اخبار روز سینما

مونته سوری چیست؟/ آموزش اصولی مونته سوری برای کودکان!

مادران امروزی حتما کلمه مونته سوری را بارها شنیده اند. مونته سوری روشی خلاقانه برای آموزش کودکان پیش دبستانی است و اساس کار با کودکان اصولی است که بر رشد طبیعی و نیازهای فردی هر کودک حاکم است.
آموزش مونته سوری در بسیاری از کشورهای جهان رایج است و از این طریق کودکان با ابزار و وسایل خاص و گاه ساده و با استفاده از حواس و تفکر خود به کشف دنیای اطراف خود می پردازند و مهارت های زندگی را می آموزند. او در این مقاله یکی از بازی های ساده مونته سوری را برای مادران عزیز بازگو می کند.
انواع بازی های کودکانه آموزش مونته سوری

روش مونته سوری توسط دکتر ایتالیایی ماریا مونته سوری پایه گذاری شد. به گفته وی، این روش برای کودکان 2 و نیم تا 6 سال موثر است. مهارت های مونته سوری به 5 دسته تقسیم می شوند. مهارت های زندگی، مهارت های حسی، مهارت های زبان آموزی، مهارت های ریاضی و آخرین دسته مهارت های فرهنگ و علوم از دسته بندی های این روش آموزشی جالب هستند.

مطالبی که امروز برای شما در نظر گرفته ایم یک فعالیت حسی مونته سوری است و به راحتی می توانید آن را در خانه با کودک خود انجام دهید. مقداری برنج برای این فعالیت مورد نیاز است. شما می توانید برنج ارزان قیمت تهیه کنید و از آن برای این کار استفاده کنید. برنج را در یک کاسه بزرگ بریزید و به کودک بدهید. برای جلوگیری از نشت از حصیر استفاده کنید.

اگر کودک شما زیر سه سال سن دارد، مراقب باشید که برنج را در دهان او نگذارید. کودک برنج را لمس می کند و به آن ضربه می زند، آن را حس می کند و تجربه جدیدی می آموزد. دانه های برنج برای کودک جالب و متفاوت است، ریختن برنج از مشت به پایین برای او تجربه جدیدی است. چند بلوک کوچک یا لگو یا اسباب‌بازی‌هایی مانند ماشین‌های کوچک یا عروسک‌های کوچک را در کنار ظرف قرار دهید تا کودک همزمان با برنج بازی از آنها استفاده کند.

یک کار جالب این است که تعدادی اسباب بازی و لگوهای کوچک را زیر برنج پنهان کنید. اجازه دهید کودک آنها را کشف کند و با دستان خود آنها را بیرون بکشد. صدایی که هنگام رها شدن برنج و افتادن در ظرف ایجاد می شود برای کودک خنک و دلپذیر است. می توانید یک یا دو رول دستمال در اختیار کودک قرار دهید، جالب است که کودک برنج را داخل رول دستمال بریزد و از طرف دیگر خارج کند.

برنج جایگزین بسیار خوبی برای ماسه است، به خصوص برای کودکان خردسال که احتمال دارد ماسه را در دهان خود قرار دهند، برنج گزینه بهتری است. می توانید استخر بادی کوچک کودک را با مقداری برنج پر کنید و بگذارید او با برنج و اسباب بازی هایش در آن بازی کند یا حتی در جشن تولد کودکان از این بازی برای سرگرمی کودکان استفاده کنید. فعالیت دیگری که می توان انجام داد این است که از کودک بخواهیم برنج را با قاشق به ظرف دیگری منتقل کند، این فعالیت باعث افزایش تمرکز بین چشم و دست در کودک می شود.

انواع بازی های کودکانه آموزش مونته سوری

بازی با برنج یک فعالیت ایمن، سالم، آسان و جذاب برای کودکان است، این بازی برای کودکان بزرگتر را می توان به روش دیگری تهیه کرد. رنگ آمیزی برنج یک فعالیت جالب برای کودکان است. در این بازی برنج خشک را با کمک کودک رنگ کنید.

می توانید از روش رنگ آمیزی زیر استفاده کنید. اگر از رنگ خوراکی مایع استفاده می کنید، مقداری برنج را در یک کیسه پلاستیکی معمولی یا قابل درزگیری بریزید و چند قطره رنگ خوراکی به آن اضافه کنید، کیسه را ببندید و از کودک بخواهید رنگ را با برنج مخلوط کند تا همه برنج ها رنگی شوند.

اگر بعد از این مدت مقداری از برنج سفید ماند، از رنگ خوراکی بیشتری برای این منظور استفاده کنید. اگر رنگ خوراکی شما مایع نیست ابتدا مقداری رنگ خوراکی را با سرکه مخلوط کنید سپس مانند بالا عمل کنید. مقدار سرکه نباید زیاد باشد، یک قاشق چایخوری کافی است، سرکه باعث می شود رنگ راحتتر بین دانه های برنج پخش شود.

بعد از این مرحله تمام برنج های رنگی را روی یک سطح صاف مانند میز یا سینی بریزید و در یک جا قرار دهید تا برنج کاملا خشک شود. برنج رنگی خیس را در ظرف دربسته نریزید، صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود و سپس به کودک بدهید. این بار علاوه بر بازی هایی که در بالا ذکر شد، کودک می تواند با مخلوط کردن برنج های رنگی ترکیب جالبی ایجاد کند.

در روش آموزشی مونته سوری، این بازی ها به بازی های حسی معروف هستند و باعث رشد حواس، خودآگاهی کودک و افزایش مهارت های تفکر، قضاوت و مقایسه می شوند.

مراقب باشید در روش مونته سوری به عنوان یک راهنما، به کودک نگویید که چه کاری انجام دهد، اجازه دهید کودک ببیند، تمرکز کند و با فکر کردن توانایی خود را دریابد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا