اخبار روز سینما

اولین فرمانده SNSF ایران چه کسی بود؟

یگان نیروی ویژه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گذشته تحت عنوان گردان های تفنگی در جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ حضور داشت. اما در پی فرمان رهبر انقلاب در سال 1386، سردار شهید محمد ناظری آن را با عنوان رسمی نیروی ویژه نیروی دریایی سپاه که با نام اختصاری «SNSF» شناخته می شود، تأسیس کرد.

پایگاه این یگان در جزیره فارور است. جزیره فارور در طول جغرافیایی ۲۶ درجه و ۱۵ دقیقه و عرض شمالی ۵۴ درجه و ۲۵ دقیقه در شمال جزیره سیری و جنوب‌غربی بندرلنگه و در نزدیکی ابوموسی قرار گرفته‌است. این جزیره که در ۵۵ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته تا نزدیک‌ترین نقطه سواحل سرزمین اصلی در حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. این جزیره خالی از سکنه است. دلیل راه اندازی این واحد در جزیره فارور این است که این جزیره در ورودی و خروجی آبراهه های خلیج فارس اشراف زیادی دارد که در روند بازرسی و بررسی کشتی های خارجی کمک می کنند. اعضای این نیرو از نخبگان نظامی ایران هستند که مجموعه ای از تمامی نیروهای سپاه هستند. افراد این نیرو توانایی مبارزه و حمله از طریق دریا، زمین و هوا را دارند. یعنی هر نیرو در مواردی مانند: غواصی، چتربازی، زندگی در شرایط سخت، کار در ارتفاع،انواع تیراندازی، گرفتن ساحل، گرفتن کشتی، رهاسازی گروگان ها و … آموزش دیده است.

در سالگرد عروج سردار ناظری از فرماندهان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در اوایل صبح 21 اردیبهشت ماه 1395 پس از انجام تمرینات روزانه و پس از ایراد سخنرانی در بندرلنگه جزیره  فارور در خلیج فارس دچار ایست قلبی شد. پزشكان تا نيمه شب به احياي اين رزمنده دلاور ادامه دادند كه متاسفانه به نتيجه نرسيد و نيمه شب سردار محمد ناظري فرمانده يگان ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر اثر عارضه شيميايي به شهادت رسيد و بهشتی شد

سردار ناظری پس از یک عمر خدمت خالصانه و شجاعانه به سرزمین مقدس ایران، همزمان با ولادت حضرت سیدالشهدا و قمر بنی هاشم علیهما السلام جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سردار شهید محمد ناظری در سال 1334 در محله امامزاده حسن تهران به دنیا آمد. بیشتر همرزمان سردار ناظری از آن محله بعدها در نیروی ویژه ارتش (نوهد) خدمت کردند. در سالهای منتهی به انقلاب، حاج محمد اولین دوره تقوی خود را به صورت غیر رسمی و توسط برخی از افسران ارتش که از رژیم پهلوی جدا شده و به مردم پیوسته بودند، دید.

بخشی از نیروهای آموزش دیده سردار ناظری برای آمادگی و تجربه بالا در جنگ های نامنظم به سوریه اعزام شدند تا بتوانند از حرم عمه سادات دفاع کنند و به عنوان «مدافعان حرم» افتخار حضور داشته باشند. از شاگردان سردار ناظری که در دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها به شهادت رسید می توان به شهید امیر سیاوشی اشاره کرد که آذرماه سال گذشته در ریف جنوبی حلب به شهادت رسید.

برادر حاج محمد تیمور ناظری نیز در جنگ تحمیلی به شهادت رسید و مادرش از شهدای مظلوم فاجعه خونین حج در سال 66 بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی کتیبه‌ای در بزرگداشت شهید محمد ناظری (۱) بر عکس آن سردار شجاع و مؤمن نوشتند.

متن دست نوشته رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. رحمت و درود بر شهید عزیز، سردار دلاور و مؤمنی که عمر خود را در جهاد ایثارگرانه گذراند و جوانان و مجاهدان زیادی تربیت کرد. خداوند شهدای اسلام را به شما عنایت فرماید.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درباره شهید حاج محمد ناظری گفت: بزرگترین ویژگی شهید ناظری این بود که در این سال ها از اول انقلاب تا کنون هیچ تغییری در ایشان ایجاد نشده است. او همیشه مشغول و سر صحنه بود و در جایی که نیاز به انقلاب بود، سخت ترین کارها را بر عهده می گرفت.

وی با اشاره به فعالیت های شهید ناظری تا آخرین لحظات عمرش گفت: جهاد بزرگی را به خاطر نداریم که شهید ناظری در آن حضور نداشته باشد. من از سال 58 که نیروی آموزشی او بودم هیچ تغییر و خستگی در او ندیدم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا