دانستنی ها

نخوردن صبحانه چه عوارض خطرناکی دارد؟/جزئیات

عدم صرف صبحانه به طور روزمره، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش، از جمله سرطان مری، معده، روده، کبد، کیسه صفرا و سرطان مجرای صفراوی و کبدی مرتبط می‌گردد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که حذف منظم صبحانه ممکن است باعث شروع و پیشرفت سرطان های دستگاه گوارش شود که هم پرهزینه و هم کشنده هستند.

نتایج منتشر شده در SpringerLink از یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر که بیش از 60000 نفر در جمعیت چین را در یک دوره 6 ساله مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد که نخوردن صبحانه به طور منظم با خطر بالاتر سرطان دستگاه گوارش، از جمله سرطان مری، معده و روده و سرطان های روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا و مجرای صفراوی و کبد مرتبط هستند. این مطالعه طولی در حال انجام است و هدف آن کشف عوامل خطر بیماری های مزمن از جمله سرطان است.

سرطان های دستگاه گوارش پرهزینه و کشنده هستند و طبق آمار جهانی سرطان در سال 2020، سه نوع از 5 نوع سرطانی که باعث مرگ می شوند، سرطان های دستگاه گوارش، از جمله روده (9.4 درصد) و کبد (8.3 درصد) و معده (7.7%) هستند. در چین، سرطان معده دومین عامل مرگ ناشی از سرطان است و پس از آن سرطان های کبد، مری و روده بزرگ قرار دارند.

سلول های دستگاه گوارش، یکی از پرکارترین بافت های بدن، عمر کوتاهی دارند. صدمات فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی به طور مداوم بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و احتمال تغییرات انکوژنیک را افزایش می دهد. اگرچه عوامل خطر برای بدخیمی های دستگاه گوارش بر اساس مکان متفاوت است، برخی از عوامل خطر رایج مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، چاقی، عوامل عفونی و التهاب مزمن همچنان وجود دارند. در همین حال، بررسی عوامل خطر رایج برای سرطان های دستگاه گوارش و غربالگری جمعیت های پرخطر نیز ممکن است به پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش کمک کند.

از طرفی صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است و پس از یک روزه طولانی مواد مغذی را به بدن می رساند. شواهد قابل توجهی برای فواید سلامتی صبحانه به جای پیامدهای تغذیه ای آن وجود دارد و در سال های اخیر نشان داده شده است که نخوردن صبحانه با چاقی، اختلال در متابولیسم گلوکز، بیماری های قلبی عروقی، اختلال در عملکرد شناختی و حتی سرطان مرتبط است. با این حال، به دلیل رابطه نزدیک بین التهاب و سرطان دستگاه گوارش، حذف منظم صبحانه ممکن است منجر به شروع و پیشرفت تومورهای بدخیم در دستگاه گوارش، در مقایسه با افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند، شود.

در برخی از نتایج این پژوهش آمده است؛ ما برای اولین بار دریافتیم شرکت‌کنندگانی که 1 تا 2 بار در هفته صبحانه می‌خورند یا صبحانه نمی‌خورند، نسبت به افرادی که غذا می‌خورند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دستگاه گوارش از جمله سرطان‌های مری، معده، روده بزرگ، کبد و مثانه هستند. صبحانه هر هفته سرطان صفرا و مجرای صفراوی خارج کبدی بود. علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که صبحانه را حذف کردند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده بودند و نخوردن صبحانه با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط بود.

محققان این مطالعه همچنین تاکید کردند که این مطالعه باید گامی برای تحقیقات بیشتر در مورد مصرف صبحانه و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش باشد. تحقیقات آینده باید مکانیسم‌های بالقوه حذف صبحانه برای سرطان‌زایی را بهتر روشن کند و مهم‌تر از همه، تلاش‌های پیشگیری خاص می‌تواند بر جمعیت‌هایی متمرکز شود که عادت به حذف صبحانه دارند.

نتایج فراتحلیل انجام شده توسط محققان ایرانی در سال گذشته نشان داد که بین نخوردن صبحانه و احتمال افسردگی، استرس و پریشانی روانی در تمام گروه‌های سنی و اضطراب در نوجوانی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. این مقاله تاثیر صبحانه بر سلامت روان را برجسته می کند. بسیاری از مطالعات آینده نگر قبلی رابطه بین مصرف صبحانه و چاقی و کاهش تناسب وزن را نشان داده اند.

منبع سایت همشهری

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا