اخبار روز

اجاره نجومی سوئیت زیر 40 متر در تهران!/جدول

به گزارش پی ام آپ، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر 6 میلیون خانوار با جمعیت 20 میلیون نفری در کشور مستاجر هستند اما به گفته نمایندگان مجلس بر اساس برآوردها بیش از نیمی از جمعیت شهرها به عنوان تهرانی ها مستاجر هستند و با توجه به جهش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید خانوارها و از سوی دیگر با کاهش تولید مسکن در سال های اخیر، تعادل بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و عمیق است. شکاف بین دو طرف پدید آمده است، بنابراین قیمت ها متورم شده و تقاضا در مواجهه با کاهش عرضه انباشته می شود. ، به سرعت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، قیمت مسکن در 17 سال گذشته 52 برابر شده است، در حالی که مهمترین عامل در قیمت اجاره، ارزش ملک است و اجاره بها با توجه به ارزش و قیمت ملک تغییر می کند. عواملی مانند نرخ تورم، نرخ ارز، سود بانکی و … عوامل فرعی در تعیین اجاره بها موثر هستند، بنابراین بدون در نظر گرفتن این عوامل فرعی، تنها با استفاده از ضریب ارزش ملک، می توانید ببینید که در این سال ها چه اتفاقی برای مستاجران افتاده است، در حالی که معمولاً درآمد مستاجر تا این حد افزایش نمی یابد.

دولت 13 برای ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستاجران برنامه هایی دارد که مهمترین آنها سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها است که سیاست دولت 12 است که به دلیل نبود اهرم نظارتی تاثیر چندانی ندارد. و به مستاجران آسیبی نمی زند، به گفته عضو هیئت مدیره مشاوران املاک تهران، با وجود این آیین نامه و الزام، اجاره بها در برخی از مناطق تهران تا 150 درصد افزایش یافت.

این گرانی ها و بازار نابسامان اجاره خانه باعث شده بسیاری از خانواده ها به خانواده های کوچک و به اصطلاح سوئیت یا اسکان در سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهر پناه ببرند. در جدول زیر قیمت سوئیت ها در مناطق تهران را مشاهده می کنید و اجاره بهای این مناطق کوچک برای مستاجران به ویژه برای قشر کارگر با حقوق 8.5 میلیون تومان نجومی است.

وسعت دامنه قیمت (تومان)
36 متر – 15 سال – بدون امکانات – بدون اتاق دولت ابوت 170 میلیون رهن + یک میلیون اجاره
35 متر – ساخت قبل از دهه 70 – با آسانسور بلوار کشاورز 200 میلیون رهن + 5 میلیون اجاره
30 متری – 20 ساله – دارای انباری – بدون محلی شهید دستغیب 160 میلیون رهن + 2.5 اجاره
36 متر – 15 سال – بدون امکانات – بدون اتاق آره 190 میلیون رهن + 2.5 میلیون اجاره
30 متر – با انباری – بدون اتاق مجید آباد 100 میلیون وام مسکن کامل
27 متر – کلنگی – بدون امکانات – سمنگان جنوبی 170 میلیون وام مسکن کامل
39 متر – بازسازی شده – با امکانات اردن 110 میلیون رهن + 15 میلیون اجاره
38 متر – یک خواب – 18 ساله – دارای پارکینگ تهران نو 30 میلیون رهن + 15 میلیون اجاره


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا