اخبار روز

آیا مصوبه نهایی شورای عالی کار در مورد حقوق و دستمزد کارگران در سال 1403 تغییر کرده است؟


به گزارش مانیبان، این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که روز گذشته باز هم صحبت از پوشش تحت عنوان حقوق 15 میلیون تومانی شد تا شورای عالی کار در مورد حقوق کارگران تجدید نظر کند.

به گفته علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، هدف از این کمپین اعتراض به رویه فعلی تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانواده» است که در سال 1402 تبدیل به یک قانون شد. حقوق 5 میلیون 308 هزار تومان. آخرین محاسبات نشان می دهد که سبد معیشت بیش از 22 میلیون نفر است.

به گفته وی، با توجه به عدم امکان جبران فوری مابه التفاوت حداقل دستمزد و سبد معیشتی، اولین اقدام این کمپین، تصویب رقم 15 میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد 1403 است. با توجه به تورم طاقت فرسا سال گذشته و مهمتر از آن تورم قابل پیش بینی امسال، این میزان تنها گامی اولیه برای نزدیک شدن حداقل دستمزد به استانداردهای زندگی در سال های آینده خواهد بود.

بررسی مجدد حقوق در سال 1403.

این در حالی است که دیروز خبر رسید شورای عالی کار روز گذشته برای بررسی برخی مفاهیم حقوق 1403 تشکیل جلسه می دهد.

بر این اساس امکان افزایش درصدی کمک هزینه مسکن کارگران وجود داشت، زیرا ثابت ماندن این بند پس از تعیین دستمزد 1403 موجب اعتراض جامعه کارگری و انتقاد برخی نمایندگان مجلس شد. زیرا با توجه به اینکه 70 درصد حقوق کارگران صرف اجاره بها می شود، یارانه مسکن به دلیل اندک بودن آن کمکی به هزینه مسکن کارگران نمی کند، اما می تواند با افزایش تعداد آن بخشی از مشکلات معیشتی را جبران کند.

گزارش ها حاکی از آن است که روز گذشته معاونت روابط کار از اعضای شورای عالی کار خواست تا در جلسه ای تشکیل جلسه داده و در مورد موضوعات مختلف کارگری بحث و تبادل نظر کنند. امید می رفت حاصل این جلسه افزایش حق مسکن و شاید بازنگری در دستمزد 1403 باشد.

دستمزد تغییر نکرد.

اما چه اتفاقی افتاد؟ نماینده کارفرمایان درباره جلسه دیروز شورای عالی کار گفت: جلسه خاصی نبوده و بحث اصلاح حقوق مطرح نشده است. نمی دانیم نماینده کارگران اعلام کرده که حق مسکن افزایش می یابد.

علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان گفت: جلسه خاصی نداشتیم و بحثی در مورد اصلاح دستمزدها وجود نداشت. نمی دانیم نماینده کارگران اعلام کرده که حق مسکن افزایش می یابد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا