دانستنی ها

افراد جوان بیشتری به سرطان مبتلا می شوند آیا می توانم خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهم؟

بعد- ما افرادی را می شناسیم که با وجود اینکه در دهه چهارم زندگی خود بودند و کاملا سالم بودند، به سرطان مبتلا شدند. دلیل این امر چیست؟ میزان سرطان در افراد زیر 50 سال که سرطان زودرس نامیده می شود، از سال 1990 در سراسر جهان افزایش یافته است. بیشتر این تشخیص ها در مردان و زنان در دهه 40 زندگی رخ می دهد. در حالی که میزان سرطان اولیه برای بسیاری از انواع سرطان، مانند سینه، رحم، روده بزرگ و پروستات در حال افزایش است، اما هنوز نسبتاً نادر هستند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در سال 2019، سرطان کولورکتال اولیه (روده بزرگ) با نرخ 5.7 در هر 100000 نفر در سراسر جهان (از 3.5 در سال 1990) و سرطان سینه با نرخ 13.7 در هر 100000 نفر (از 9.6 در سال 1990) رخ داده است. به همین دلیل بسیار مهم است که در مورد سابقه سلامت خانواده خود بپرسید. زمانی که پزشک به شما توصیه می کند اولین ماموگرافی یا کولونوسکوپی را انجام دهید و اینکه آیا ممکن است به آزمایش های ژنتیکی بیشتری نیاز داشته باشید، این موضوع تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال اولیه، سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند، بنابراین غربالگری قبل از 45 سالگی ضروری است.

در پاسخ به این سوال که چرا افراد به سرطان مبتلا می شوند، می توان به نقش عواملی مانند ژنتیک، محیط و عادات سبک زندگی در ابتلا به سرطان توجه کرد. برخی از ما جهش های ژنتیکی به ارث رسیده از والدین خود خواهیم داشت. برخی از ما در محیط هایی رشد می کنیم که در معرض آلاینده های موجود در هوا، خاک یا آب هستیم. برخی از ما در مناطقی زندگی می کنیم که غذاهای بسیار فرآوری شده فراوان است. برخی از ما در معرض ویروس های سرطان زا هستیم. هیچ یک از موارد بالا عواملی نیستند که ما آگاهانه انتخاب می کنیم.

علاوه بر این، سن ما و تعدادی از عوامل خطر که بیشتر دانشمندان هنوز کشف نکرده اند، مانند مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و چاقی، در افزایش احتمال ابتلا به سرطان نقش دارند. در پشت صحنه، سیستم ایمنی بدن ما به طور مداوم در تلاش است تا عوامل موثر بر شکل گیری سرطان را با میزان موفقیت های متفاوت از بین ببرد. عواملی که تعیین می کنند چه زمانی و چگونه یک فرد به سرطان مبتلا می شود منحصر به فرد هستند، همیشه شناخته شده نیستند و اغلب خارج از کنترل فردی هستند. به همین دلیل، برخی از افراد سیگاری هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند، در حالی که برخی دیگر در اوج شرایط فیزیکی ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

بلال صدیقی، استادیار و انکولوژیست پزشکی در مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس می گوید: یکی یکی از بزرگترین چالش ها در توضیح علل سرطان های اولیه این است که هیچ توضیح واحدی وجود ندارد. عوامل محیطی زیادی وجود دارد و ما هنوز همه آنها را به طور کامل درک نکرده ایم.»

چرا سیستم ایمنی با سرطان مبارزه نمی کند؟

سرطان ها هر روز در همه ما ایجاد می شوند، اما خوشبختانه معمولا توسط سیستم ایمنی بدن ما شناسایی و از بین می روند. بسیاری از عوامل مهمی که به سرطان کمک می کند از سیستم ایمنی بدن ما فرار کند، توسط محیط تعیین می شود. سیگار، الکل و ژنتیک نیز از عوامل خطر شناخته شده هستند. سایر عوامل خطر که در نسل های قبلی کمتر رایج بودند نیز ممکن است دلیل بروز سرطان در افراد جوان را توضیح دهند.

چاقی مادر و وزن بالای هنگام تولد با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. افزایش بی تحرکی، مانند تماشای طولانی مدت تلویزیون و مصرف نوشیدنی های شیرین، با افزایش قند خون ناشتا و چاقی مرتبط است و به شکل گیری اولیه سرطان کمک می کند.

سن کمتر زن در اولین قاعدگی، سن بالاتر مادر در تولد اولین فرزند و استفاده از قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان سینه را قبل از یائسگی افزایش می دهد. مصرف گوشت قرمز از نظر سرطان کولورکتال زودرس نقش مضری دارد.

صدیقی می افزاید: «به یاد داشته باشید که تقریبا نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند. نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال 2022 در Lancet نشان داد که تقریباً 44 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان دارای یک عامل خطر قابل تغییر مانند سیگار کشیدن یا آلودگی هوا هستند.

البته بررسی علل اصلی سرطان کار ساده ای نیست. به عنوان مثال، تصور کنید امروز از شما خواسته می شود که به یاد بیاورید 15 سال پیش چند دقیقه را صرف بازی در خورشید کرده اید. با این حال، دانشمندان در حال کار بر روی روش های مختلفی برای غلبه بر این موانع هستند، مانند بررسی پرونده الکترونیکی سلامت برای شواهد عینی و تجزیه و تحلیل نمونه های بیولوژیکی مانند بزاق و مدفوع جمع آوری شده در دوران کودکی برای سرنخ.

علاوه بر کاهش عوامل خطر شناخته شده، می‌توانیم در تشخیص زودهنگام سرطان کار بهتری انجام دهیم. پس از یادگیری سابقه خانوادگی خود، به غربالگری توصیه شده توسط پزشک خود بروید. کمتر از 20 درصد از افراد 45 تا 49 ساله اطلاعات به روز برای غربالگری سرطان کولورکتال دارند و تنها 66 درصد از زنان 40 ساله و بالاتر اطلاعات به روز برای غربالگری سرطان سینه دارند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا