سبک زندگی

اختراع طلا توسط دانشمند ایرانی در آمریکا

وقتی باکتری‌های مضر روی دندان‌ها یا زخم‌ها جمع می‌شوند، اغلب یک سد سخت و لزج به نام بیوفیلم تشکیل می‌دهند که آن‌ها را به یک حریف بزرگ برای درمان‌های معمولی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، بیوفیلم ها مانند قلعه های میکروسکوپی عمل می کنند و از باکتری ها در برابر اثرات آنتی بیوتیک ها محافظت می کنند و ریشه کنی عفونت را دشوارتر می کنند.

یک روش پیشگامانه که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد و دانشگاه پنسیلوانیا (UPenn) توسعه یافته است، نویدبخش غلبه بر این مشکل بدون نیاز به آنتی بیوتیک است.

این روش نوآورانه از نانوذرات طلا استفاده می کند که ذرات کوچک طلا هستند و برای حمله موثر به بیوفیلم ها طراحی شده اند. محققان روشی را برای پوشاندن این نانوذرات با شکر ابداع کرده‌اند. این توانایی آنها را برای هدف قرار دادن و چسبیدن به بیوفیلم ها افزایش می دهد.

نانوذرات پس از قرار گرفتن در جای خود، می توانند برای تولید گرما و تخریب ساختار بیوفیلم فعال شوند و باکتری های به دام افتاده را از بین ببرند. این روش نه تنها به تجزیه بیوفیلم کمک می کند، بلکه راهی برای پیگیری بصری فرآیند با استفاده از یک روش تصویربرداری منحصر به فرد فراهم می کند.

دکتر، یکی از نام‌های پیشرو در تحقیقات در بخش علوم و فناوری اکتشاف موسسه ملی تصویربرداری زیست پزشکی و مهندسی زیستی (NIBIB). لویزا راسل بر اهمیت این استراتژی بدون آنتی بیوتیک تاکید کرد.

راسل گفت: با استفاده از این پلتفرم، می‌توانید بیوفیلم‌ها را بدون جراحی حذف کنید. علاوه بر این، این روش می تواند بیمارانی را که به آنتی بیوتیک ها حساسیت دارند یا دارای سویه های مقاوم به دارو هستند، درمان کند.

علاوه بر این، راسل بر اهمیت یافتن درمان های جایگزین که به آنتی بیوتیک ها متکی نیستند، تأکید کرد. این نگرانی به دلیل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی و آلرژی در حال افزایش است.

مشکل بیوفیلم ها فراتر از مقاومت آن ها در برابر آنتی بیوتیک ها است. شناسایی و حذف این موارد بسیار دشوار است و یک چالش بزرگ در مراقبت های پزشکی و دندانپزشکی است. محققان به دنبال راه حلی بودند که بتواند به طور موثر بیوفیلم ها را شناسایی و حذف کند. آنها پاسخ خود را در نانوذرات طلا یافتند که به دلیل زیست سازگاری و توانایی تبدیل موثر نور به گرما شناخته شده است. از این ویژگی می توان برای اهداف درمانی استفاده کرد.

D.، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، استاد مهندسی پزشکی در موسسه فناوری نیوجرسی (NJIT) و محقق ارشد این پروژه. مریم حاج فتحعلیان ضمن صحبت از سرعت و کارایی درمان به ویژه برای عفونت های دهانی خاطرنشان کرد: این روش درمانی به ویژه در برابر عفونت های دهانی سریع است. ما لیزر را به مدت 1 دقیقه انجام دادیم، اما می توانیم همه باکتری ها را در حدود 30 ثانیه از بین ببریم.

۵۸۵۸

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا