اخبار روز

اخبار مهم آموزش و پرورش درباره طبقه بندی معلمان کارکرد آنها را مشخص کرد!


به گفته پی ام آپ، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» ضمن بررسی سوابق تحصیلی و کاری خود به سوالی درباره فرزندانش پاسخ داد: متولد 1355 هستم و سه فرزند دارم. دختر اول من فارغ التحصیل او در دانشگاه امیرکبیر در رشته کامپیوتر تحصیل می کند. پسرم کلاس هشتم است و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شهید که یک مدرسه دولتی است درس می خواند. دختر بزرگم هم داخل است مدرسه شهید درس خواند.

وی در مواجهه با این جمله که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و بسیاری از ما ترجیح می دهیم فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام نکنیم، اظهار داشت: این حرف درستی است. برای وزارت آموزش و پرورش برنامه ای را به مجلس پیشنهاد دادم که در آن بر تحول آموزش و پرورش حول 9 محور تاکید کردم که یکی از محورهای اساسی مدرسه است و با ایده «بازگشت به مدرسه»، تبدیل به تحصیلات من آپلود کردم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش وی با تاکید بر اینکه از مدرسه غفلت کرده ایم، گفت: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول است. معلم این است ما باید مدارس دولتی را به گونه ای بالا ببریم و اهمیت آنها را نشان دهیم که مردم تمایلی به رفتن به مدرسه دیگری نداشته باشند مگر در موارد و دلایلی مانند نزدیک بودن مدرسه به محل سکونت و ….

صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه ها دولتی و خصوصی اگر انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب می کنیم. سوال این است که قانون اساسي آموزش عمومی را به عنوان اصل یا آموزش عالی ذره توسط جسم مستقیم؟ قطعا آموزش عمومی. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غافل شده ایم. ما باید روی همه جنبه های مدارس دولتی کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این مورد مدارس دولتی باید بر اساس سند تحول بنیادین رتبه بندی شوند صلاحیت و تمایل به رفتن به مدارس دولتی نیز افزایش می یابد، گفت: نیازمند مدیریت استراتژیک آینده محور هستیم. آره ایران ما می خواهیم قوی باشیم، راه آموزش است. رهبری همچنین فرمودند برای عبور از ارتفاعات دشوار پیشرفت به آموزش نیاز داریم. افزایش 20 درصدی مشارکت آموزش و پرورش ضروری است بودجه به طور کلی حرکت کنیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: عدم تعادل بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. 97.5 درصد بودجه ما برای پرسنل و 2.5 درصد برای سایر امور است. ما باید به اندازه کارهای دیگر برای کارهای فرهنگی هزینه کنیم و برای تقویت آموزش و پرورش نیاز به توافق ملی داریم. به نظر من نباید آموزش را دست کم بگیریم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است اما نه به اندازه شرایط ایده آل.

صحرایی ادامه داد: بخشی از مشکلات به آموزش برمی گردد و در درون حل می شود. ما نیاز به منابع آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، تقویم آموزش و پرورش و معلمان را متحول کند. اینها دست خود ماست. ساختار آموزشی فعلی هیچ تفاوتی با 20 سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. ما بزرگترین نهاد دولتی هستیم، 730 حوزه آموزشی و پردیس و مرکز دانشگاه فرهنگیان داریم. مرکز رشد فکری فرزندان و نوجوانان ما در همه استان ها داریم و این ظرفیت خوبی است.

وی با اشاره به فعالیت صندوق ذخیره معلمان و لزوم تغییر جهت آن در برخی مسائل، گفت: به عنوان مثال بیمه معلم داریم اما بیمه تکمیلی را به شرکت دیگری واگذار می کنیم. نمی توانستیم در عوض سطح چند قطار بخریم که در اختیار علما باشد تا راحت تر سفر کنند؟ آیا نمی توانستیم مانند سایر سازمان ها فروشگاه های زنجیره ای و امثال آن داشته باشیم؟ اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود. بنابراین به طور کلی تحول از درون خود آموزش شروع می شود.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بهره وری ظرفیت فوق العاده ای برای آموزش و پرورش است. ما سال‌ها گفته‌ایم که کمبود بودجه داریم، اما به این فکر نکرده‌ایم که چه کار کنیم و چگونه آن را مدیریت کنیم.

صحرایی به اصلاح نگاه مدیران کشورها به آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد: غلبه نگاه مصرف بر چشم انداز سرمایه عامل مشکلات ماست و باید تلاش کنیم این نگاه را تغییر دهیم که تکلیف است. از مسیر دولت او 42 میلیارد تومان برای رتبه بندی هزینه کرد که نشان دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است. اما رتبه بندی در تنظیم و اجرا مشکل داشت و در حال رفع آن هستیم.

وی تاکید کرد: اگر وزیر کار خود را از مدرسه و در میان ارکان محله مانند مدرسه آغاز کند، مسجد و خانواده یک پیوند ایجاد کرد، تحول کلیدی دارد. همه نهادهای فرهنگی باید مدرسه را نقطه عطف داشته باشند روش نظر بدهید ما این حکم را اعلام می کنیم و می توانیم ظرفیت مدارس را به ویژه در تابستان در اختیار نهادهای فرهنگی قرار دهیم.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه ویژه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان به طور رسمی در سال 1398 شروع به کار کرد و ایده آل ما این است که نیروی لازم برای آموزش دو دانشگاه فرهنگیان و شهید را به دست آوریم. . اما می بینیم که طی سال های 1390 تا 1400 504 هزار معلم وارد آموزش و پرورش شدند اما 20 درصد راه از این دو دانشگاه بود که البته مصوب شد. شورا انقلاب فرهنگی تعطیل است و الان باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم.

صحرایی ادامه داد: مشکلات در فضای جذب دانشجو ما در دانشگاه فرهنگیان داشتیم. در دیدار با آقای دکتر املاک بلااستفاده در کشور وجود دارد. رئيس جمهور اشاره کردم که در مهر اول با مشکل فضا مواجه هستیم و پیشنهاد شد نامه ای بنویسیم و درخواست کنیم اموال بلااستفاده به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود. اما دیدم عده ای ناراحت شدند که انصرافی که هنوز نیامده می خواهد فضاهای دانشگاه پیام نور را بگیرد در حالی که ما چنین قصدی نداریم. دانشگاه پیام نور ماموریت های خاص خود را دارد که بسیار مهم هستند.

وی ادامه داد: بحث استفاده بهینه از اموال بلااستفاده دولتی است. خود دانشگاه پیام نور علاقه مند به واگذاری املاک بلااستفاده خود است، اما دولت نیز حاضر به کمک است. هدف من آموزش این توانایی بود. هم دانشگاه پیام نور می تواند مشکل شما را حل کند و هم ما می توانیم از این توانایی استفاده کنیم. روز گذشته به مجلس رفتم و عده‌ای سعی کردند آن را تخریب کنند، چون گفتم دانشگاه پیام نور را به دانشگاه فرهنگیان بدهم، در حالی که پیام نور خودش یک دانشگاه مستقل با ویژگی‌های خاص خودش است، درست مثل دانشگاه فرهنگیان. آیا استفاده بهینه از اموال بلااستفاده بد است؟

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این زمینه با همکاران خود درگیری نداریم، گفت: با وزیر علوم فعلی رابطه صمیمانه خوبی دارم و ایشان از دانشگاه فرهنگیان بسیار حمایت کردند اما عده ای آن را تخریب می کنند و تلاش می کنند تا تصویر دیگری از یک شغل خوب معرفی کنید. . چند بار دانش آموزان به 12 میلیون کاهش یافت و تعدادی از مدارس خود را تحویل دادیم تا دانشگاه پیام نور تشکیل شود. در یک مقطع، دانشکده های فنی وزارت علوم دادیم. مردم به ما نگاه می کنند و می گویند یک دانشگاه خالی است و دانشگاه دیگر خوابگاه ندارد. ما باید بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

دانشگاه فرهنگیان مشکل «فضایی» دارد

صحرایی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان یک سال در ستاد اداری مشکل «فضا» دارد. آموزش و پرورش کشور و شورای عالی انقلاب جلسات فرهنگی داشتیم که تصویب آن از سوی رئیس جمهور در 28 اردیبهشت ماه ماه ابلاغ شد. یکی از مصوبات این بود که همه دانشگاه ها به دانشگاه فرهنگیان برگردند که آن هم ابلاغ شد. مصوبه دیگر این بود که دانشگاه های جامع علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی که بر اساس مصوبه 1395 لغو شدند و دیگر امکان پذیرش دانشجو ندارند، ساختمان های آنها برای چند سال به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود تا دانشگاه فرهنگیان بر مشکلات فائق آید. بحران ما در حال رایزنی هستیم تا ابتدا مشکل فضا را حل کنیم.

تصدی آزمون پذیرش تربیت معلم اختصاصی برای اولین بار در سال جاری

وی با بیان اینکه ایده آل ما جذب 40 هزار دانش آموز در سال و تحویل آنها به آموزش و پرورش است، گفت: اکنون جذب 25 هزار دانش آموز را هدف گذاری کرده ایم. امسال برای اولین بار آزمون ویژه تربیت معلم داریم که کار جدیدی است. یکی دیگر از روش های جدید تربیت معلم با کمک دانشگاه های دیگر در قالب طرح موسوم به «دوومدرکی» است که در آن دو دانشگاه با هم همکاری می کنند. در حال حاضر این امکان در پنج رشته فراهم است و دانشجو دو سال در دوره های تخصصی خود را در دانشگاه مادر می گذراند و پس از دو سال در صورت تمایل شرایطی را می گذراند و استادی دانشگاه فرهنگیان را فرا می گیرد.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر، بورسیه تحصیلی معلمان و ارشد سایر دانشگاه ها به دانشگاه فرهنگیان است. روش دیگر معلمان او حرفه ای است بنابراین برای حل مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تفاهم نامه ملی هستیم.

صحرایی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه قرار بود رتبه تمامی فرهنگیان تا پایان اردیبهشت ماه ماه مشخص شود، گفت: از زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما مانده اند و رتبه آنها مشخص نشده است. و برخی از آنها اعتراض کردند. رتبه هرکس که شامل شد و رتبه ای که به آنها داده شد مشخص شده است. اعتراضات نیز در حال بررسی است و کارگروه هایی در مناطق و استان ها تشکیل شده است. پایان این فرآیند اصلاح هنجارهای صلاحیت است.

وی درباره امتحانات نهایی نیز گفت: کارنامه امسال 40 درصد در پذیرش دانشگاه ها تاثیر دارد. آموزش فرآیندی مستمر است که با ارزشیابی به پایان می رسد و این دو در کنار هم هستند و همدیگر را تغذیه می کنند. جدا بودن این همه ارزشیابی از وزارت آموزش و پرورش باعث شده بود که آموزش چندان به درد ارزشیابی نخورد و بچه ها وارد کلاس های کنکور و این جور چیزها شوند. اکنون این روند مستمر است و به تقویت جنبه های مختلف آموزش کمک می کند.

امتحانات نهایی با خیال راحت برگزار می شود.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم با توجه به تجربیات سال های اخیر امتحانات نهایی با خیال راحت برگزار می شود. این که یک سوال بعد از آزمون ارسال می شود می تواند در تمام دنیا اتفاق بیفتد، سوالات تشریحی هستند. اما وظیفه ما این است که سوال را قبل از امتحان منتشر کنیم و دوم اینکه جواب وارد حوزه امتحانی نشود. اقدامات مختلفی ابداع شده است، از دستگاه های سیگنال دهی گرفته تا سایر روش های حفاظت از آزمایش. با اقداماتی که انجام داده ایم، نمی توان سوالات را قبل از آزمون به کسی داد.

صحرایی ضمن تشریح روند طراحی سوالات در محیط قرنطینه و تکثیر و انتشار سوالات رمزنگاری شده در اتاق های قرنطینه گفت: به خانواده ها اطمینان می دهم که تمام دقت و تلاش خود را برای حفظ امنیت امتحانات به کار گرفته ایم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا