اخبار فناوری و تکنولوژیعمومی

بازارکار و درآمد شغل گوهر تراشی

بازارکار و درآمد شغل گوهر تراشی

گوهر تراشی و شکل دادن به سنگ‌های قیمتی حرفه‌ای تخصصی است که برای موفقیت در آن به مهارت و تخصص کافی نیاز است. این حرفه با توجه به ارزش کار دست و کار کردن بر روی سنگ‌های قیمتی درآمد و بازار کار خوبی دارد؛ همچنین پس از دریافت مدرک فنی حرفه‌ای و داشتن مهارت کافی فرصت‌های شغلی متعددی برای شما فراهم می‌شود. برای ورود به این حرفه می‌توانید در دوره آموزش گوهر تراشی شرکت کنید؛ همچنین گذراندن دوره کارآموزی نزد افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند. شناخت انواع سنگ‌های قیمتی و آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه‌های مورد نیاز در گوهر تراشی موضوع مهمی است که پیش از ورود به بازار کار باید آن‌ها را کسب کنید. آینده شغلی در این حرفه به دلیل تکیه بر مهارت های شخصی و استعداد استاد کار از امنیت بالایی برخوردار است؛ همچنین امکان مهاجرت شغلی و فعالیت در بازار کار کشورهای خارجی وجود دارد. در ادامه به بازار کار و درآمد گوهر تراشی و راه‌های افزایش آن بیش‌تر می‌پردازیم.

بازارکار و درآمد شغل گوهر تراشی

بررسی درآمد و بازار کار گوهر تراشی

گوهر تراشی یکی از فعالیت‌های تخصصی است که در چند دهه اخیر با افزایش تقاضا برای نیروی ماهر تراش کار وضعیت شغلی مطلوبی دارد. اغلب افرادی که در دوره‌های آموزشی گوهر تراشی شرکت می‌کنند پس از دریافت مدرک فنی حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند. افزایش تقاضای نیروی ماهر گوهر تراش حقوق و مزایای فعالیت در این حرفه را افزایش داده است که بسیاری از افراد را به سمت این حرفه می‌کشاند. در صورتی که تخصص و مهارت‌های لازم در زمینه گوهر تراشی با کسب کنید فرصت‌های شغلی متعددی برای شما فراهم می‌شود.

فعالیت در کارگاه‌های بزرگ گوهر تراشی یا تاسیس کارگاهی کوچک در خانه می‌تواند راهکاری برای کسب درآمد از طریق این حرفه باشد. درآمد گوهر تراشی مانند سایر مشاغل فنی مقدار ثابت و مشخصی ندارد؛ زیرا عوامل متعددی از جمله مهارت، تخصص، تجربه و موقعیت شغلی در این زمینه تاثیر گذار هستند. گوهر تراشی مزایای منحصر به فردی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توانایی خوداشتغالی است؛ به طوری که با داشتن مهارت کافی در زمینه کار با سنگ‌های قیمتی می‌توانید حتی در منزل خود شروع به کار کنید‌.

خلق آثار هنری با توجه به مهارت و استعداد شما انجام می‌شود و این موضوع گستردگی و گوناگونی کار گوهر تراشی را به دنبال دارد؛ بنابراین در طولانی مدت و کار کردن هیچوقت از گوهر تراشی خسته نمی‌شوید. درآمد گوهر تراشی به دلیل کار کردن بر روی سنگ‌های قیمتی و ارزشمند بودن کار از درآمد بالایی برخوردار است؛ به طوری که بسیاری از افراد به دلیل همین درآمد بالا به سمت گوهر تراشی کشیده می‌شوند. درآمد حاصل از فروش نمونه آثار شما با در نظر گرفتن عواملی مانند طرح اختصاصی تغییر می‌کند.

بازارکار و درآمد شغل گوهر تراشی

چگونگی ورود به بازار کار گوهر تراشی

گوهر تراشی حرفه‌ای تخصصی است که برای فعالیت در آن باید مهارت و دانش کافی در زمینه کار کردن با انواع سنگ‌های قیمتی را کسب‌ کنید؛ همچنین آگاهی از تجهیزات مورد نیاز برای گوهر تراشی و نحوه کار کردن با آن‌ها از موارد ضروری در این حرفه است. در صورتی که قصد ورود به حرفه گوهر تراشی را دارید می‌توانید از طریق راه‌های متعددی اقدام کنید. شرکت در دوره‌های آموزش گوهر تراشی که در آموزشگاه‌های آزاد برگزار می‌شوند یکی از بهترین گزینه‌ها است.

تعداد زیادی از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای در کشور موجود هستند که در زمینه آموزش هنر گوهر تراشی فعالی می‌کنند. در انتخاب مرکز آموزشی مناسب باید عوامل مهمی مانند اعتبار مدرک، حضور اساتید مجرب و استفاده از تجهیزات مناسب را در نظر بگیرید؛ زیرا تحصیل در یک آموزشگاه مناسب رابطه مستقیم با سطح تخصص شما در این راه دارد. در برخی از آموزشگاه‌های گوهر تراشی از روش‌ها و متدهای روز دنیا استفاده می‌کنند و در نهایت مدرک بین‌المللی این رشته صادر می‌شود.

استفاده از مدرک بین‌المللی گوهر تراشی امکان مهاجرت شغلی را برای شما فراهم می‌کند. گذراندن دروه کارآموزی نزد اساتید حرفه‌ای در گوهر تراشی یکی دیگر از راه‌های کسب مهارت و تجربه در این حرفه است؛ به طوری که در این شرایط اطلاعات عملی و مهارت‌های فنی شما در زمینه کار یا گوهرهای قیمتی افزایش میابد. برای تکمیل اطلاعات خود بهتر است از ترکیب هر ۲ روش استفاده کنید؛ به عبارتی پس از دریافت مدرک فنی حرفه‌ای گوهر تراشی مدتی به عنوان کارآموز نزد افراد حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید‌.

مهارت و سرمایه مورد نیاز برای ورود به شغل گوهر تراشی

موفقیت در گوهر تراشی با تکیه بر مهارت و اطلاعات شما در این زمینه میسر می‌شود که پیش از ورود به این حرفه باید آن‌ها را کسب کنید. در حرفه گوهر تراشی دستگاه ها و تجهیزات مخصوصی به کار می‌روند که نحوه کار کردن با هر یک از آن‌ها طبق اصولی انجام می‌شود؛ همچنین اگاهی از خواص سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، عقیق، یاقوت، زمرد، الماس، زبرجد و بسیاری از دیگر گوهرها برای تسلط بیش‌تر بر روی کار ضروری است.

سنگ‌های قیمتی ارزش بالایی دارند که کار کردن بر روی آن‌ها باید با دقت و مهارت بالا انجام شود تا احتمال خطای فنی و انسانی تا حد زیادی کاهش یابد. این موضوع اهمیت داشتن مهارت و توانایی در گوهر تراشی را بیان می‌کند. داشتن خلاقیت و نوآوری در کار یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت در این حرفه است؛ زیرا تمام طراحی‌های با توجه به ذوق و سلیقه شخصی انجام می‌شود. گوهر تراشی فرآیندی پیچیده و زمان بر است که برای اتمام آن به صبر و حوصله زیادی نیاز است؛ بنابراین شکیبایی در کار کردن با سنگ‌های قیمتی موضوع مهمی محسوب می‌شود.

سرمایه مورد نیاز برای شروع کسب و کار در حوزه گوهر تراشی با توجه به هدف شما تعیین می‌شود؛ به طوری که هر چه کسب و کار شما بزرگ‌تر شود به همان نسبت سرمایه مورد نیاز افزایش می‌یابد. در ابتدایی‌ترین حالت می‌توانید با تهیه ابزار و تجهیزات مورد نیاز در خانه مشغول به کار شوید و بر روی سنگ‌های قیمتی هنرنمایی کنید‌. در صورتی که قصد بازگشایی کارگاه گوهر تراشی در ابعاد بزرگ هستید باید سرمایه مورد نیاز را فراهم کنید. این سرمایه برای تهیه ابزار و تجهیزات، اجاره مکان، خرید سنگ‌های قیمتی و سایر مخارج احتمالی در نظر گرفته می‌شود.

بازارکار و درآمد شغل گوهر تراشی

آینده شغلی گوهر تراشی چگونه است؟

مهم‌ترین عاملی که پیش از ورود به یک حرفه باید آن را در نظر بگیرید امنیت شغلی و وضعیت درآمد آن در آینده است. گوهر تراشی یکی از مشاغل تخصصی و متکی بر مهارت‌های شخصی است که در گذر زمان میزان تقاضا برای افراد ماهر در این زمینه کاهش نمی‌یابد؛ حتی دستگاه‌های گوهر تراشی که امروزه در سطح گسترده ای به کار می‌روند قابلیت انجام طراحی و تراش بر روی سنگ‌های قیمتی مانند کار دست را ندارند.

تقاضا برای نیروی ماهر در گوهر تراشی به ایران محدود نمی‌شود و بسیاری از کشور‌های خارجی مانند ترکیه و آذربایجان استادکارهای گوهر تراشی را به راحتی جذب می‌کنند. این موضوع آینده شغلی افراد ماهر در این زمینه را تضمین می‌کند که در صورت لزوم می‌توانند برای داشتن شرایط رفاهی بهتر مهاجرت شغلی کنند. رشد شغل گوهر تراشی حتی با وجود گسترش استفاده از ماشین آلات صنعتی رشد ۱۱ درصدی را در ۱۰ سال آینده تجربه می‌کند که عدد قابل قبولی در نظر گرفته می‌شود.

افرادی که وارد بازار کار رشته گوهر تراشی می‌شوند معمولا اهداف معینی دارند که روند پیشرفت آن‌ها در این حرفه را مشخص می‌کند. بسیاری از افراد به دنبال خلق آثار هنری کار دست خودشان هستند که درصد زیادی از استادکاران حاضر در این حرفه را تشکیل می‌دهد. در سمت مقابل افرادی وجود دارند‌ که به دنبال خرید آثار هنری و استفاده از آن‌ها بر روی زیورآلات طلایی و نقره‌ای هستند. این حالت به دلیل خرید و فروش بالا سود خالص بیش‌تری دارد؛ اما مسئولیت‌های شما به همان نسبت افزایش می‌یابد.

چگونه درآمد گوهر تراشی را افزایش می‌دهیم؟

گوهر تراشی مانند سایر مشاغل حرفه‌ای درآمد ثابتی ندارد و با توجه به عوامل متعددی تعیین می‌شود. رعایت برخی نکات ساده‌ ولی مهم در کسب و کار می‌تواند درآمد شما را چند برابر افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین مزایای این حرفه نبود نرخ مشخص برای تراش سنگ‌های قیمتی است که به طور کامل با توجه به زحمت شما بر روی کار تعیین می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر روی افزایش درآمد شما از شغل گوهر تراشی را بررسی می‌کنیم.

• منبع خرید سنگ‌های قیمتی را شناسایی کنید و از بهترین مراکز موجود خرید کنید تا کیفیت محصولات شما افزایش یابد.

• کسب و کار خود را تا حد امکان به صورت قانونی و با استفاده از مدارک حقیقی تاسیس کنید‌؛ در این زمینه امکان ثبت دولتی نام تجاری شما وجود دارد.

• فروش خود را به صورت جزئی شروع کنید؛ فروشگاه آنلاین در سطح اینترنت و فضای مجازی گزینه مناسبی است.

• تجهیزات و ابزارآلات خود را تکمیل کنید و از تمامی دستگاه های مورد نیاز در این حرفه استفاده کنید‌ تا توانایی انجام هر گونه تراش را داشته باشید.

• آشنایی با سایر افراد مشغول در این زمینه مانند تاجران سنگ و همکاران خود می‌توانید پروژه‌های بیش‌‌تری را برای خود فراهم کنید.

• مهارت‌های پیش بینی قمیت و بازیابی را کسب کنید تا در صورت خرید و فروش زیورآلات ضرر گسترده‌ای نکنید.

• مهارت‌ها در زمینه برش گوهرها و اطلاعات تئوری خود را گسترش دهید‌ تا تسلط کافی بر روی تمامی کارها داشته باشید.

• کسب و کار خود را در فضای مجازی و حقیقی تبلیغ کنید؛ اشتراک گذاری نمونه کارهای خود می‌تواند کسب درآمد شما را افزایش دهد.

سخن پایانی

گوهر تراشی حرفه‌ای تخصصی است که با توجه به شرایط موجود درآمد و بازار کار پر رونقی دارد. این حرفه با توجه به ارزشمند بودن کار و استفاده از هنر شخصی دستمزد مطلوبی برای استادکار دارد. برای ورود به حرفه گوهر تراشی باید اطلاعات تئوری در مورد سنگ‌های قیمتی و مهارت‌های عملی خود را گسترش دهید؛ همچنین داشتن علاقه‌ و خلاقیت نوآورانه برای موفقیت در این حرفه ضروری است. شرکت در دوره‌های آموزش گوهر تراشی یکی از بهترین گزینه‌های موجود است که پس از دریافت مدرک می‌توانید وارد بازار کار شوید. سرمایه مورد نیاز برای شروع کار به هدف شما بستگی دارد. حرفه گوهر تراشی همواره در حال رشد و گسترش است و تقاضا برای نیروی ماهر احساس می‌شود؛ بنابراین امنیت شغلی در این حرفه تا حد زیادی وجود دارد. درآمد گوهر تراشی مقدار مشخصی نیست و با توجه به عواملی مانند تجربه، مهارت و موقعیت مکانی تغییر می‌کند.

منبع: https://barghgostaran.com/blog/gem-cutting-job-market/

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا