اخبار روز

افت مداوم قیمت در بازار ارز/ دلار در محدوده قیمتی 50 هزار تومن قرار گرفت!

قیمت ها در بازار نشان می دهد که قیمت دلار از هفته گذشته وارد موج جدیدی از کاهش شده است، بنابراین در این مدت کوتاه، نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود 4000 تومان کاهش داشته و در آستانه رسیدن به 50000 تومان است.

به گفته کارشناسان، دلایل متعددی بر موج اخیر کاهش تاثیر گذاشته است. دلیل اول الزام متقاضیان ارز سهمیه ای به افتتاح حساب ارزی است که دلالان ارز را قادر به مانور در بازار اسکناس و تشکیل صف در مقابل صرافی ها کرده است.

همچنین بانک مرکزی واسطه ها را از مبادلات ارزی سامانه نیما حذف کرد و مستقیماً از صادرکنندگان ارز خرید و به واردکنندگان فروخت. مدیر عامل بانک مرکزی وی امروز بار دیگر به شرکت های متخلفی که در پشت صحنه نیما معاملات تشکیل می دادند هشدار داد و با اعلام تشکیل کمیته جرایم، جدیت خود را در این خصوص اعلام کرد. این اقدامات تاثیر ویژه ای در ساماندهی معاملات حواله داشته است.

همچنین بانک مرکزی از زمستان سال گذشته مرکز مبادلات ارزی به منظور مدیریت منابع و مصارف ارزی ایران به عنوان مرجعی برای تعیین قیمت و تامین کلیه نیازهای ارزی کشور تاسیس شده است که موفقیت این مرکز در تامین نیازهای حواله و اسکناس، بازدید مردم از بازار غیررسمی را به حداقل رسانده است.

از سوی دیگر گسترش روابط پولی و بانکی با کشورهای مستقل و نیز تعمیق روابط پولی و بانکی با کشورهایی مانند چین، روسیه، قطر، امارات، عمان، عراق و بهره گیری از توانایی توافقات منطقه ای مانند اتحادیه مبادلات آسیایی (که اجلاس سران آن به زودی در تهران برگزار می شود) نیاز کشور به ساختار قابل تحریم سوئیفت را به حداقل رسانده است.

بنابراین برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که با ادامه روند نزولی فعلی، از دست رفتن مقاومت روانی 50 هزار تومانی و ریزش دلار تا محدوده 40 هزار تومان بسیار محتمل است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا