اخبار روز

هشدار سازمان بازرسی کل کشور به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری؛ سریعا اموال مازاد خود را واگذار کنید

به گفته پی ام آپ  ستار شیرعلی، بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی کل کشور کشور مطابق با اجرای بند (ج) ماده (11) قانون آموزش سازمان بازرسی کل کشور و ماده (42) آیین نامه اجرایی خود طی نامه‌ای به رؤسای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هشدار داده است که دارایی‌های مازاد خود را در اسرع وقت بر اساس قانون تحویل دهند.

شیرعلی با اشاره به اهمیت موضوع حاکمیت شرکتی بانک ها و موسسات اعتباری، آن را یکی از معضلات نظام اقتصادی و یکی از بزرگترین آسیب های شبکه بانکی در سال های اخیر برشمرد.

او تاکید مکرر را به یاد آورد مقام معظم رهبری همچنین قانونگذار بر این نکته تاکید کرده است که قانونگذار همواره به آن توجه داشته است شرایط و ضوابط بسیاری به دنبال کمک هستند رشد اقتصادی این بانک ها بوده است.

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور، به بند (ب) ماده (١٦) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، اشاره کرد که بر اساس آن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند ظرف مدت ٣ سال با شرایط تعیین شده در قانون، اموال مازاد خود را واگذار نمایند و در صورت عدم انجام این تکالیف، وفق ماده (١٧) قانون مذکور، مجازات‌هایی نسبت به بانک یا مؤسسه اعتباری متخلف مقرر شده است.

شیراعلی با یادآوری ماده (34) قانون بانکی و پولی کشور تاکید کرد: بر اساس این ماده بانک ها و موسسات اعتباری می توانند خرید کنند. انجام موجودی و سرمایه گذاری در شرکت ها، فراتر از حد تعیین شده توسط بانک مرکزی نیستند و از این نظر دستورالعمل سرمایه گذاری موسسات اعتباری در 28 فروردین 1395 تصویب شد. شورا پول و اعتبار طی بخشنامه مورخ 6 فروردین 95 به شبکه بانکی ابلاغ شد، لذا با توجه به اهمیت موضوع، طی بخشنامه مورخ 9 شهریور 97 مجدداً وضعیت به شبکه بانکی گزارش شد.

بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی کل کشور از تمایل روزافزون بانک ها و موسسات اعتباری به نگهداری و حتی تملک سهام شرکت های غیربانکی و هدایت منابع آنها به سمت این شرکت ها در سال های اخیر انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی بانک ها و موسسات اعتباری عملاً به منابع مالی شرکت های تابعه و وابسته تبدیل شده اند، تاکید کرد: بررسی ها حاکی از نقض حدود تعیین شده از سوی مرجع کنترل (بانک مرکزی) در اعطای تسهیلات و ایجاد تسهیلات است. تعهدات این شرکت ها مشمول مقررات تسهیلات و تعهدات اشخاص وابسته) در شبکه بانکی کشور یافت می شود.

بازرس کل امور بانکی و بیمه ای سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت شعار سال گفت: بر این اساس موضوع مذکور زیر نظر بازرسی امور و با توجه به اندازه گیری های انجام شده بوده است. و تاکید سر قضایی و رئیس سازمان بازرسی از امسال به عنوان طرح جامع و راهبردی بازرسی در دستور کار قرار گرفته و با متخلفان برخورد می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا