اخبار روز سینما

فیلم جذاب و طولانی”قاتلان ماه کامل” ممکن است یکی از گزینه های اصلی برای جایزه اسکار باشد!

وسترن 206 دقیقه ای «مارتین اسکورسیزی» در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در میان استقبال اهالی سینما و مردم عرضه در

«قاتل‌های ماه کامل» ساخته مارتین اسکورسیزی از یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه آمریکا – کشتار دسته جمعی – سرانجام در جشنواره کن خانم از رقابت به نمایش درآمد تا اینکه اولین فیلم اسکورسیزی در این رویداد پس از نمایش فیلم فیلم کابوس پس از ساعت ها در سال 1986 که جایزه بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.

اسکورسیزی به همراه دو ستاره ای که کارش را به دو نیمه تقسیم می کنند، یعنی رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو، روی فرش قرمز جشنواره کن رفت.

این فیلم بر اساس کتاب پرفروش غیرداستانی نوشته «دیوید گران» با همین عنوان و فیلمنامه اسکورسیزی و اریک راث ساخته شده است. داستان قتل چندین نفر در کشور نفتی Osage اوکلاهاما در دهه 1920 را روایت می کند. عنوان فرعی این کتاب “قتل های اوسیج. و تولد اف بی آی” است، در حالی که فیلم عمدتاً بر آنچه در آن اتفاق می افتد تمرکز دارد. اوکلاهما؟

«قاتلان ماه کامل» یک فیلم قدرتمند و گاه بسیار غم انگیز است، یک راز جنایی واقعی که در جزئیات هولناکش می تواند به یک فیلم ترسناک نزدیک شود، در حالی که اسکورسیزی با تمرکز بر مجموعه ای از قتل های انجام شده در دهه 1920، قاطعانه داستان بزرگ تری را نیز روایت می کند. در مورد قدرت، بومیان آمریکا و ایالات متحده.

اولین واکنش ها به وسترن جنایی “قاتلان ماه کامل”

بخش مهمی از آن تاریخ در دهه 1870 رخ داد، زمانی که دولت ایالات متحده اوسیج را مجبور به ترک کانزاس و نقل مکان به جنوب غربی کرد. فصل دیگری چند دهه بعد نوشته شد، زمانی که نفت در سرزمین اوسیج، در اوکلاهاما امروزی کشف شد.

وقتی ارنست بورکهارت (دی کاپریو) با قطار به شهر پررونق اوسیج فیرفکس می‌رسد، دشت‌های سرسبز تا آنجا که چشم کار می‌کند مملو از جرثقیل‌های غوغایی است. ارنست که هنوز یونیفورم رنگارنگ خود را از جنگ که به تازگی به پایان رسیده پوشیده است، به همراه عموی خود ویلیام هیل (رابرت دنیرو) به همراه تعدادی دیگر از بستگان از جمله برادرش (اسکات شپرد) آمده است تا با او زندگی کند. دیوید گران در کتاب خود می نویسد: «یک گاوچران با عینک جغدی و لبخندی محکم، «ویلیام هیل» واقعی است که چنان با بومیان آمریکا روابط نزدیکی برقرار کرد که به عنوان پادشاه اوسیج هیلز مورد احترام قرار گرفت.

اسکورسیزی با اکشن، دوربین‌های قدرتمند و دانش گسترده‌ای از تاریخ براری برای پایه‌ریزی روایت، شما را در شلوغی و شلوغی منطقه غوطه‌ور می‌کند، جایی که سرشار از پول‌های جدیدی است که برخی خرج می‌کنند و برخی دیگر سعی می‌کنند سرقت کنند. اوسیج مالک حقوق معدنی زمین خود، که حاوی برخی از بزرگترین ذخایر نفت در کشور بود، بود و آن را به کاوشگران اجاره داد. در اوایل قرن بیستم، منطقه اوسیج به‌طور فوق‌العاده‌ای ثروتمند شد و تا سال 1923 این قبیله بیش از 30 میلیون دلار، معادل بیش از 400 میلیون دلار امروز، درآمد کسب کرد.

قاتلان ماه کامل حول رابطه ارنست با هیل و دختر جوانی به نام اوسیج به نام مولی (لیلی گلادستون) می چرخد ​​که او در حین گشت زنی در شهر با آنها ملاقات می کند. آنها ازدواج می کنند و بچه دار می شوند و با شروع به زوال منطقه Osage به یکدیگر پناه می برند.

گلادستون و دی کاپریو به طرز قانع‌کننده‌ای با هم تطابق دارند حتی اگر شخصیت‌های آن‌ها حالت‌ها، خلق و خوی و ویژگی‌های فیزیکی متضاد داشته باشند.

این اولین بازگشت اسکورسیزی به کن از سال 1985 (38 سال پیش) است که برای فیلم After Hours برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. اسکورسیزی ارتباطی طولانی با جشنواره فیلم کن دارد و برخی از نمادین ترین فیلم های اولیه خود را قبل از ریاست هیئت داوران در سال 1998 در کن ارائه کرد، به ویژه راننده تاکسی که در سال 1976 نخل طلا را از آن خود کرد و سلطان کمدی که برنده دو جایزه شد. با نقش «رابرت دنیرو» همراه شدند. بازگشت اسکورسیزی و دنیرو به فرش قرمز کن برای یک فیلم، موفقیت بزرگی برای تیری فرمو است که اولین بار سعی کرد فیلم مرد ایرلندی را در سال 2019 در کن به نمایش بگذارد، اما این فیلم در پایان در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد.

فیلم طولانی اما جذاب «قاتلان ماه کامل» هم اکنون یکی از گزینه های اصلی اسکار بعدی محسوب می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا