اخبار روز

اخبار مهم سهام عدالت/جزئیات مهم

به گفته پی ام آپ، ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایش یا کاهش می یابد به عنوان مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومان در بیستم اسفندماه سال گذشته 18 میلیون و 780 هزار تومان بوده است در حالی که قیمت این سهام در 25 تیرماه سال جاری به 14 میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای ابتدایی آزادسازی قرار داشت. انجام موجودی عدالت یعنی اردیبهشت ماه و خرداد 1400 بیش از 20 میلیون تومان هزینه داشت. اقدامات عدالتخواهانه در ابتدا سهام 1000000 میلیون تومان بود که در نهایت به 500 سهم تبدیل شد.

عامل مردم تهران در مجلس گفت: بهتر است دولت برای حمایت از کارگران، سهام شرکت های دولتی را به آنها بدهید تا از سود دوره ای این شرکت ها بهره مند شوند.

مهدی شریفیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وی در روز کارگر و مطالبات جامعه کارگری گفت: کارگران یکی از اقشار آسیب پذیر و مظلوم هستند. جامعه ناشی از فشارهای اقتصادی است تورم و تحریم ها بیشترین فشار و ضرر را متحمل می شوند.

وی افزود: موضوعی که کارگران را متضرر می کند، نبود امنیت شغلی، نبود رفاه و حتی نداشتن بیمه است. رفتار مکمل است در برخی واحدهای تولیدی قراردادهای 3 ماهه تا یک ماهه با کارگران منعقد می کنند که وضعیت کار آنها را در وضعیت مبهم قرار می دهد. در واقع این حق طبقه کارگر نیست که هم سختی اقتصادی را تحمل کند و هم سختی شغلی و هم نداشتن امنیت شغلی را.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وی به ناهماهنگی حقوق و مزایای کارگران با تورم اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیشتر اوقات. حقوق و حقوق کارگران متناسب با تورم افزایش نیافته اند امسال شکاف بین دستمزد کارگران و تورم بیشتر شده است، در این شرایط کارگران چگونه باید امرار معاش کنند؟

شریفیان در این خصوص ادامه داد: وقتی جوانان جمعیت را از بین می بریم نشاط اجتماعی را از بین می بریم فاصله طبقاتی ما می گوییم خانواده ها باید از نظر درآمدی مطمئن باشند و بتوانند به راحتی مایحتاج زندگی را تامین کنند، اما با توجه به افزایش سرسام آور اجاره خانه، گران شدن قیمت مواد غذایی و حتی هزینه ایاب و ذهاب، خوب، در این شرایط جوانی که کارگر است می تواند به ندرت ازدواج یا زوج هایی که شرایط اقتصادی خوبی ندارند بچه دار شدن خیلی سخت است. اگر ما بخواهیم قانون مجلس در حوزه جمعیت جوان و مطالبات رهبر معظم انقلاب برای دستیابی کامل به زایش، باید طبقه کارگر را که بخش مهمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهد، تامین کند.

وی تاکید کرد: جامعه کارگری توقع زیادی از دولت ندارد فقط امنیت شغلی، بیمه پایه و بیمه تکمیلی داشته باشد و همچنین تامین کند. محل اقامت آنها آنچه راحت است را مطالبه می کنند و خواسته آنها واقعاً مطالبه حق است. البته طی چند سال گذشته اقداماتی در مجلس برای پاسخگویی به مطالبات کارگران انجام شده است، اما به دلیل برخی ضعف ها و نظارت های اجرایی، این قوانین اجرایی نشده است و جامعه کارگری مطمئن باشد که مجلس این کار را انجام خواهد داد. تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به خواسته های این عزیزان انجام دهید.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نقاط ضعف قانون کار گفت: قطعا قوانین بدون اشکال و نیاز به اصلاح ندارند و قانون کار نیز از این مقوله جدا نیست. برخی از منتقدان قانون کار آنها می گویند این قانون باعث ایجاد اختلاف بین کارفرما و کارگر شده است و بیشتر اوقات بی عدالتی ایجاد می کند یا حق کارگر را تضییع می کند یا کارفرما را در مقابل کارگر قرار می دهد. به نظر من اصلاح برخی قوانین ضروری است و بهتر است با توجه به منافع کارگر و کارفرما اصلاح شود.

شریفیان درباره خروج برخی از کارگران از چرخه فعالیت های کارگاهی و تولیدی گفت: در سال های اخیر با توجه به افزایش بی رویه تورم شاهد این هستیم که دستمزد نیم ماه برای کارگران کفاف نمی دهد و کارگر محاسبه می کند. و می بیند که روزی هشت ساعت و گاهی بیشتر کار می کند اما حقوقی در پایان ماه متوجه می شود که مسئولیتی در قبال زندگی خود ندارد و به همین دلیل تصمیم می گیرد که به تنهایی یا اگر می تواند یک کسب و کار راه اندازی کند. یک کسب و کار راه اندازی نکنید، یک موتور سیکلت یا ماشین بخرید و در تاکسی های اینترنتی کار کنید، و وقتی دیدید درآمد رانندگی بیشتر از یک کارگر است، هدیه کارگر را می دهد.

وی گفت: زمانی که کارگران ایرانی به دلیل دستمزد پایین از تولید خارج می شوند، کارفرما برای پرکردن خلاء به کارگران مهاجر افغانستانی مراجعه می کند.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: دولت و نمایندگان کارگری بیم آن دارند که با افزایش جدید دستمزد کارگران کارفرما مجبور به اخراج شود. اصولاً با انجام اصلاحات اقتصادی، کاهش تورم و حمایت از دولت واحدهای تولیدی می توان دستمزد کارگران را متناسب با تورم افزایش داد و کاهشی وجود ندارد.

شریفیان در پایان گفت: از سوی دیگر بهتر است دولت با دادن سهام شرکت های دولتی از کارگران حمایت کند تا از سود دوره ای این شرکت ها بهره مند شوند و پس از چندی. سال، در صورت نیاز به فروش سهام و بخشی از مشکلات زندگی آنها را درست کنند


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا