اخبار روز

بازی جدید دولت با حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه 1402!

به گفته پی ام آپ، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری یک ماه زودتر از موعد مقرر تعیین شد. این قابل قدردانی است، اما اتفاقاتی رخ داد که اجازه نداد شیرینی این عمل تبدیل به «صندلی نخل» موهای سفید شده تولید و تولید شود.

موضوع به همان 25 درصد معروف برمی گردد که از تناسب سال های پیش باقی مانده بود. مسئولان و مراکز دولتی آنچه را که اجرا شده موفقیت کامل می دانند، اما بازنشستگان چیز دیگری می گویند. روشن شدن همه حرف ها این است که طبق بند 12 قانون ششم توسعه، مستمری بگیران تامین اجتماعی باید از ابتدای مرداد 1397 تا پایان اسفند 98 به میزان 100 درصد همسطح شده و با ضریب به 1400 منتقل شوند. 26 درصد و همچنین انتقال آن به سال 1401 با ضریب 38 درصد و انتقال آن به سال 1402 با نرخ 21 درصد اجرا می شود، مورد غفلت قرار گرفت و ابتدا تناسب 100 درصدی دستمزدها با توجه به زمان بازنشستگی مقرر شد. ضریب 8 ماه آخر سال 1399 و همچنین 25 درصد باقیمانده از ابتدای سال 1400 با ضریب 26 درصد، مجموع بدست آمده در سال 1401 با ضریب 38 درصد و از مجموع آنها برای سال جاری با ضریب 21 درصد.

اما متأسفانه با نگاهی به بولتن های خروج 26 اردیبهشت ماه 1402 مشخص شد که تنها 25 درصد از همسان سازی 1400 فقط برای امسال اعمال شده است. به گفته بازنشستگان، این تخلف آشکار است و باید به شرحی که شرح داده شد اصلاح شود، در غیر این صورت موضوع از مجاری قانونی از جمله دیوان عدالت اداری قابل پیگیری است. آنچه از کانال های بازنشستگان در فضای مجازی می توان فهمید، تلاش آنها رعایت قانون است.

این خبر احتمالا به گوش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است. شاید به همین دلیل سعود مرتضوی -به گزارش خبرگزاری ها- در حاشیه جلسه هیات رئیسه گفت: همکاران ما اعلام می کنند که همسان سازی و افزایش حقوق اعمال شده اما برخی از بازنشستگان معتقدند که در سال جاری اعمال نشده است. برخی موارد و قطعا به این موضوع رسیدگی خواهد شد.» امیدواریم در این “نظرسنجی” که “قطعا” انجام می شود به ضرایب باقی مانده از سال 2019 تا امسال توجه داشته باشید.

ضمن اینکه تا جایی که ما می دانیم، آن چیزی که به تعویق افتاده، همان موقع جبران می شود، اما امسال آقایان طوری رفتار می کنند که انگار با این افزایش همه چیز تمام شده است. نه خبری نیست آنها باید معوقات را به طور کامل پرداخت کنند. قانونی است و مسئولیت آن بر عهده تصمیم گیرندگان است. اینکه آنها شخصاً بدهکار نیستند، آنها را از مسئولیت معاف نمی کند زیرا با توجه به وضعیت حقوقی آنها، حقوق بازنشستگان را بر عهده دارند. دوستان هم به این نکته توجه دارند که خداوند هیچ گاه نیکوکاران را فراموش نمی کند، حتی اگر تمام عمر خود را به عبادت بگذرانند. اطاعت كاملاً در پذيرش حق جلوه مي كند


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا