اخبار روز سینما

معرفی برندگان کن 2023!

یک فیلم بریتانیایی به عنوان بهترین فیلم جشنواره کن ۲۰۲۳ پی ام آپ شد.

اولین فیلم سینمایی مالی منینگ واکر کارگردان جوان بریتانیایی با عنوان «چگونه رابطه داشته باشیم» به عنوان برنده جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن امسال انتخاب شد. این فیلم که با بازی میا مک‌کنا-بروس، لارا پیک و ساموئل باتملی در یونان فیلمبرداری شده درباره گروهی از دختران نوجوان در تعطیلات است.

در این بخش همچنین اولین فیلم سینمایی نویسنده/کارگردان مراکشی کمال لازراق با عنوان «سگ‌های شکاری» برنده جایزه هیات داوران شد. داستان فیلم در  محله طبقه کارگری کازابلانکا می گذرد؛ جایی که پدر و پسری که برای اوباش کار می‌کنند کارشان به آدم‌ربایی می‌کشد.

اسماعه المدیر دیگر فیلمساز مراکشی برای دومین فیلم بلندش، مادر همه دروغ ها، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این یک فیلم مستند درباره شورش های نان است که  محله طبقه کارگری او در کازابلانکا را در سال 1981 تکان داد.

جایزه صدای نو به اولین فیلم بلند رپر بلژیکی بالوجی تعلق گرفت. این فیلم با نام «پاییز» درباره مردی سی و چند ساله است که پس از طرد شدن از سوی خانواده از بلژیک به زادگاهش در کنگو بازمی گردد.

فیلم «خداحافظ جولیا» به کارگردانی محمد کردفانی، اولین فیلم سودانی راه یافته به بخش رسمی جشنواره کن نیز برنده جایزه آزادی شد.

در نهایت «Gol Buriti» ساخته ژوائو سالاویسا و رنه نادر مسورا از برزیل که از سازندگان فیلم «مرده و دیگران» بود و برنده جایزه هیئت داوران در سال 2018 برای نوعی نگاه شد، جایزه گروهی را دریافت کرد.

جان سی ریلی ریاست هیئت داوران Viewpoint را بر عهده داشت و پائولا بیر، دیوی چو، آلیس وینوکور و امیلی دکوین هیئت داوران را تشکیل دادند.

امسال 20 فیلم بلند در رده یک نوع نگاه اکران شد که از این تعداد 8 فیلم که اولین فیلم سازندگان آنها هستند برای دوربین طلایی رقابت می کنند.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن که از 16 می آغاز شده بود، امشب 27 می به پایان می رسد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا