اخبار روز

وضعیت آشفته بازار خودرو! /قیمت ها بالا رفت!

رسانه های نزدیک به دولت هفته گذشته مدعی شدند که با سیاست های کابینه 13 موجی از خروج سرمایه از بازار خودرو به وجود آمده و همین امر باعث کاهش قیمت خودرو شده است.

شمارش برخی از این سیاست ها به گونه ای بود که پس از چهار سال تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه گذشت و به حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسید و دولت قصد دارد تولید خودرو را به یک میلیون و 700 هزار دستگاه برساند. سال .

همچنین نوشتند واردات خودروهای نو و کارکرده در دستور کار است و وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش ۱۰۰ هزار خودرو خبر داد.

همچنین اخیراً مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرده است که بر اساس آن اگر خریدار خودرو در کمتر از یک سال خودروی خود را به قیمت کارخانه بفروشد، باید 30 درصد مابه التفاوت قیمت را پرداخت کند. خودرو در زمان خرید و فروش مالیات معاملات در سال اول تا دوم فروش 20 درصد و در سال دوم تا سوم 10 درصد سود حاصل از فروش خودرو می باشد.

همچنین دولت مدعی است با حذف قرعه کشی خودرو و عرضه آن در سامانه یکپارچه فروش خودرو، می تواند تقاضاهای سفته بازی در بازار خودرو را از بین ببرد و مجموع این اقدامات منجر به کنترل بازار خودرو و انصراف شده است. تقاضای سرمایه از این بازار

در این شرایط بازار خودرو در هفته گذشته نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرد و برخی رسانه های نزدیک به دولت کاهش قیمت انواع خودرو را ناشی از موج خروج سرمایه از این بازار دانستند.

این در حالی است که اواخر هفته برخی رسانه ها از عدم رعایت قیمت های شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی توسط خودروسازان خبر دادند و اختلاف بر سر نرخ های اعلامی همچنان ادامه دارد. با همه این اوصاف، بررسی هفتگی قیمت خودروهای پرفروش بازار نشان می دهد که کاهش قیمت ها ادامه پیدا نکرده است. بلکه برخی از انواع خودروها با افزایش قیمت مواجه شده اند.

حسین دلاور کارشناس صنعت خودرو می گوید: این ادعا مستند نیست و بازار خودرو هر ساله در نیمه دوم فروردین تا پایان خرداد با رکود مواجه است. بنابراین توقف خرید و فروش و نوسانات قیمت خودرو در این بازه زمانی غیرعادی به نظر نمی رسد.

وی تاکید می کند تا زمانی که تورم دو رقمی است، تقاضا برای سرمایه در بازار خودرو وجود دارد و اگر دولت به دنبال کنترل بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو است، باید تورم را کنترل کند. دلاور همچنین می گوید برخلاف ادعای دولت، عرضه خودرو در بازار همچنان با مشکل و روان نیست و عرضه منوط به کمبود خودرو و استعلام های دیگر است و این به معنای وفور خودرو و عدم عرضه است. بلکه نشان دهنده محدودیت عرضه است. علاوه بر این، تعداد خودروهای فرسوده در بازار ایران قابل توجه است و اگر بخواهیم این تقاضا را به تقاضای معمول خودرو اضافه کنیم، مشخص است که میزان عرضه خودرو در مقایسه با تقاضا همچنان ناکافی است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا