات کل آموزش و پرورش ارسال کرده اند.

ادامه می‌دهد: «طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در صورت ارتکاب تخلف، ابتدا باید به اداره رسیدگی به تخلفات اداری مراجعه کنم تا پس از بررسی‌های دقیق و ارائه مدارک، حکم صادر شود. تکمیل نشد، در عوض کمیته غیرقانونی به نام «پیشگیری اضطراری» تشکیل شد و بر اساس اعلام این کمیته 10 نفر در استان کردستان از رتبه بندی حذف شدند، یک نفر حذف و یک نفر نیز از رتبه بندی کسر شد. کلاس و سپس رتبه آنها حذف شد.اما دوستان فقط در استان کردستان بر اساس درگیری های سیاسی و جناحی بیش از 55 نفر را از لیست خارج کرده اند.بعد از 55 نفر 7 نفر تعهدنامه امضا کرده و احراز صلاحیت شده اند.با اضافه شدن از یک نفر دیگر به لیست 48 نفر حذف شده اند که البته این فرد به این لیست اضافه شده است. جامعه معلمان، این پیام باید ارسال شود که اگر مطالبات صنفی را پیگیری کنید، مانند این شخص از رتبه خارج خواهید شد.

مصطفی می گوید: «آموزش و پرورش استان کردستان در نامه تشریحی که به دادگاه نوشتند معلمان را به شعارنویسی، تشویق به برداشتن حجاب و حضور در خیابان متهم کرد. هیچ دادگاهی چنین حکمی صادر نکرده است. من ترسی ندارم که هیچ کس نمی گوید اعتراض و تجمع کرده ام و… من همیشه پیگیر مطالبات صنفی هستم، اما هرگز شعار ننوشتم، کسی را تشویق به کشف نکردم. حجاب و من در خیابان اعتراض نکرده ام. من به کارهای بزرگتر و اساسی تر برای بهبود جامعه اعتقاد دارم. اما مراجع آموزشی ابتدا قانونگذاری کردند، سپس جای قاضی نشستند و برای خود حکم صادر کردند و در نهایت حکم را غیرقانونی اجرا کردند».

این دبیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان می کند: همه این برخوردهای غیرقانونی با معلمان در شرایطی صورت می گیرد که پس از عفو رهبری در سال گذشته، همه کسانی که در اعتراضات حضور داشتند و حکمی دریافت کردند بخشیده شدند. . اما دولتمردان معلمان را مشمول این عفو ​​ندانستند و آنها را از این بخش حذف کردند حقوق از نظر قانونی محروم شده اند.»

محمدرضا نیک نژاد یکی دیگر از معلمان شهر تهران نیک نژاد به اعتماد گفت: طبق قانون حتی معلمانی که امتیاز لازم را کسب نکرده اند نیز باید پس از تکمیل مدارک و کسب امتیاز و ورود به رتبه، رتبه اول را کسب کنند. اما حداقل 250 نفر در یک اقدام غیرقانونی در رتبه یک که پایین ترین رتبه است قرار نگرفته و به طور کلی حذف شده اند. وقتی معلمان این مشکل را پیگیری می کنند، مسئولان اداره کل آموزش و پرورش اعلام می کنند که این دستور از سوی مقامات عالی دولتی صادر شده است.

این معلم در ادامه یادآور می شود: اساس قانون طبقه بندی بر اساس نظام تشویقی است. قرار نبود از این قانون برای اخاذی و تنبیه معلمان استفاده شود. جالب اینجاست که معلمانی که از فهرست رتبه بندی حذف شدند همگی معلمان برجسته هستند. مقامات دولتی از ابزار قانون استفاده می کنند که قرار بود برای بهبود رفاه معلمان استفاده شود. اتهامات بی اساس مبنی بر مشارکت در اعتراضات و فعالیت های صنفی مطرح می شود، بدون اینکه این اتهام در دادگاه ثابت شود…» نیک نژاد با اشاره به اینکه در هر استانی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری وجود دارد، می گوید: «وقتی معلم یا هر کارمند دیگری کارمند باشد. تخلف می کند، به این هیئت مراجعه می کند، اتهامات وارد می شود و در نهایت فرد از خود دفاع می کند. اما در صورت عدم سلاح و عدم اخلال در اسلام در پیگیری مطالبات صنفی و یا حتی شرکت در جلسات طبق اصول قانون کاملاً آزاد است. من 27 سال است که معلم هستم، اما هرگز چنین برخوردهایی را تجربه نکرده ام. در رتبه بندی بخش 120 امتیازی مربوط به اعتقاد به مبانی اسلام و التزام به آن فرو سرخ و آنجاست. در رشته مهارت های عمومی 60 امتیاز وجود دارد. این درجه ها کاملاً مطابق سلیقه اعمال می شوند. اگر معلمی در اتحادیه ها حضور داشته باشد یا در تظاهرات اعتراضی شرکت کند، این نمرات به راحتی از او گرفته می شود و حتی اگر در فهرست طبقه بندی قرار بگیرد، کمترین نمره را به او می دهند.» در پایان می گوید: «در واقع این قانون به ابزاری برای جلسات سیاسی و جناحی تبدیل شده و از طریق آن بر معلمان فشار وارد می شود.

معلم دیگری که بیش از 23 سال سابقه تدریس در مریوان را دارد و نامش از فهرست رتبه بندی حذف شد، شیدا شمس است. روایت او از رد صلاحیت اینگونه آغاز می شود: «به من اطلاع دادند که به دلیل فعالیت صنفی از لیست صلاحیت حذف شده ام، چه زمانی کارم را پیگیری کنم. اداره آموزش و پرورش درخواست دادم، گفتند من را از لیست صلاحیت فعالیت صنفی حذف کردند. این در حالی است که من یک نیروی رسمی هستم. در مصوبه ای که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شد، من واجد شرایط رتبه بندی شناخته شدم، اما در مرحله دوم که مربوط به کسب رتبه های 1 تا 5 است، اعلام شد که نام من حذف شد. وقتی با مسئولان آموزش و پرورش مریوان تماس گرفتم، اعلام کردند که این دستور از سوی فرمانداری صادر شده است».

شمس یادآور می شود: «در شرایطی که تورم هر روز بالاتر می رود، عدم اعمال صلاحیت به معنای فشار اقتصادی بیشتر برای برخی افراد است. شرکت در اتحادیه ها طبق قانون آزاد است. اما به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و حقوقی من و بسیاری از همکارانم از مزایای رتبه محروم شده ایم. من با مادرم و پدر من در سنین بالا زندگی می کنم و می خواهم قانون را در مورد خودم و همکارانم اجرا کنم.»

وی با اشاره به اینکه این محدودیت ها اساساً غیرقانونی بوده است، می گوید: «برخی از مسئولان با ارسال پیامی از آنها خواسته اند که برای اعمال رتبه برای آنها امضا کنند. من در مدتی که طبق قانون در تشکل صنفی قانونی حضور داشتم و پیگیر مطالبات صنفی بودم گناهی مرتکب نشده ام.

مشکل طبقه بندی در کرمانشاه

م.ر نیز یکی از بانوان فرهنگی استان کرمانشاه است که نام او نیز در فهرست حذف شدگان رتبه بندی قرار دارد. این معلم کرمانشاهی در گفت و گو با «اعتماد» با اشاره به دلیل حذف خود از این لیست گفت: من به همراه سایر همکارانم بر اساس قانون از حقوق خود و حقوق صنفی دفاع می کنیم که پس از اجرای اولی. مرحله قانون رتبه در مرحله دوم که مربوط به تعیین رتبه های 1 تا 5 است متوجه شدم نام من در لیست رتبه بندی نیست بیش از 20 نفر از همکارانم در کرمانشاه با این موضوع مواجه شده اند که مسئولان استانداری و اداره کل پیغام داد تا مشکل صلاحیت ما حل شود؛ اما من گناهی که بخواهم مرتکب نشده ام، انصافاً حدود 30 سال است که برای بچه های کشورم کار کرده ام. قانون اساسي در کشورم من و همه همکارانم حق دارم مطالبات صنفی را مطرح کنم.

آقای ر. در پاسخ به این سوال «اعتماد» که در صورت عدم صلاحیت چه مشکلاتی برای شما پیش می آید؟ او می گوید: «دلیل اینکه اسم واقعی ام را به شما نگفتم این است که در شرف بازنشستگی هستم. من نگران هستم که ذکر نام من باعث لجبازی مقامات شود و روند خروج من با مشکل مواجه شود. هنگامی که صلاحیت ها به طور مستقیم برای افزایش حقوق، دریافت شده اعمال نمی شود بازنشستگی و سایر مزایای قانونی معلمان مؤثر است. البته برای ترساندن معلمان از استیفای حقوق قانونی خود به این موضوع اشاره شده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا