اخبار روز سینما

تولد خواننده محبوب و مشهور ((همایون شجریان))! مروری بر تیتراژ خوانی خواننده محبوب آه تو می دانی!

همایون شجریان علاوه بر اینکه به‌عنوان چهره‌ای مهم و تأثیرگذار در موسیقی شناخته می‌شود، به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌ها، از دهه 80 در شبکه‌های سینما، تلویزیون و سرگرمی خانگی مورد توجه قرار گرفت. صدای همایون آنقدر در بسیاری از فیلم ها و سریال ها وجود دارد که نمی توانیم محتوای آن را بدون به یاد آوردن صدای او به یاد بیاوریم. به مناسبت تولد همایون شجریان نگاهی داریم به ردپای جسورانه او در فیلم ها و سریال ها.

همایون شجریان در عرصه سینمایی بیشتر با حمید نعمت الله همکاری کرده است و دو آلبوم موسیقی «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» به آهنگسازی سهراب پورنظری بر اساس نام فیلم های این کارگردان منتشر شده است.

همایون شجریان در سال ۱۳۹۲ عنوان سریال «رزم عشاقی» به کارگردانی سعید سلطانی را خواند و سه آلبوم موسیقی منتشر کرد. سریالی تاریخی و عاشقانه که آهنگ آتشی در سینه دارم جاودانه با صدای شجریان بی نقص بود. این قطعه موسیقی بسیار محبوب بود و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

او در دهه هشتاد به غیر از «آیین عاشقی» تیتراژ پایانی «شهر آشوب» به کارگردانی یدالله صمدی و «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی را نیز اجرا کرد که به اندازه «آیین عاشقی» محبوبیت نداشت.

شجریان در سال 1386 قطعه ای برای تیتراژ پایانی فیلم «گزارش واقعی» به کارگردانی داریوش فرهنگ نوشت و یکی از کارهای موفق کارنامه اوست. هنوز هم این قطعه تکان دهنده «وقتی سرم را برگردانم بگو عاشقم بگو راه فرار از سکون کجاست» با آهنگ و آهنگ فردین خلتبری و صدای همایون شجریان یکی از لذت بخش ترین هاست. قطعات از ما به یاد داریم

در دهه نود چندین قطعه برای سینما ساخت که همه آنها آثار قدرتمندی بودند که در ذهن ماندگار شدند.

یکی از مهمترین فیلم هایی که در سال 1392 در فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت الله دیدیم و بعدها آلبوم موسیقی متن این فیلم به آهنگسازی سهراب پورنظری منتشر شد. صدای همایون شجریان در شعر با من دل بساز. مولانا یکی از عوامل جذاب این فیلم بود.

آهنگ آهای وروهو با صدای همایون شجریان یکی از اتفاقات فیلم رگ خواب است.

همکاری با حمید نعمت الله در سال ۱۳۹۴ در فیلم «رگ خواب» به یکی از قطعات ماندگار همایون شجریان تبدیل شد. قطعه «آهای وروهو» ساخته سهراب پورناظری و صدای غمگین همایون شجریان در انتهای فیلم درست در اوج ناامیدی مینا به صدا درآمد و احساسات او را چند برابر کرد. «رگ خواب» یکی از آلبوم های موفق شجریان نام گرفت.

در ادامه همکاری موفق با حمید نعمت الله، تیتراژ پایانی فیلم «شاله ور» به آهنگسازی سهراب پورناظری اتفاق مهمی را در فیلم رقم زد. در پایان فیلم زمانی که شخصیت فرید پس از عصیان و نابودی خود و دیگران، با پسر بیمارش روبرو می شود و احساس تنهایی می کند، صدای همایون شجریان در شعر «نه، بیهوده در کوچه و بازار پرسه می زنم، گرفتار شد». ذوق عشق، به دنبال دیدار «می گردم و…» مولانا بر تیتراژ فیلم می نشیند و بر اثربخشی این پایان می افزاید.

همایون شجریان اخیرا دو قسمت را برای عنوان دو سریال تلویزیونی اجرا کرد که یکی از کارهای موفق کارنامه او شد.

تولد خواننده محبوب و مشهور ((همایون شجریان))! مروری بر تیتراژ خوانی خواننده محبوب آه تو می دانی!
همایون شجریان برای سریال پرطرفدار «می خوام زنده بمونم» سه آهنگ اجرا کرد که در این میان «هاوای کوی تو دارم» پرمخاطب ترین ترانه بود.

قطعه «آسمان ابریست از آفاق آچسلانم بسپک، ابریست ابریست از اشک چو باران بسپک» در تیتراژ سریال «می خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی، آنقدر با محتوای احساسی سریال همخوانی داشت. می تواند به نوعی مکمل آن در نظر گرفته شود.

او سال گذشته سه قطعه «در این شب تاریک»، «گریه» و «مادارا» را برای سریال «جیران» که همگی توسط فردین خلطبری ساخته شده بود اجرا کرد. از این میان آهنگ «گریه کن» پرطرفدارترین ترانه بود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا