اخبار روز سینما

از اشک های “جانی دپ” تا همراهی او با اعتصاب و اعتراض هنرمندان!

اولین روز جشنواره کن با نشست رسانه ای هیئت داوران مسابقه اصلی و نمایش فیلم افتتاحیه با بازی «جانی دپ» همراه بود.

اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن از جمله پل دانو، بری لارسون و روبن اوستلوند رئیس هیئت داوران درباره اعتصاب جاری انجمن نویسندگان آمریکا و جانی دپ در کنفرانس مطبوعاتی روز افتتاحیه کن صحبت کردند.

جولیا دوکورنو کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی، برنده نخل طلای 2021، مریم توزانی کارگردان و فیلمنامه نویس مراکشی، دنیس منوش بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی نویسنده و کارگردان زامبیایی-انگلیسی، عتیق رحیمی نویسنده و فیلمساز افغان و دامین شفرون نویسنده و کارگردان آرژانتینی. دیگر اعضای هیئت داوران هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن هستند که در این نشست خبری حضور داشتند.

جشنواره فیلم کن امسال در حالی آغاز شد که نویسندگان آمریکایی همچنان در نیویورک و لس آنجلس تظاهرات می کنند و مذاکرات آنها با شبکه ها و استودیوهای بزرگ ادامه دارد. روبن اوستلوند در مورد این اعتصابات گفت: “به نظر من این خیلی خوب است که مردم قدرت قوی دارند. احساس مسئولیت جمعی برای اعتصاب، من قطعا طرفدار این اعتصاب هستم.»

از اشک های جانی دپ تا اعتصاب و اعتراض

پل دانو، یکی دیگر از اعضای کمیته دوران کن که به همراه همسرش زوئی کازان نیز عضو انجمن نویسندگان آمریکا است، افزود: همسرم در حال حاضر با یک کودک شش ماهه در اعتصاب است و من نیز به آن ملحق خواهم شد. وقتی از اینجا برمی گردم آنها در اعتصاب هستند.” فایل پیوست شده”.

بری لارسون، بازیگر برنده اسکار، که اولین حضور خود را در کن به عنوان مدافع صریح بازماندگان تجاوز جنسی و عضو سابق هیئت مشاوران جنبش ضد آزار جنسی Time’s Up انجام می دهد، به این سوال که آیا نمایش فیلم «اگر ببینم او در مورد اینکه آیا افتتاحیه «ژان دو باری» با بازی جانی دپ (که توسط سابقش متهم به آزار و اذیت شده است یا خیر) گفت: فیلم را خواهند دید و نمی دانم اگر آن را ببینم چه احساسی پیدا خواهم کرد. همسر) ظاهر می شود.

در حالی که فرانسه همچنان شاهد اعتراضات گسترده به تصویب قانون سن بازنشستگی است، شهر کن تصمیم گرفته است که اعتراضات را در کن و اطراف آن ممنوع کند، که به گفته مقامات شهر برای جلوگیری از ناآرامی های مدنی است.

با این حال، اتحادیه فرانسه همچنان در حال برنامه ریزی تظاهرات بزرگی در 21 مه است که در امتداد بلوار کارنو، دور از کاخ جشنواره ها برگزار می شود. روبن اوستلوند حمایت خود را از معترضان فرانسوی در کن ابراز کرد و گفت: من از آنها حمایت می کنم تا این کار را انجام دهند.

از رئیس هیئت داوران جشنواره کن امسال که دو بار برنده نخل طلا و دو بار نامزد اسکار شده است، درباره مقایسه این دو جایزه سوال شد و گفت: اگر بین نخل طلا پی ام آپ می شد و اسکار کار آسانی خواهد بود.” من ترجیح می دهم نخل طلای دیگری داشته باشم تا اسکار.”

***

اما فیلم «ژان دی بری» از «ماوین» با بازی «جانی دپ» افتتاحیه جشنواره کن امسال بود. «جانی دپ» پس از دعوای حقوقی با همسر سابقش «امبر هرد» که حضور او در سینما را تیره کرده بود، به همراه کارگردان و بازیگر این فیلم سینمایی «مایوین» روی فرش قرمز کن رفت. این سینماگر فرانسوی که از مخالفان سرسخت جنبش #MeToo است، مدتی پیش به دلیل تعرض به ادوی پلنل، روزنامه‌نگار فرانسوی در یک رستوران کنار گذاشته شد. پلنل همان روزنامه نگاری است که علیه همسر سابق مایوین، لوک بسون، پرونده سوء استفاده جنسی را مطرح کرد.

در این درام تاریخی که همزمان با جشنواره کن در سینماهای فرانسه اکران شد، «جانی دپ» در نقش شاه لوئی پانزدهم و «ماوین» در کنار «بنجامین لاورن» نقش اول «ژان دو بری» را بازی می کنند. “. «ملویل پوپو»، «پیر ریچارد»، «پاسکال گریگوری» و «موی هند» همگی به ایفای نقش پرداختند و داستان فیلم به رابطه پر فراز و نشیب لویی پانزدهم با همسرش ژان دو بری می پردازد.

نمایش این فیلم در افتتاحیه کن بدون حاشیه نبود و برخی از فعالان حقوق زنان به دلیل نمایش این فیلم با حضور «جانی دپ» در مقابل کاخ جشنواره اعتراض کردند. با این حال، «دپ» و دیگر بازیگران فیلم با ورود به سالن افتتاحیه با استقبال گرمی مواجه شدند و مورد تشویق شدید تماشاگران قرار گرفتند.

پس از نمایش فیلم «ژان دو باری» در سالن بزرگ لومیر جشنواره فیلم کن، حاضران به تشویق «جانی دپ» و «میوین» پرداختند و هر دو با چشمانی اشکبار از تماشاگران تشکر کردند. .

مایوین در سخنانی کوتاه پس از نمایش فیلم، سختی تامین مالی فیلم را بیان کرد و از همکاران و سرمایه گذارانش تشکر کرد.

***

مایکل داگلاس بازیگر آمریکایی نیز در شب افتتاحیه جشنواره جایزه نخل طلای افتخاری خود را دریافت کرد. داگلاس پس از دریافت جایزه گفت که در سن 78 سالگی دو سال از جشنواره بزرگتر است. سپس به زندگی حرفه ای 55 ساله خود نگاه کرد و از خود پرسید: “چطور اینقدر دوام آوردم؟” داگلاس پاسخ داد و موفقیت خود را به بنیادی که در اوایل ساخته بود نسبت داد و گفت: “من خاطرات خوبی از جشنواره فیلم کن در 40 سال گذشته دارم.”

او همچنین از کارل مالدن بازیگر آمریکایی و پدر فقیدش، کرک داگلاس افسانه‌ای، به عنوان ستون‌های فعالیت حرفه‌ای چند دهه‌ای خود یاد کرد و گفت: «کرک داگلاس برای مردم سوپرمن بود، اما برای من پدر بود». این بازیگر برنده اسکار همچنین گفت که هشت ماه است که برای بازی در نقش بنجامین فرانکلین در مینی سریال «آینده فرانکلین» در فرانسه بوده است. او از جشنواره فیلم کن و کشور فرانسه به خاطر کمک هایشان به حرفه خود تشکر کرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا