اخبار روز سینما

الناز، مهناز، پریناز و ترانه و هدا، زنان محبوب این روزها

روزنامه هفت صبح نوشت این روزها که از ستارگان سینمای معاصر ایران و تاثیر حضورشان بر فروش فیلم و دستمزدهای میلیونی می گویند، ناخودآگاه تنها ستاره سینمای ایران پس از انقلاب را به یاد می آورم. . سینما که حضورش در هر فیلم نزدیک به یک دهه فروخته می شد. بازیگری که برند شده بود و مردم از دیدن او و حرکات و رفتارش جدا از داستان فیلم استقبال کردند.

هدیه تهرانی که اولین فیلمش را با سلطان مسعود کیمیایی تجربه کرد. فیلمی بی حاشیه که تهرانی را در ۲۵ سالگی به شهرت رساند. روبروی فریبرز عرب نیا. او با اعتماد به نفس و خونسردی، تجسم نهایی ذوق رضایت بخش مسعود کیمیایی در تصویر یک زن بود. سلطان در سال 1977 پخش شد و 930000 بیننده داشت. اما تبدیل شدن تهرانی به ستاره از اکران سال 1357 با فیلم قرمز آغاز شد. فیلمی که علاوه بر داستان دراماتیک و تراژیک، قوت خود را از شخصیت و بازی حدیث تهرانی گرفت. سه میلیون و صد هزار نفر برای دیدن این فیلم آمده بودند. نیکی کریمی در همان سال با فیلم دو زن تقریباً به همین تعداد بیننده دست یافت. در همین سال تعداد بینندگان دو فیلم دیگر تهرانی غریبانه و سیاوش یک میلیون و هشتصد و یک میلیون و ششصد نفر بود. هزار به ترتیب. یعنی در یک سال شش میلیون و پانصد هزار نفر فیلم های هدیه تهرانی را دیده بودند. سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۹ دو فیلم پرفروش از آثار تهرانی بهره بردند. شوکران با دو میلیون و هفتصد هزار بیننده و دستان آلوده کوروش الوند با دو میلیون و ششصد هزار بیننده. در سال 1380 با فیلم پارتی سامان مقدم وارد سینما شد و 1.5 میلیون تماشاگر سینما را به خود جلب کرد. در همان سال در دو فیلم چتری برای دو نفر و زمانه ظاهر می شود و یک و نیم میلیون بیننده برای دیدن این دو فیلم به سینما می روند. در سال 1381 با گیشه سینمای ایران کمی فاصله داشته است. بازی در فیلم های استادان قدیمی مثل تقوایی و فرمان آرا. کاغذ بدون خط و خانه ای روی آب و البته فیلم آبی که عاشقانه کند است. این سه فیلم در مجموع یک میلیون و ششصد هزار بیننده داشته اند. در سال 82 رتبه های سوم و چهارم لیست پرفروش ها منحصرا به فیلم های تجاری بر اساس شخصیت تهرانی محدود شد.

یعنی دنیا و پسر ایرونی. این دو فیلم در مجموع دو میلیون و سیصد هزار تماشاگر را به سینما می آورند. در اواخر سال 82 به نظر می رسد تهرانی از محبوبیت، فروش و خودنمایی خسته شده است. سیراب شده است. بنابراین نقش کوتاهی در فیلم دوئل می پذیرد، بازی در فیلم مکانی برای زندگی را می پذیرد، در 32 سالگی نقش مادرشوهر هانیه توسلی را بازی می کند، دوباره در نقشی فرعی در یک بوسه کوچک ظاهر می شود. نقش جسورانه در نیو مانگ توسط بهمن. قبادی را می پذیرد که فرصت اکران در ایران را پیدا نکرد و … تنها نقش مهم او در سال های 83 تا 88 بازی در فیلم چهاربانسوری است که باعث می شود دومین سیمرغ بلورین بازی اش را دریافت کند. . در دهه نود، تهرانی کم کم راه خود را به جریان اصلی سینما باز می کند، اما دیگر آن جادوی قدیمی را ندارد. شکست بزرگ فیلم «بهین» نشان از این تحول دورانی دارد. اگرچه بسیاری معتقدند که او اکنون بازیگر بسیار بهتری شده است، اما با گذشت زندگی چه کنیم؟ در واقع سه فیلم در کارنامه تهرانی در اولین نمایش خود از دو میلیون و پانصد هزار نفر گذشت. هیچ کدام از این سه فیلم کمدی نبودند. برعکس، آنها درام بوده اند و دو تا از آنها بسیار دردناک و تلخ بوده اند، قرمز و شوکران. او 5 فیلم داشته است که حداقل یک میلیون نفر در اولین اکران برای دیدن آنها هجوم آوردند: پارتی، دنیا، غریبانه، سیاوش، پسر ایرونی. با چنین رکوردی می توان آن را ستاره نامید. در همه این فیلم ها بار درام بر دوش اوست. حتی جلوتر از فیلمنامه و کارگردانی.

نیکی کریمی، یکی دیگر از همرزمان هایش، در اولین اکران دو فیلم با بیش از سه میلیون بیننده دارد. یعنی عروس که به رکورد 4.2 میلیون بیننده رسید و دو زن ساخته تهمینه میلانی که 3.5 میلیون نفر را به سینماها کشاند. نیکی کریمی در فیلمی مثل سارا یک میلیون و 180 هزار بیننده داشت. فیلم‌هایی که نه کمدی هستند، نه طنز و نه لوس.

نیکی کریمی

مهناز افشار نیز تعداد قابل توجهی فیلم در کارنامه خود دارد که حدود دو میلیون بیننده دارد. مثل آتش بس که یک میلیون و نهصد هزار نفر از آن بازدید کردند، نهنگ عنبر 2 که دو میلیون و چهارصد هزار بیننده داشت و در نهایت فیلم آکواریوم که نزدیک به دو میلیون نفر را به سینماها کشاند. دیگر فیلم‌های او عموماً از ویژگی‌های خاص مخاطب برخوردار بوده‌اند. مثلا نهنگ عنبر 1 که یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر را به سالن ها آورد و بخش زیادی از آنها به لطف رضا عطاران به سینما آمدند.

مهناز افشار

ویشکا آسایش همچنین تجربه بازی در هر دو قسمت از فیلم های پرفروش خوب، بد، بچه گربه و ورود آقایان ممنوع نهنگ انبار را داشت و رضا عطاران نیز در سه تای آنها حضور داشت!

ویشکا کامفورت

ترانه علیدوستی همچنین در سه فیلم پرفروش درباره الی و من 15 ساله بیش از دو میلیون بیننده را تجربه می کند. اگر فیلم برادران لیلا اکران می شد، احتمالاً به پربیننده ترین فیلم ترانه علیدوستی تبدیل می شد.

آهنگ علیدوستی

اما نازنین بیاتی یکی از استثناهای جالب این جدول است. او سه فیلم با بیش از دو میلیون بیننده به نام‌های دینامیت، سگبند و عین باق دارد. او در این سه فیلم با ستارگانی چون جواد عزتی، پژمان جمشیدی، امیر جعفری و بهرام افشاری همبازی شد و خیلی ها نقش او را در فروش این فیلم ها چندان موثر نمی دانند اما او در سه فیلم بسیار موفق بازی کرد. . او همچنین در فیلم مغزهای زنگ زده کوچک نقش مکمل دارد که نزدیک به یک میلیون و صد هزار بیننده آن را دیده اند.

نازنین بیاتی

پریناز ایزدیار او نقشی در فیلم 20 فوتی بسیار محبوب داشت، اما در یک نقش کوتاه و در 13 دقیقه. او در فیلم های عابد و یر دی و ایندی پورت نقش های بزرگ تری داشت که هر دو بین یک تا دو میلیون بیننده داشتند.

پریناز ایزدیار

و در آخر از الناز شاکردوست یاد می کنیم که برخلاف شهرتش فیلم های پرمخاطب زیادی ندارد. مطرب، شب ماه کامل و رسوایی تنها فیلم های او هستند که بیش از یک میلیون و پانصد هزار تماشاگر دارند. در سال 1376 دو فیلم شبی که ماه کامل شد و مطرب در یک سال اکران شد و در مجموع 5 میلیون و 400 هزار بیننده داشت.

الناز شاکردوست

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا