اخبار روز

سانسور و فیلتراسیون در اینترنت چین! / آیا فیلتر اینترنت چین مانند ایران است؟

به گزارش پی ام آپ، پروژه ای به نام «سپر طلایی» در سال ۱۹۹۸ برای نظارت بر این حزب راه اندازی شد. کمونیست با توجه به مطالب موجود در اینترنت، سانسور و فیلتراسیون کلید فشار داده شد. بعدها از دل این نقشه دیوار بزرگ آتش بیرون آمد. این دیوار یکی از پیچیده ترین سیستم های کنترلی است اینترنت و سانسور محتوا در دنیا هست.

این دیوار فقط از نرم افزار و سخت افزار پیچیده و چند لایه تشکیل نشده است. امروزه گفته می‌شود که مجموعه‌ای از آن‌ها فقط برای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، خدمات وبلاگ‌نویسی یا ترویج فیلتراسیون در این کشور استفاده می‌شود. دولت وارد شده است، از 2 میلیون نفر فراتر رفته است.

اینترنت چین کاملاً در اختیار وزارتخانه است فناوری اطلاعات و صنعت واقع شده است و دولت تمام محتوای ورودی، داخل و خارج از چین را کنترل می کند. در چین، سایت جایگزین Weibo توییتر «وی چت» جایگزین واتس اپ و «بایدو» جایگزین گوگل می شود. اما حتی این گزینه‌ها نیز محدودیت‌هایی دارند و مردم چین حق ندارند در مورد برخی مسائل در آنجا صحبت کنند. به عنوان مثال اگر با موتور جست‌وجوی «بایدو» در داخل کشور چین درباره حادثه میدان «تیان آن من» جست‌وجو کنید، با نتایج متفاوتی نسبت به نتایج گوگل روبه‌رو می‌شوید.

آیا سوئیچ های فیلتر در چین فعال هستند؟ این سوالی است که پاسخ های زیادی برای آن نوشته شده است اما باید گفت که این مورد در چین دشوارتر است. ایران زیرا کاربران دائماً از سوئیچ فیلتر استفاده می کنند جنگ فایروال وجود دارد و این دیوار هر روز با ارتقاء سخت افزاری و امکانات و بودجه های کلان سوئیچ های فیلتر را شناسایی و فیلتر می کند.

مسعود زمانی، آینده پژوه فن آوری معتقد است حتی اگر روزی چنین اتفاقی بیفتد، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست: «در چین اکثر اپلیکیشن هایی که استفاده می شوند با محدودیت های زیادی مواجه هستند، در چین با چندین مورد. پلتفرم های ملی خود مردم می توانند از آنها استفاده کنند در این پلتفرم ها در صورت انتقاد یا نوشتن در مورد مسائل سیاسی-اجتماعی صفحه شما بلافاصله بسته می شود و تا زمانی که صفحه شما باز نشود نمی توانید هیچ خریدی انجام دهید. وضعیت ما در اینترنت شبیه چینی ها می شود، بله ممکن است، هرچند در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. نکته اینجاست که در ایران نتوانسته اند پلتفرمی شبیه به یک پلتفرم خارجی برای ملاقات طراحی کنند. همه نیازهای مردم اما در چین با استفاده از بسترهای داخلی توانستند بخشی از نیازهای مردم (مثلا خرید) را برطرف کنند.

نظارت بر مردم یا پول درآوردن فیلترینگ؟

بعد از فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی، تقریباً هیچ کاربری پیدا نمی شود که یکی دو فیلتر روی آن باشد تلفن همراه عدم وجود با توجه به اینکه اکنون می توان گفت که فیلترینگ باعث افت بیننده نشده است، نشان می دهد که بسیاری از افراد از فیلترینگ در اینترنت سود زیادی برده اند. بر اساس آمار مرکز تحقیقات بتا، تا سال گذشته تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام 48 میلیون نفر بوده و به 4 میلیارد تومان رسیده است که نشان از گردش مالی زیادی در فروش فیلترشکن دارد.

مسعود زمانی در این باره می گوید: رقم وحشتناکی که در شبکه های اجتماعی مبنی بر استفاده دولت از فروش فیلترشکن منتشر شده است، صحیح نیست. اما یک چیز مسلم است و آن این است درآمد دولت از پهنای باند فراتر رفته است. همراه اول و ایرانسل درآمد خود را از جایی که مردم از فیلترشکن استفاده می کنند افزایش داده اند چون دائما هستند ترافیک آنها مشتریان بین المللی را تامین می کنند. بنابراین به طور غیرمستقیم از فروش فیلتر شکن و فیلتر سود برده اند. اگر برخی از دوستان برای کسب درآمد از طریق فروش فیلتر اینترنت را فیلتر کنند، تصمیم عاقلانه ای نیست، زیرا راه بهتری برای درآمدزایی وجود داشت. اکنون می بینیم که حضور مردم ایران در شبکه های اجتماعی در بدترین حالت پنج درصد کاهش یافته است، بنابراین دولت نتوانسته مانع مراجعه مردم به اینستاگرام یا تلگرام شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا