اخبار روز

اتفاقی بی سابقه در بازار اجاره مسکن، مستاجران را شوکه کرد!


به گزارش پی ام آپ، بازار اجاره بها آرام شده است. قیمت ) در لیست آپارتمان های اجاره ای افزایش یافته است، اگرچه تعداد برگه های قرمز (آپارتمان هایی با قیمت های بالاتر از میانگین قیمت در منطقه) هنوز کم نیست.

به نظر می رسد مالکانی که در ابتدای سال تحت تاثیر فضای عمومی بازارها و بر اساس سلیقه و پیش بینی آینده، املاک اجاره ای خود را قیمت گذاری کرده بودند. برداشت از حساب انجام داده اند

مالکان از ابتدای سال جاری پیشنهادهای مختلفی را به مستاجران ارائه کردند که یکی از این پیشنهادات که پیش از این در بازار اجاره بی سابقه بود تمدید قراردادهای کمتر از یک سال و شش ماه بود. این مالکان می خواستند از جهش قیمت در نیمه دوم سال استفاده کنند.

برای گرفتن اجاره به صورت سکه و دلار برای برخی از خانه های لوکس، فرض کنید یکی از پیشنهادات متفاوت، پرداخت 12 ماه اجاره در ابتدای سال بود.

برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد محل اقامت یکی از راه حل های مقابله با قیمت های سلیقه ای در بازار اجاره. دولت به این بازار می گویند.

آلبرت بغزیان معتقد است: دولت باید مشکل مسکن را جدی بگیرد و گروهی را برای این منظور اختصاص دهد زمانی که دولت بحمدالله نرخ 9 درصدی را برای بازار اجاره اعلام کرد. متشکرم ما فکر می کردیم دولت این طور فکر کرده است و امیدوار بودیم با تغییر دولت تغییر نکند.

وی افزود: کشورهای دیگر این راه حل را تجربه کرده اند و به همین دلیل امروزه در اروپا اجاره بها به راحتی کنترل می شود. اما در اینجا به اراده دولت نیاز است. فقط افرادی که ذینفع نیستند و در عین حال تصمیم گیرنده هستند.

بغزیان ادامه داد: فردی که چند خانه دارد و فقط دنبال سود است نمی تواند پاسخ مناسبی به مشکل مسکن بدهد. زیرا در این صورت شاخه ای را می گیرد که روی آن نشسته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالکان برای استفاده حداکثری از ملک خود به دنبال سود هستند، افزود: مستاجر به دنبال نرخ پایین است و بنابراین در بازار عرضه و تقاضای مسکن به نرخی می رسیم که لزوما عادلانه نیست.

در این شرایط عده ای ملک نخواهند داشت و عده ای حاضر به پرداخت آن مبالغ هستند، بنابراین این بازار رقابتی نیست و خانه ها خالی است.

بغزیان افزود: هر چه این افراد کمتر عرضه کنند برای آنها بهتر است و دولت باید این وضعیت را سامان دهد.

حاکمیت طراحی مالیات در مورد خانه های خالی یا اجاره زمینه پیشنهاد کرد که هر کدام در جای خود مفید است. اما این طرح ها جدی گرفته نمی شود. بنابراین یکی از راه ها افزایش عرضه است.

پس از اعلام سقف اجاره بها در تهران و شهرستان ها از سوی دولت، لطفی یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: این تعیین سقف ها به صورت دستوری در حال اجراست. اگر قرار بود این دستور از سال 1388 تا امروز اجرا شود، در مجموع باید 75 درصد باشد افزایش قیمت دارند؛ اما امروزه افزایش اجاره بها بسیار بیشتر شده و سقف آن واقعاً تعیین نشده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا