اخبار روز

این افراد ریواس نمی خورند

کارشناس تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نقش برخی از گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی را در سلامت تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وی استفاده صحیح و منطقی از این گیاهان را موجب حفظ و ارتقای سلامت دانست و ادامه داد: این گیاهان شامل ریواس، کنگر، قارچ کوهی، ریش بز، غاز یا به گویش محلی پاگزو، زرشک، مصیر، بن سرخ و غیره ذکر شده است.

مردانی افزود: این محصولات خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C، ویتامین های گروه B و گاهی پیش سازهای ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان می تواند باعث ایجاد یبوست در افراد، پیشگیری از یبوست مزمن و ارتقای سلامت دستگاه گوارش شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف صحیح این گونه های گیاهی منجر به کاهش چربی خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تنظیم قند خون در بیماران دیابتی می شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر آنتی اکسیدان های موجود در آن از سلامت قلب، عروق خونی و کبد حمایت می کند و نقش ضد سرطانی دارد.

مردانی تصریح کرد: همچنین وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین C و ویتامین A و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان باعث تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری های مختلف می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در مصرف این گیاهان باید احتیاط کرد. به عنوان مثال در استفاده از قارچ های کوهی باید احتیاط کرد زیرا برخی از این قارچ ها سمی هستند و حتی می توانند منجر به مرگ مصرف کننده شوند. بنابراین، قارچ ها را باید از افراد قابل اعتماد خریداری کرد.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان مانند ریواس سرشار از اگزالات هستند و به همین دلیل افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی نباید مصرف شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا