اخبار روز

اطلاعیه مهم در مورد اجاره کارت بانکی

به گفته پی ام آپ، یک مقام در بانک مرکزی ضمن اینکه به نقش منفی حساب های اجاره در اغتشاشات بازار اشاره می شود نشان وی گفت: افرادی که هویت و حساب خود را اجاره می کنند بار حقوقی و قانونی سنگینی بر دوش خواهند داشت.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با عناوینی مانند کار اینترنتی در منزل با درآمد بالا و بدون تخصص مواجه شده باشید، بهتر است بدانید افرادی که از این تیتر استفاده می کنند طعمه آنها در میان افرادی هستند که به دنبال آن هستند. درآمد بالا که اغلب دانش و تجربه کافی ندارد، انتخاب می کند.

این کلاهبرداران از شما می خواهند که یک حساب بانکی جدید ایجاد کنید و اطلاعات حساب خود را در اختیار آنها قرار دهید و با توجه به صفر بودن موجودی حساب، فکر می کنید انجام این کار بی خطر است.

نحوه سوء استفاده از اجاره حساب های بانکی

جالب است بدانید برخی از قربانیان این روش کلاهبرداری، قبل از اینکه به دام بیفتند، عنوان «اجاره حساب بانکی» را شنیده اند و جرم به آنها اطلاع داده شده است که این کار را انجام دهند. کارفرمای قلابی هرگز مستقیماً به این موضوع اشاره نکرد و همانطور که گفتیم از عناوینی مانند “کار در خانه” استفاده می کنند.

با توجه به اینکه افراد از روش های متعدد کلاهبرداری آگاهی دارند، ممکن است فرد در همان ابتدا به اصل موضوع نرود و ابتدا کارهای ساده و با درآمد بالا را به شما بسپارد و سپس برای جلب توجه، اقدام کند. آن را نیز انجام دهد. مقداری پول به شما بدهد البته این پول همچنین از طریق یک حساب بانکی اجاره‌ای دیگر واریز می‌شود، زیرا کلاهبردار نمی‌خواهد هویت واقعی خود را فاش کند.

پول شویی استفاده اولیه از حساب های اجاره ای است. اما این کلمه به چه معناست؟ پول به دست آمده از فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، فعالیت های تروریستی، قاچاق کالا، حملات فیشینگ و روش های دیگر سرقت دارایی های اینترنتی کثیف هستند و پیگرد قانونی خواهند داشت. این پول به طور معمول قابل استفاده نیست، زیرا خیلی زود مسدود می شود. حالا با شستن این پول ها کثیفی ها پاک می شود و خیلی عادی دوباره وارد چرخه اقتصاد می شوند.

از طریق پولشویی، مجرمان می توانند به راحتی از پولی که به صورت غیرقانونی به دست آمده و در حال پردازش است، استفاده کنند. اکنون یکی از روش های کلاهبرداری سایبری و کسب درآمد کثیف، فیشینگ است. برای برخی، یک حساب بانکی اجاره ای راهی برای فرار است مالیات یا حتی برای از بین بردن رقبای خود، اما در حال حاضر یکی از رایج ترین کاربردهای آن پاکسازی پول های دزدیده شده توسط فیشینگ است.

مردم از عواقب قانونی اجاره اکانت آگاه نیستند

مهران محرمیان قائم مقام Nuevas Tecnologías del Banco Central با اشاره به اینکه بسیاری از مردم از عواقب پدیده حساب های اجاره ای بی اطلاع هستند، گفت: هویت های اجاره ای در بیشتر مواقع پدیده ای آشکار است. هویت‌ها و حساب‌هایی که عمدتاً در بین فقرا اجاره می‌شوند جامعه آنها بوجود می آیند. علاوه بر این، این افراد با اجاره دادن هویت و حساب های خود مورد سوء استفاده قرار می گیرند. شناسایی این پرونده ها بار قضایی و حقوقی سنگینی را بر دوش افرادی که حساب های خود را اجاره می کنند، خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده در این زمینه این موضوع روز به روز کاهش یابد. از این حیث طرح تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری که در روزهای اخیر افتتاح و رونمایی شد به کاهش موضوع حساب های اجاره ای کمک می کند. البته بحث تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن اقدامات دیگری نیز انجام شود.

محرمیان ادامه داد: این جرایم در درجه اول به صورت شبکه ای سازماندهی شده و فعالیت می کنند و بسیاری از افرادی که در داخل این شبکه هستند نمی دانند که در یک شبکه غیرقانونی هستند. اطلاعیه ها در این باره کافی نبود و فقط به پیامک های ارسالی از سوی پلیس مربوط می شد پنیر فتا اطلاعات عمومی محدود است.

نقش حساب های اجاره ای در پرونده های قاچاق ارز

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: عجیب نیست که افراد با فرد دیگری معامله کنند و پول را به شخص ثالث تحویل دهند. یعنی کسانی که اکانت های خود را اجاره می کنند مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و از آنجایی که ارقام نقل و انتقالات در این زمینه بسیار بالاست درگیر پرونده های فیشینگ، پولشویی و قاچاق ارز هستند.

اگر شخصی کارت خود را برای اجاره به دیگری بدهد و وجه اعمال مجرمانه را در حساب بانکی خود پس انداز کند یا اقدامی برای انتقال آن انجام دهد، علاوه بر شریک جرم اصلی و مشمول مجازات مقرر در آن جرم، می شود. به مجازات پولشویی محکوم می شوند که مجازات آن استرداد کلیه وجوه معامله شده و سود بانکی و جزای نقدی یک چهارم مبلغ معامله است.

علاوه بر این، بر اساس قانون مالیاتی، اجاره دهندگان حساب در زمینه پرداخت مالیات با ارقام نجومی با مشکل بزرگی روبرو هستند و همچنین برای موجرها مواردی تحت عنوان پولشویی وجود دارد و برای ضمانت باید کل مبلغ را تعهد کنند. حساب و تراکنش های مالی انجام شده که با توجه به تعداد زیاد و توان مالی کم قربانیان مبنای آن است. زندان این یک کارت بانکی برای صاحبخانه است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا