دانستنی ها

آینده این افراد ریواس نمی خورند

کارشناس تغذیه و مدرس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نقش برخی از گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی را در سلامت تشریح کرد.

وی با بیان اینکه به گزارش ایسنا، استفاده صحیح و منطقی از این گیاهان موجب حفاظت و ارتقای سلامت می شود، ادامه داد: از جمله این گیاهان می توان ریواس، کنگر، قارچ کوهی، ریش بز، پای غاز و یا گویش محلی پاگزو، زرشک، مصیر، بن سرخ و غیره ذکر شده است.

مردانی افزود: این گیاهان دارویی و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C، ویتامین های گروه B و گاهی پیش سازهای ویتامین D هستند.

ین متخصص تغذیه یادآور شد: فیبرهای بسیار خوب این گیاهان از بروز یبوست در انسان جلوگیری می کند، از یبوست مزمن جلوگیری می کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف صحیح این گونه گیاهان منجر به کاهش چربی خون در افراد مبتلا به اختلال چربی خون و تنظیم قند خون در بیماران دیابتی می شود.

از طرفی آنتی اکسیدان های موجود در آنها به سلامت قلب، رگ های خونی و کبد کمک می کند و نقش پیشگیرانه ای در برابر سرطان دارد.

مردانی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: علاوه بر این وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین C و ویتامین A و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری های مختلف می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در مصرف این گیاهان باید دقت کرد. به عنوان مثال در استفاده از قارچ های کوهی باید دقت کرد زیرا برخی از این قارچ ها سمی هستند و حتی می توانند منجر به مرگ مصرف کننده شوند، بنابراین قارچ ها را باید از افراد مطمئن خریداری کرد.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان مانند ریواس حاوی مقادیر زیادی اگزالات هستند و در نتیجه افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی نباید مصرف شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا