اخبار روز سینما

سیگارهای الکترونیکی به اندازه قلیان و سیگارهای عادی مضر است؟

پی ام آپ؛ رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی اشاره کرد.

غلامرضا حیدری با اشاره به مضرات استفاده از سیگارهای الکترونیکی گفت: سیگارهای الکترونیکی با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی وارد بازار شد اما بر خلاف افکار عمومی این سیگارها به سلامت مردم آسیب می زند.

وی افزود: بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشت، مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی افراد مضر است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: سیگارهای الکترونیکی نه تنها مصرف کنندگان را ترک سیگار نمی کند، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگار سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می شود.

حیدری تاکید کرد: مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی و دود آن حاوی ترکیبات حلقوی است که در افرادی که مصرف می کنند باعث سرطان می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل و پیشگیری از دخانیات دانشگاه با اشاره به اینکه نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی به صورت اسپری وارد دهان فرد می شود، وابستگی به مواد دخانی را یکی از پیامدهای مصرف این فرآورده ها برشمرد.

حیدری بیان کرد: استفاده از سیگار الکترونیک حس کنجکاوی نوجوانان را برای شروع مصرف قلیان و حتی سیگارهای سنتی افزایش می دهد و متاسفانه در برخی کشورها واردات و توزیع سیگار الکترونیکی رایگان است.

وی با اشاره به اعلام ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان های مرتبط، گفت: سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک کالای مضر معرفی شده و عرضه آن نوعی قاچاق محسوب می شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

به گفته حیدری، اولین مرگ ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی در سال 2019 در آمریکا رخ داد. این فرد در اثر کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده و فوت کرده است.

وی با اشاره به عوارض مصرف سیگارهای الکترونیکی در مصرف کنندگان گفت: علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، خستگی و برخی موارد استفراغ و اسهال در این افراد مشاهده شده است، در حالی که هیچ مدرک یا سابقه ای از این وجود ندارد. یکسان. وجود بیماری عفونی ناشی از عدم وجود ویروس یا باکتری در بدن آنها.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیگار الکترونیکی برای سلامت مردم مضر است و به ترویج مصرف دخانیات کمک می کند، باید در برنامه های کنترل دخانیات به موضوع ممنوعیت مصرف، فروش و عرضه آن توجه شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا