اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

بازیابی بینایی و تحرک افراد معلول با اتصال مغز به رایانه!

بی‌بی‌سی: شرکت تراشه‌های مغزی NoraLink می‌گوید مجوز اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای انجام اولین آزمایش‌های انسانی خود دریافت کرده است.

این شرکت که توسط میلیاردر آمریکایی، ایلان ماسک تأسیس شده است، می‌خواهد با اتصال مغز به رایانه به بازیابی بینایی و تحرک افراد معلول کمک کند.

با این حال، این شرکت می گوید که هیچ برنامه فوری برای دعوت از داوطلبان برای آزمایشی ندارد. اهداف بلندپروازانه آقای ماسک برای شروع این آزمایش ها در گذشته به جایی نرسیده است.

«FDA» هنوز درباره این خبر حکمی نداده است.

بر اساس گزارشی که رویترز در ماه مارس منتشر کرد، درخواست قبلی Neuralink برای تایید توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به دلایل ایمنی رد شد.

Neurallink چیست؟

Neuralink امیدوار است از ریزتراشه‌های خود برای درمان مشکلاتی مانند ناتوانی و نابینایی و کمک به افراد دارای معلولیت خاص در استفاده از رایانه و فناوری تلفن همراه استفاده کند.

این تراشه‌ها که روی میمون‌ها آزمایش شده‌اند، برای تفسیر سیگنال‌های منتشر شده از مغز و انتقال این اطلاعات به دستگاه‌های دیگر از طریق بلوتوث طراحی شده‌اند.

آقای ماسک همچنین قبلاً اشاره کرده بود که فناوری پیشنهادی می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها در مورد جایگزینی هوش مصنوعی به انسان کمک کند.

Neuralink با اعلام این خبر در توییتر گفت که این اولین گام مهمی است که روزی به فناوری ما اجازه می دهد به افراد زیادی کمک کند.

این شرکت قول داده است “به زودی” اطلاعات بیشتری در مورد برنامه خود برای ثبت نام داوطلبان برای شروع آزمایش ارائه دهد.

در وب سایت خود، این شرکت قول داده است که “امنیت، دسترسی و قابلیت اطمینان” در طول فرآیند مهندسی در اولویت قرار خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان، ایمپلنت‌های مغزی Neuralink برای غلبه بر موانع فنی و اخلاقی قبل از اینکه به طور گسترده در دسترس باشند، نیاز به آزمایش‌های گسترده دارند.

این شرکت که در سال 1395 تاسیس شده است بارها پشت برنامه های آنها بوده است.

هدف اولیه این شرکت این بود که در سال 2020 کاشت تراشه در مغز انسان را آغاز کند و به قولی که یک سال قبل داده شده بود. سپس Neuralink قول داد که این کار را در سال 2022 آغاز کند.

این شرکت در دسامبر گذشته با شکست دیگری روبرو شد، بنا بر گزارش ها پس از اینکه به دلیل نقض حقوق حیوانات تحت نظارت قرار گرفت. این شرکت پیش از این ادعاهای مشابه را رد کرده بود.

اعلامیه Neuralink مبنی بر دریافت تاییدیه FDA برای آزمایشات انسانی پس از آن اعلام شد که دانشمندان سوئیسی با موفقیت حسگرهایی را در مغز و نخاع یک فرد ناتوان کاشت کردند.

یک هلندی به لطف ایمپلنت هایی که افکارش را به پاهایش می فرستد توانسته راه برود.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا