دانستنی ها

آیا شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که پوشیدن شلوار جین فست مد می تواند به اندازه رانندگی با ماشین برای محیط زیست مضر باشد.

هزینه زیست محیطی شلوار جین

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه صنعتی گوانگدونگ چین تصمیم گرفتند تاثیرات زیست محیطی شلوار جین کلاسیک را از مزارع پنبه تا محل های دفن زباله بررسی کنند. چیزی که آنها پیدا کردند بسیار تکان دهنده است.

شلوار جین عمر کوتاهی دارد اما تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد

شلوار جین فست مد تفاوت قابل توجهی با شلوار جین سنتی دارد زیرا به سرعت دور ریخته می شود. کیفیت پایین آنها و تاکید بر روندهای موقت به این معنی است که آنها فقط چند بار قبل از تبدیل شدن به زباله پوشیده می شوند. هر محصول فست مد هنگام تولید و حمل مقدار قابل توجهی (2.5 کیلوگرم) دی اکسید کربن تولید می کند. این ردپای کربن 11 برابر شلوار جین است که به مرور زمان فرسوده می شود.

هزینه پنهان ارزانی

شرکت های مد سریع برای پایین نگه داشتن قیمت ها به چند روش کلیدی ناپایدار متکی هستند:

مواد کم کیفیت ساخته شده از پارچه های مصنوعی مشتق شده از سوخت های فسیلی باعث آلودگی در تولید لباس می شود. پارچه‌ها به سرعت فرسوده می‌شوند و چرخه تعویض سریع‌تری را ممکن می‌سازند.

استثمار کارگران به منظور کاهش هزینه ها، بسیاری از شرکت ها از کارگران در کارخانه های خارج از کشور استثمار می کنند، جایی که نیروی کار ارزان و مقررات ضعیف هستند. برای همگام شدن با این روند، شرکت‌ها اغلب لباس‌ها را به جای دریا از طریق هوا ارسال می‌کنند که در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار بیشتر است.

تفاوت بین شلوار جین فست مد و شلوار جین سنتی

کیفیت بالاتر به معنای سایش طولانی تر است. شلوار جین کلاسیک برای ماندگاری طراحی شده است. از مواد بادوام تری ساخته شده است که می تواند سایش مکرر، شستشو و زمان را تحمل کند.

پتانسیل تولید اخلاقی و پایدار؛ در حالی که مشکلاتی در تولید پوشاک وجود دارد، شرکت‌هایی با قیمت‌های بالاتر اغلب فرصت‌های بیشتری برای اطمینان از تولید اخلاقی و کشف انتخاب‌های مواد پایدار مانند پنبه ارگانیک دارند.

نویسنده اصلی مقاله دکتر. یا ژو اظهار داشت که شلوار جین تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارد. این چیزی نیست که اکثر ما وقتی به جدیدترین سبک ها فکر می کنیم به آن فکر می کنیم.

شلوار جین، ترندها و زباله های محیطی

مشکل فست مد، خود شلوار جین نیست. به این ترتیب ما آنها را می خریم و دفع می کنیم. حقیقت تلخ اینجاست.

توهم نیاز

مد سریع فقط فروش لباس نیست، بلکه ایجاد حس مصنوعی نیاز به چیزهای بیشتر است. به لطف روندهای همیشه در حال تغییر، چرخه های تولید سریع و تبلیغات رسانه های اجتماعی، برندها به طور فعال احساس خرید همیشه جدیدترین محصولات را ایجاد می کنند.

دکتر. ژو افزود: «تغییر روند مد باعث می‌شود مردم بارها و بارها لباس بخرند و برای مدت کوتاهی آن‌ها را بپوشند تا با آخرین روندها هماهنگی داشته باشند. این مصرف بیش از حد منجر به افزایش چشمگیر مصرف منابع و انرژی در صنعت پوشاک شده است.

مد سریع با پایین نگه داشتن قیمت ها به طرز فریبنده ای خرید را بی اهمیت می کند. شما می توانید سه تی شرت بخرید، اما با یک محصول با کیفیت بالاتر، تاثیر مشابهی را احساس نخواهید کرد. این عدم ارتباط بین هزینه و ارزش واقعی (محیط زیستی، اجتماعی) باعث می شود که ما بدون فکر زیاد، بیش از حد مصرف کنیم.

لباس‌های مد سریع، به دلیل ساختار ضعیف و طرح‌های مبتنی بر روند، این ذهنیت را تشویق می‌کنند که لباس‌ها ذاتاً یکبار مصرف هستند و به جای اینکه جزء اصلی کمد لباس شما باشند، به اشیایی قابل تعویض تبدیل می‌شوند.

سطل زباله جهانی

مشکل به دور انداختن مد سریع ختم نمی شود. اکثر این لباس ها قابل بازیافت نیستند و به دلیل محتوای مصنوعی که دارند به طور طبیعی خراب نمی شوند. در عوض، آن‌ها برای کشورهایی که نمی‌توانند با کوه‌های پوشاک دست دوم کنار بیایند، به مشکل تبدیل می‌شوند و خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی را ایجاد می‌کنند که مدت‌ها پس از منسوخ شدن لباس‌ها ادامه می‌یابد.

تولید جین برای محیط زیست

این تحقیق نه تنها مشکل را آشکار کرد، بلکه راه‌های قدرتمندی برای تغییر نحوه خرید مردم ارائه کرد. افزایش عمر لباس؛ منحصر به فرد بودن، خلاقیت، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن.

هر بار که به مد سریع نه می گویید و رویکردی پایدارتر در پیش می گیرید، پیامی ارسال می کنید. بیایید این روندهای آلاینده را تغییر دهیم و مد را برای سیاره و کمد لباسمان به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم نسبت به آن احساس خوبی داشته باشیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا