دانستنی ها

آینده بیماری بدن لوی چیست؟

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که بیماری لیوی بادی، مهم ترین اختلال عصبی پس از آلزایمر، می تواند در میانسالی و قبل از بروز علائم در افراد شروع شود.

به گزارش ایسنا، دمانس با اجسام لوی نوعی زوال عقل است که با تغییر در تنظیم خواب، رفتار، شناخت، حرکت و عملکردهای خودکار بدن مشخص می شود و از دست دادن حافظه همیشه علامت اولیه نیست.

این مطالعه با استفاده از داده‌های کالبد شکافی پزشکی قانونی فنلاندی منحصر به فرد، علائم بیماری را در 9 درصد از افراد بالای 50 سال که هیچ تشخیص بالینی پارکینسون یا بیماری بدن لوی نداشتند، پیدا کرد. این کشف بر شیوع بالقوه بیماری بدن لوی در میان افراد میانسال تاکید می کند و بر اهمیت تشخیص زودهنگام برای درمان موثر تاکید می کند.

حقایق اساسی تحقیق

1. شروع زودهنگام: تغییرات در زوال عقل با بدن لوی ممکن است خیلی زودتر از آنچه قبلاً در افراد بالای 50 سال تشخیص داده شده بود شروع شود.

2. مطالعه منحصر به فرد: این اولین مطالعه ای است که نشانگرهای زوال عقل بدن Lewy را در افراد جوان و میانسال بدون تشخیص شناخته شده، با استفاده از داده های کالبد شکافی پزشکی قانونی فنلاند بررسی می کند.

3. پیامدهای درمانی: تشخیص زودهنگام می تواند به طور قابل توجهی اثربخشی درمان بیماری های دژنراتیو مغز را افزایش دهد (تحلیل برنده)، و یافته ها را برای رویکردهای درمانی آینده بسیار مهم می کند.

زوال عقل با بدن های لوی

زوال عقل با اجسام لوی دومین بیماری دژنراتیو مغز پس از بیماری آلزایمر است. اجسام لویی که رسوبات پروتئین آلفا سینوکلئین هستند، در ساقه مغز، سیستم لیمبیک و قشر مغز یافت می شوند. تغییرات بافتی مشابهی در بیمارانی که از نظر بالینی بیماری پارکینسون تشخیص داده شده است، دیده می شود.

از آنجایی که زوال عقل با اجسام لوی به کندی پیشرفت می کند، تشخیص زودهنگام آن دشوار است. علائم اغلب شامل اختلالات حرکتی، مشکلات حافظه و علائم روانپزشکی است.

در مطالعه جدید خود، محققان دانشگاه های هلسینکی و تامپر برای اولین بار دریافتند که نشانگرهای بدن لوی زوال عقل در افراد جوان و میانسال شناخته شده رخ می دهد. نبود آنها بررسی کردند که آیا آنها از اجسام لوی رنج می برند یا بیماری پارکینسون. مطالعات مشابه قبلی میزان بروز نشانگرهای بیماری را در افراد بالای 60 سال بررسی کرده است.

محققان دریافته‌اند که تغییرات زوال عقل بدن Lewy در مغز ممکن است در میانسالی شروع شود، حتی اگر هنوز علائم واقعی وجود نداشته باشد.

پروفسور لیزا میلیکانگاس از دانشگاه هلسینکی می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که زوال عقل با اجسام لوی ممکن است در افراد بالای 50 سال بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد شایع باشد. در این مطالعه، تغییرات بیماری را در 9 درصد از افراد بالای 50 سال که تشخیص بالینی بیماری پارکینسون یا زوال عقل با بدن لوی نداشتند، پیدا کردیم. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است.

تشخیص زودهنگام؛ درمان موثرتر

در مطالعه خود، محققان از داده های منحصر به فرد کالبد شکافی بین المللی پزشکی قانونی فنلاند استفاده کردند که شامل نزدیک به 600 فرد 16 تا 95 ساله بود که خارج از بیمارستان فوت کردند.

Milikangas گفت که در آینده، درمان های توسعه یافته علیه بیماری های دژنراتیو مغز در بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین اطلاع از شیوع تغییرات بیماری در گروه‌های سنی جوان‌تر بسیار حائز اهمیت است، زیرا این دوره موثرترین زمان برای شروع درمان خواهد بود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا