اخبار روز

آیا یارانه این دانشجویان افزایش می یابد؟

به گفته پی ام آپ، در پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهمین رئیس جمهور استخدام وی اولویت اصلی کشور و رسالت خطیر دولتمردان را برشمرد و بر تغییر نگرش نسبت به تعریف اشتغال زایی تاکید کرد.

تاکید رئیس جمهور این بود که کار اداری و پشت میز نشینی نباید کار تلقی شود، بلکه باید در همه حوزه های تولیدی به کار گرفته شود. کشاورزی و صنعت توجه ویژه ای داشته باشید.

همچنین خواستار رسیدگی به این موضوع شد که چرا عملکرد برخی موسسات در اشتغال زایی ضعیف بوده و بررسی چگونگی پیشروی برخی نهادها تا سایر بخش ها بتوانند از تجربیات خود استفاده کنند.

توجه به ظرفیت ها بخش خصوصی و تعاون و توسعه مهارت ها و بسترهای اشتغال اولین توصیه رئیس جمهور به دولتمردان در زمینه اشتغال زایی بود و ایشان اعلام کردند که کارها را به مردم واگذار می کنم و تسهیلات حمایتی برای کسانی که می خواهند شرکت تعاونی ایجاد کنند در نظر می گیرند. برای کسب و کارهای کوچک نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.

دستور فوری رئیس جمهور برای تدوین دستورالعمل تسهیلات اشتغال

سید ابراهیم رئیسی در این جلسه دبیر شورای عالی اشتغال و نهادهای ذیربط را مجبور به تدوین و نهایی کردن دستورالعمل پرداخت تسهیلات اشتغال سال جاری کرد که باید تا قبل از 24 خردادماه در محل سکونت به بانک ها ابلاغ شود. آخر.

با اشاره به گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی در عملکرد خوب استانداران در ایجاد یک میلیون شغل در سال گذشته، رفع دغدغه های مردم در زمینه اشتغال را وظیفه همه دستگاه های دولتی دانست و نهادهای عضو شورای عالی اشتغال را وادار به جدیت کرد. نظارت بر مصوبات شورا به منظور انجام رویدادهای مهم در زمینه ایجاد و کاهش اشتغال بیکاری در کشور انجام شود و در جلسات آتی گزارش های امیدوارکننده ای به مردم ارائه شود.

تشکیل و تدوین حساب «پیشرفت و عدالت» در سراسر کشور از مصوبات جلسه اخیر شورای عالی اشتغال بود.

در این رابطه گزارشی از وزارت اقتصاد در شورای عالی اشتغال مطرح شد و رئیس جمهور دستور داد در اسرع وقت نسبت به تنظیم صورتحساب پیشرفت و عدالت اقدام و نسبت به ابلاغ حساب پیشرفت و عدالت ظرف یک هفته آینده اقدامات لازم انجام شود.

حسابهای پیشرفت و دادگستری استان در قالب بند الف تبصره 18 تشکیل می شود قانون بودجه 1402 باید آزاد شود. البته تاکنون منابع حساب های پیشرفت و عدالت مربوط به قانون است. بودجه 1402 تامین مالی نشده و در حال حاضر در مرحله افتتاح حساب های ملی و سپس استانی است اما باقیمانده منابع تبصره 18 مربوط به سال 1401 به این حساب ها واریز می شود.

در حال حاضر مقدمات افتتاح حساب پیشرفت و دادگستری استان به پایان رسیده است و با ایجاد این حساب ها، فعالان بخش خصوصی و تعاونی می توانند از منابع این حساب ها برای اجرای طرح های اشتغال و تولید استفاده کنند.

پرداخت اعطا کردن منابع حقوق و دستمزد و کارورزی برای استخدام فارغ التحصیلان دکتری

یک بند تایید برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دکتری و فارغ التحصیل در همین راستا بود که یارانه های دولتی تصمیم گیری شد. حقوق و کمک های مالی به کارفرمایان و همچنین منابعی برای تحقیقات آنها ارائه می کند. همچنین تسهیلات طرح های مصوب در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور باید تا پایان تیرماه پرداخت شود.

در این جلسه همچنین تصویب شد که وزارت علوم در اتحاد با حضور علم و تکنولوژی رئيس جمهور و سایر نهادها نسبت به ارائه و اجرای طرح اجرایی رفع بیکاری فارغ التحصیلان در اسرع وقت اقدام نمایند.

بر اساس مصوبه دیگر مجمع، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی مجبور شد تابستان امسال طرح مهارت آموزی ویژه دانش آموزان و بازماندگان تحصیل را برای سنین 13 تا 18 سال با همکاری سایر نهادها اجرا کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه در این جلسه همچنین جامعه گزارشی از عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال اجباری و همچنین سوابق موسسات و دولت ها ارائه کرد.

این جلسه با شش مصوبه در راستای حمایت از طرح های اشتغال زایی، آموزش و وظایف نهادهای توسعه اشتغال همراه بود.

در جلسه قبلی شورای عالی اشتغال که در فروردین ماه سال جاری برگزار شد، رئیس جمهور هنگام افشای آمارهای مربوط به کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته اعلام کرد که نباید به این میزان از اشتغال زایی بسنده کنیم. اما باید برای تحقق شعار سال تلاش و کوشش کرد و جهادگونه عمل کرد.

وی با تاکید بر توجه ویژه به اشتغال زایی در استان های دارای بالاترین نرخ بیکاری، وزارت کار را موظف به ایجاد اشتغال در این استان ها با اولویت افراد تحصیلکرده کرد.

ادامه روند رفع موانع اشتغال و شرکت ها و همچنین ادامه روند تسهیل و ساماندهی صدور مجوزها کسب و کار از رئيس جمهور تاکید شد.

از دیگر محورهای چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم، رونق تعاونی ها و بخش خصوصی، توجه به اقتصاد روستایی، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دریایی و گردشگری، فعال سازی بسته و نیمه تعطیل است. -بسته واحدهای تولیدی، افزایش بهره وری و مشاغل با کیفیت برای اشتغال مرزنشینان بود.

به گزارش ایسنا، جلسه قبلی شورای عالی اشتغال با 13 مصوبه با هدف حمایت از توسعه و پایداری اشتغال و تسریع و تسهیل در ایجاد یک میلیون فرصت شغلی سالانه همراه بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا