اخبار روز

بازار سیاه و قیمت افسار گسیخته چادر مشکی

توجه: این خبر با عنوان : بازار سیاه و قیمت افسار گسیخته چادر مشکی
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- چادر یکی از مهمترین ملزومات عفاف و حجاب در ایران است که از بیش ماری استفاده می کنند، اما این روزها این محصول را از گرانی ها و بالا و پایین شدن قیمت ها در امان نمانده است.

جالب این است که بدانیم ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان پارچه چادر مشکی است و این یعنی این روزها که دلارها و آرزوها را بازی می کنند و قیمتشان بالا و پایین میش و قیمت چادر مشکی هم افسارگسیخته بالا رفته تا جایی که این عرصه هم از حضور دلالان د ر. امان نیست .

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت قیمت یک پارچه چادری با جنس متعارف دستت می‌آید گاهی اوقات فروشگاه‌ها از سایت‌های محصولات اینترنتی خود را می‌فروشند، گاهی هم ارزان‌تر می‌شوند. این گرانی در بازار چادر مشکی بسیاری از مصرف‌کنندگان را بر آن داشته تا از اجناسی با کیفیت پایین استفاده کنند که همان هم برای برخی از گران‌ها می‌شود.

شاید عده‌ای می‌توانند چادری باشند هزینه‌ای ندارند این نظر شاید در سال‌های گذشته درست بود، اما در بازاری که یک چادر با قیمت متوسط ​​برای خریدار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌خورد، یک کالای لوکس می‌شود که یک فرد چادری می‌خورد. که شاید چند سال پیش سالی دو یا سه بار پایش به پارچه‌فروشی برای خرید پارچه چادری باز می‌شود، اینطور نیست این وضعیت آشفته چند سالی است که به وضوح در بازار مشاه ده می‌شود. چادر مشکی و گران قیمت متفاوت است در بازار ما را بر آن داشت تا دلیل آن را از زبان تامین کنندگان و فروشندگان جویا بخرند.

خانم سمیه قائدی مدیر یک فروشگاه ملزومات عفاف و حجاب در شهررد است که معمولاً برای خرید چادر از بانوان شهر بازدید می کند.

وی این روزها از مشتریان گلایه‌مند و دیگری مانند چند سال قبل از مصرف‌کننده است. خانم قائدی دلیل این موضوع را گرانی و تنوع بی‌کیفیت بودن پارچه‌های چادری است و از طرف دیگر تولید داخلی و عدم حمایت از تولیدکننده عنوان می‌کند. خانم قائدی می‌گوید بیشترین بازار داخلی از کشور‌های کره، ژاپن و چین را می‌سازد و پایین‌تر از آن می‌شود قیمت پارچه‌هایی که به دست ما می‌رسند تمام می‌شوند و همین موضوع باعث مصرف‌کننده با قیمت بالاترین چادر می‌شود. .

همچنین کارخانه‌هایی که پارچه‌های چادر مشکی در کشور تولید می‌کنند بسیار کم است و حتی اجناس همین کارخانه حجاب شهرکرد است که بیخ گوشمان تفاوت‌های متفاوتی با پارچه و رداتی ندارد. بهترین مارک‌ها معمولاً اجناس خارجی هستند که به عنوان مثال یک قواره چادری ۲ تا سه م لیون برای مشتری آب می‌خورند که ما تنها برای کسانی که سفارش شخصی می‌دهند از این پارچه‌ها می‌آورند چرا که مردم دیگر این اجناس را نمی‌خرند. خانم قائدی ادامه می‌دهد، چند سال پیش بیشتر از ۱۰ فروشگاه عفاف و حجاب در شهرک رد فعالیت‌های می‌کرد، اما با این گرانی‌ها و عدم حمایت دولت از ما از این فروش‌ها جمع‌شده‌اند.

قیمت یک قواره چادر مشکی از 300 هزار تومان به بالا است

از پارچه‌های پارچه‌فروشی قیمت انواع چادرمشکی را با قیمت‌های ۳۰۰ تومانی در شروع می‌شد به بالا ارزان‌قیمت‌ها را تضمین نمی‌کنند و چند می‌گف تند در اثر شست‌وشو و نورآفتاب رنگش تغییر می‌کند و احتمال نخکش شدنشان را دارد.

بالاترین قیمت را که ادعا می‌کند از کره و ژاپن تولید می‌کند، سه میلیون است و در مغازه‌ها بیشتر هم می‌گفتند با شنیدن قیمت‌های آن‌ها سرم سوت می‌کشید که به قیمت این پارچه‌ها باید دوخت را هم اضافه کرد. و این را هم باید مدنظر داشته باشیم اگر بخواهیم چادر را با مترا بیکتر و خارج از عرف بخواهیم که معمولاً چهار و نیم متر است باید بهتر پرداخت کنیم و همچین با احتساب در این روزها که جوانان دوست دارند چادرهایی با مدلهای مخ دارند. تلف مانند خبرنگاری، دانشجویی، عربی و مدل های دیگر بپوشند قیمت های نجومی می شود.

آقای راستی یکی از بزازان با سابقه شهرکرد است که همیشه فروشگاهش مملوء از جمعیت است که برای خرید پارچه های رنگارنگ و چادر مشکی مراجعه کنند.

چادر مشکی تولیدی کیفیت بهتری دارد

از او در خصوص قیمت انواع چادر مشکی و البته کیفیتشان سوال کردم. دخترم پول بدهی آش می‌خوری اگر جنس باکیفیت می‌خواهی که چند سالی برا کار کند باید پول بیشتر خرج کنی مثلاً برای یک چادر مشکی و باکیفیت و خوب هر ارزی ۲ تا سه میلیون تومان باید خرج کنی واقعا آجناس با قیمت تا حدودی من. اسبت‌تر هم داریم، اما من به عنوان تضمینی بابت کیفیتش به شما نمی‌دهم.

را می‌پرسم، به‌عنوان نشان‌دهنده تأثیر تکان داد و گفت‌وگوی بیش‌تر جمعیت‌ها از پارچه‌های چادری را داریم، اما به‌عنوان یک سری نیاز ما از طریق واردات می‌شود و هم این هزینه‌های گمرکی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. شنیده‌ام برخی از مواد اولیه تولید چادر مشکی همین کارخانه حجاب شهرکرد خودمان از خارج از کشور وارد می‌شود و دروغش را نمی‌دانم. قسم آیه و قرآن می‌خورد که سودی در فروش چادر مشکی ندارد چرا که اصلاً مشتر ی سراغ اجناس گران نمی‌رود اجناس دیگر را هم با کلی تخفیف و چانه‌زدن می‌خرند. دیگر مثل قدیم نیست که هر خانم چادری چندتا چادرمشکی برای مناسب‌های مختلف داشته باشد مردم همین زورشان هم یکی بخرند آن را برای چند سال استفاده می‌کنند.

خریدار: خرید پارچه ارزان‌تر با کیفیت پایین بخرم

از یکی از مواردی که برای خرید چادر مشکی به فروشگاه آقای راستی آمده بود، می توانید از خانم جنس نظرتان خرید کنید؟ خدا بنده با ناراحتی گفت خیلی گران است، من سه تا دختر چادری دارم نمی‌توانم این هزینه را به ناچار انتخابم جنسی با کیفیت پایین‌تر بپردازم و قیمت مناس بخرم برای سال بعد هم خدا کریم است.

حمایت از تولید چاره حل مشکلات بازار است

خانم مینا احمدمحمدی رئیس اتحادیه خیاطان، دوخت و فروش زنانه این مشکلات را در حمایت از تولیدکننده می‌دانند. وی معتقد است که یک تولیدکننده یک پیشرفت می‌کند که یک پشتوانه داشته باشد و از ارزان‌قیمت با یک دوره استفاده کند. خانم احمدمحمدی علت ورشکستگی بسیاری از دوزندگان چادر و فروشگاه‌های عفاف و حجاب را از دولت می‌دانند. وی می‌گوید که با ارائه ۱۸ درصد و ۲۳ درصد جنس را می‌خرد نمی‌توان واند کالای با کیفیت را با قیمت مناسب به خریدار عرضه می‌کند، پس باید قیمت را بالا ببرد.

توسعه خط تولید چادر مشکی کارخانه حجاب شهرکرد توسط بنیاد مستضعفان

احمد راست رسینه گزارش شورای فرهنگی مجلس اسلامی در این باره به خبرنگار فاش گفت: نیاز به حمایت از طراحان مدل‌ها پوشش‌های ایرانی- اسلامی، حمایت از تولید داخلی و توسعه تولید داخل در حوزه پوشاک و همچنین چادر به عنوان مهمتر در مولفه‌های عفاف و حجاب مطرح است .

وی ادامه داد: در توسعه خط تولید چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکردی جلسات با بنیاد مستضعفان و با رایزنی‌هایی انجام شد که بدهی‌های ارزی این کارخان ه با آرزوی نیمایی و تسویه شرایط برای توسعه خط تولید این کارخانه هموار شد.


بیشتر بخوانید: چادرهایی که آمدند تا سر و صدا به پا کنند +عکس


حمایت از تولیدکنندگان داخلی با تسهیلات ثبت ۱۸

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: امسال از محل‌های محلی ثبت‌نام ۱۸ اعتبایات در اختیار وزارتخانه‌ها گذاشته شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با کمک همین تسهیلات به رونق تولید پوشاک ایرانی – اسلامی کمک کند.

اختصاص ارز نیمایی برای چادر مشکی

حقوق گمرکی در واردات کالاها و محصولات فرهنگی از جمله چادر مشکی را کاهش می دهد و همچنین به این گونه کالاها می خواهد نیمایی اختصاص دهد. راستینه اضافه کرد: ما در قانون بودجه بودجه خوبی را در قالب تسهیلات یادداشت ۱۸ در اخ تیار دولت قرار دادیم و دولت موظف است در آیین‌نامه‌های داخلی خود به این موضوع تبدیل شود.

وی گفت: هم‌اکنون ما در حوزه چادر مشکی تولید و عرضه می‌کنیم که از طریق توسعه و افزایش خطوط تولید داخلی و افزایش تولید با کاهش قیمت‌های فعلی کاهش می‌یابد. گفتنی است، ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی، سال‌هاست که با مشکل تولید آن پارچه مواجه می‌شود. ادامه دارد و دولت باید عزمی را جدی بگیرد که مشکل داشته باشد.

این بسیار واضح است که ما در تولید چادر مشکی همچنان به خارج از کشور وابسته هستیم و همین موضوع باعث می شود قسمت اعظمی از نیاز به بازار از طریق واردات ش ود و این یعنی پرداخت هزینه گمرکی و گرانی پارچه چادر مشکی در بازار.

کشور باید در تکنولوژی تولید چادر مشکی خودکفا شود

می‌توان نتیجه گرفت دولت باید از سویی کشور را از تکنولوژی تولید چادر مشکی ب ه خارج از کشور بی‌نیاز کند و از سویی دیگر تا زمانی که این مهم تحقق یابد هزینه ‌های کمرگی را کاهش دهد.

دولت و مرکز حوزه نسی باید نظارت در بازار را گسترش دهند چرا که این بیسرو سامانی در بازار باعث جولان دلالان شده است.

تخفیفات ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد

عفاف و حجاب قرار می گیرد تا از سویی شاهد افزایش تولید و از سویی دیگر شاهد کاهش قیم تها باشیم.

سامان گرفتن بازار چادر مشکی کشور نیازمند عزم جدی و جهادی دولت است که باید با هره‌گیری از توان فکری نخبگان و صنعتگران عرصه نساجی کشور این مشکلات حل شود.

منبع: فارس

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا