اخبار روز

حقوق بازنشستگان از این ماه 4 میلیون تومان بیشتر می شود!/ جزئیات

به گزارش پی ام آپ، افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 روی فیش های حقوقی آنها اعمال شد اما این میزان افزایش حقوق از سوی مستمری بگیران پرداخت نشد. ادغام حقوق بازنشستگان همچنان مهمترین خواسته آنهاست. خبر جدید که دولت از افزایش مستمری بازنشستگان خبر داد تامین اجتماعی که می تواند خبر خوبی برای آنها باشد و حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

تصویب نامه هیات وزیران درباره افزایش مستمری بگیران تامین اجتماعی توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه 23 اردیبهشت ماه 1402 به پیشنهاد وزارت کار، افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

بر این اساس از تاریخ 1/1/1402 کلیه مستمری های بازنشستگی و مستمری از کارافتادگی و کل مستمری بازماندگان. قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال 1401 برای مشمولان حداقل مستمری به مبلغ چهل و یک میلیون و هفتصد و نود و هفت هزار و پانصد (41.797.500) ریال و مشمولان ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنها به میزان درصد تعیین شده است. پرداخت حق بیمه سنوات بیمه به میزان بیست و هفت درصد (27%) مستمری شما در پایان اسفند 1401 افزایش می یابد.

با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت ماه  به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اجرای تناسب باقی مانده مطرح شد. بازنشستگان می گویند: اجرای 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی نه عادلانه است و نه درست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم.

 اسدی گفت: بازنشستگانی که پس از دریافت احکام قضایی احساس می کنند حق خود را ضایع کرده اند، می توانند با مراجعه به ادارات تامین اجتماعی، سوالات خود را مطرح و شبهات موجود را برطرف کنند و در صورت عدم قانع در مرحله بعد با مراجعه به ادارات تامین اجتماعی شما تصمیمات دادگاه دارید، آنها را به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت ارجاع دهید.

با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت ماه ماه به بازنشستگان کارگری، اعتراضاتی نسبت به نحوه اجرای تناسب باقی مانده مطرح شد. بازنشستگان می گویند: اجرای 25 درصد باقیمانده تناسب 1400 پس از یک وقفه طولانی نه عادلانه است و نه درست. در واقع انتظار ما این بود که افزایش بیشتری داشته باشیم.

در همین حال چندین بازنشسته فیش حقوقی خود را برای ما ارسال کردند. افزایش متناسب برخی از این کوپن ها کمتر از 100 هزار تومان بوده است. حتی موردی داشتیم که اعمال تناسب باقیمانده برای مستمری بگیر رده های دیگر فقط 15 هزار تومان می آورد. بازنشستگانی هم هستند که مدعی هستند «علیرغم شمول» بقیه تناسب برایشان اجرا نشده است.

این بازنشستگان در مقابل «نحوه محاسبه تناسب باقیمانده» و فرمول های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد داشته باشد؛ آنها معتقدند که دقت کافی در زمینه تناسب باقی مانده انجام نشده است.

محمد اسدی (رئیس شورای عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور) در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری می گوید: قبول داریم که افزایش مستمری کافی نیست و نمی تواند حمایت هزینه ها را تامین کند. اما امسال سعی کردیم در زمینه حقوق کودک و خانواده و همچنین در زمینه بن و کمک هزینه مسکن بیشتر شود. بنابراین اگر کمک‌های اجتماعی را جمع‌آوری کنیم و به پایه مستمری ماهانه اضافه کنیم، نسبت به سایر گروه‌های حقوقی به افزایش نسبتاً قابل قبولی می‌رسیم که البته مجموع این ارقام همچنان ناکافی است.

اسدی تاکید می کند: البته نمی گوییم این حقوق و مزایا با این برابر است تورم سنگین جواب زندگی بازنشستگان است; ما معتقدیم با این دستمزدها حتی ده روز هم نمی شود زندگی کرد. بیست روز در ماه جیب بازنشستگان کاملا خالی است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با تأکید بر اینکه «در خصوص حقوق بازنشستگان با هیچکس مذاکره نکرده و نخواهیم کرد»، افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام توان برای احقاق حقوق بازنشستگان عزیز تلاش کرده است. و بازنشستگان . این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در رابطه با اجرای تناسب 25 درصدی باقیمانده توضیح داد و گفت: به دنبال یک اصل بودیم و آن اجرای تناسب باقیمانده حقوق بود. الان در سال جدید به این اصل اساسی رسیده ایم اما در موضوعات فرعی اگر فردی مشکلی دارد می تواند در این خصوص اقدام کند و از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کند.

وی افزود: مستمری بگیران تامین اجتماعی باید بدانند که با نظارت های مکرر مرکز عالی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان تامین اجتماعی، موضوع تناسب 25 درصدی دستمزدها در دستور کار قرار گرفت که از همان زمان این موضوع همچنان حفظ شد. 1400. و صدور احکام قضایی در 20 اسفند ماه سال گذشته با پرداخت اعتبارات و معوقات مربوطه انجام شد. این قسمت از مزایای حقوق از اول فروردین 1402 به پایه حقوق 1401 و 1402 اضافه شد که در نتیجه بحمدالله این روند پیش رفت و کار مهم انجام شد. در نهایت مبالغ مربوطه همراه با افزایش سال 1402 و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته اسدی، برای تناسب حقوق کارگران بازنشسته و جامعه مشمولان آنها و همچنین نحوه محاسبه و پرداخت آن، نکات متعددی در میدان در انتظار است. در این خصوص توضیح می‌دهد: «اول اینکه مبالغ مربوط به 25 درصد باقی‌مانده تناسب فقط برای مستمری بگیران سایر رده‌ها یعنی مشمولان مصوبات تناسب 1400 است که مشمول 75 درصد تناسب شدند. و اکنون 25 درصد باقی مانده را دریافت خواهند کرد. بنابراین تنها بخشی از بازنشستگان سازمان مشمول دریافت این مبالغ شده اند.»

در عین حال بازنشستگان واجد شرایط، یعنی کسانی که در مصوبه تناسب 1400 مشمول 75 درصد شده بودند، نسبت به نحوه اجرا و فرمول های محاسباتی انتقاد دارند. این بازنشستگان باید چه کار کنند؟ رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته در پاسخ می گوید: بازنشستگانی که پس از دریافت احکام قضایی احساس می کنند حق خود را ضایع کرده اند، می توانند با مراجعه به ادارات تامین اجتماعی، شبهات موجود را مطرح و نسبت به رفع ابهامات موجود اقدام کنند و در صورت عدم قانع، در مرحله بعد می توانند با در دست داشتن تصمیمات قضایی به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: همه بازنشستگان مطمئن باشند مرکز عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کل کشوری کمفیل ساق موضوع همسان سازی دائمی حقوق را تا نتیجه نهایی و همچنین نظر کارشناسان را با جدیت پیگیری خواهد کرد. و پیشنهاداتی در گروه ها و کانال های مختلف مطرح و انشالله به ترتیب اولویت در دستور کار قرار خواهد گرفت. بازنشستگان باید مطمئن باشند که کانون عالی اولویت های مشروع خود را دنبال خواهد کرد و خدای ناکرده قصوری صورت نگیرد.

اسدی در پایان می افزاید: برای اجرای مابقی تناسب حقوق بازنشستگان، جلسات مکرری برگزار شد. این وظیفه علیرغم ایرادات و انتقاداتی که به آن وارد شده بود انجام شد، اما به عنوان مرکز عالی با ابتکار عمل و اتخاذ تدابیر لازم به مطالبه مهم 25 درصد باقیمانده تناسب پی برده است. پیگیری موضوعات و محورهای مرتبط با آن خواهد بود.

آیا پرداخت حقوق بازنشستگان کام آنها را شیرین کرد؟

جمهوری اسلامی نوشت: حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری یک ماه زودتر از موعد مقرر تعیین شد. این قابل قدردانی است، اما اتفاقاتی رخ داد که اجازه نداد شیرینی این عمل تبدیل به «صندلی کف دست» موهای سفید شده شود.

مشکل به همان تناسب 25 درصدی باقی مانده معروف سال های قبل برمی گردد. مسئولان و مراکز دولتی آنچه را که اجرا شده موفقیت کامل می دانند، اما بازنشستگان چیز دیگری می گویند. روشن شدن همه حرف ها این است که طبق بند 12 قانون ششم توسعه، مستمری بگیران تامین اجتماعی باید از ابتدای مرداد 1397 تا پایان اسفند 98 به میزان 100 درصد تسطیح و به سال 1400 منتقل شوند. ضریب 26 درصد و همچنین انتقال آن به 1401 با ضریب 38 درصد و انتقال آن به سال 1402 با نرخ 21 درصد انجام می شود. بازنشستگی برای 8 ماه آخر سال 1398 و 25 درصد مابقی از ابتدای سال 1400 با ضریب 26 درصد و مجموع به دست آمده در سال 1401 با ضریب 38 درصد و مجموع آنها برای سال جاری با ضریب بیست. -یک درصد

اما متأسفانه پس از مشاهده فیش های خروج 16 اردیبهشت ماه 1402 مشخص شد که تنها 25 درصد از همسان سازی 1400 فقط برای امسال اعمال شده است. به گفته بازنشستگان این تخلف صریح است و باید به شرحی که شرح داده شد اصلاح شود، در غیر این صورت موضوع از مجاری قانونی از جمله دیوان عدالت اداری قابل پیگیری است. آنچه از کانال های بازنشستگان در فضای مجازی می توان فهمید که تلاش او پیروی از قانون است.

احتمالا این خبر به گوش وزیر تعاون رسیده است. کار و رفاه اجتماعی هم رسیده است. شاید به همین دلیل سعود مرتضوی -به گزارش خبرگزاری ها- در حاشیه جلسه هیات رئیسه گفت: همکاران ما اعلام می کنند همسان سازی و افزایش حقوق اعمال شده است اما برخی از بازنشستگان معتقدند در سال جاری اعمال نشده است. برخی موارد و قطعا به این موضوع رسیدگی خواهد شد.» امیدواریم در این «بررسی» که «قطعاً» انجام می شود، آقایان به ضرایب باقی مانده از سال ۱۳۹۸ تا امسال توجه کنند.

در ضمن تا جایی که ما می دانیم به موقع جبران می شود اما امسال آقایان طوری رفتار می کنید که انگار این افزایش پایان همه چیز است. نه خبری نیست آنها باید معوقات را به طور کامل پرداخت کنند. قانونی است و مسئولیت آن بر عهده تصمیم گیرندگان است. اینکه آنها شخصاً بدهکار نیستند، آنها را از مسئولیت معاف نمی کند زیرا با توجه به وضعیت حقوقی آنها، حقوق بازنشستگان را بر عهده دارند. دوستان هم به این نکته توجه دارند که خداوند هیچ گاه نیکوکاران را فراموش نمی کند، حتی اگر تمام عمر خود را به عبادت بگذرانند. اطاعت به طور کامل در پذیرش قانون تجلی می یابد.

وزیر کار از تشکیل کارگروه بررسی همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان خبر داد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز کابینه وی در نشست با خبرنگاران درباره پرداخت نشدن افزایش حقوق برخی بازنشستگان گفت: همکاران ما از صندوق تامین اجتماعی معتقدند که به طور کامل رعایت شده است اما برخی بازنشستگان معتقدند رعایت نشده است. کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و در صورت حق با مستمری بگیران، کسری اعمال می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بازنشستگان چگونه باید اعتراض خود را ثبت کنند؟ وی تصریح کرد: این امر مسیر و چارچوبی دارد. چطوری رسانه ها شما شکایت خود را مطرح کنید و این خواسته این گروه است جامعه است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا