اخبار روز

آیا سربازگیری دانشجویان یهودی باعث سقوط دولت نتانیاهو می شود؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل، تا عصر یکشنبه آینده فرصت دارد تا اصلاحیه‌ای در قانون بحث‌برانگیز اجباری اجباری اسرائیل ارائه کند. اصلاحیه ای که می تواند کابینه نخست وزیر دست راستی اسرائیل را مانند یک چاقوی تیز از وسط نصف کند و باعث سقوط دولت او شود.

به گزارش عصر ایران، به گفته بسیاری از ناظران مشکلات داخلی اسرائیل، بحران کنونی مربوط به سربازی اجباری دانشجویان یهودی پس از 7 اکتبر 2023 بزرگترین و جدی ترین بحران داخلی اسرائیل تلقی می شود.

سایت اینترنتی “ووکز” او در این باره نوشت:

در نیمه شب اول آوریل به وقت اسرائیل، دولت مهلتی برای تغییر سیاست خود در مورد سربازگیری تعیین می کند. پس از آن، ارتش اسرائیل موظف است برای حدود 66000 دانش آموز یهودی افراطی ارتدوکس که قبلاً طبق قانون امتیازات ویژه ای برای دانش آموزان مدارس و آکادمی های دینی (یا یشیووت) که از خدمت اجباری معاف بودند، برخوردار بودند، پیش نویس اعلامیه ارسال کند.

اگرچه این درگیری داخلی به نظر می رسد، اما در واقع این پتانسیل را دارد که کل مسیر مناقشه اسرائیل و فلسطین را با تهدید بقای دولت ائتلافی شکننده نتانیاهو تغییر دهد.

موضوع سربازی اجباری کابینه بنیامین نتانیاهو را به دو نیمه متضاد تقسیم می کند. نتانیاهو برای حفظ اکثریت پارلمانی خود به احزاب افراطی ارتدوکس که مخالف لغو معافیت های سربازی اجباری برای دانشجویان هستند تکیه می کند. اگر او اجازه استخدام گسترده دانشجویان را بدهد، این احزاب افراطی مذهبی او را رها کرده و دولت ائتلافی را ترک خواهند کرد. ; اما اگر نتانیاهو به افراطی‌های ارتدوکس آنچه می‌خواهند بدهد، با اعضای کلیدی حزب راست‌گرای لیکود خود روبرو خواهد شد که از ایده لغو معافیت دانشجویی حمایت می‌کنند، که به طور بالقوه می‌تواند باعث انشعاب در حزب نتانیاهو شود.

اعتراض دانشجویان یهودی به لغو قانون معافیت از خدمت سربازی اجباری

هر دو سناریو به یک شکل خاتمه می یابند: با شکست ائتلاف حکومتی نتانیاهو و انتخابات جدید که در آن حزب لیکود با اختلاف زیادی (طبق اکثر نظرسنجی ها) شکست خواهد خورد.

شکست نتانیاهو تقریباً به طور قطع رقیب معتدل‌تر او، بنی گانتز را به قدرت می‌رساند، و در حالی که برخی از سیاست‌های جنگی و رفتار گانتس با فلسطینی‌ها به نظر می‌رسد با نتانیاهو یکسان است، در برخی مسائل او احتمالاً متفاوت است. نکته مهم – از جمله سوالات بسیار مهم در مورد آینده سیاسی غزه و تشکیل کشور مستقل فلسطینی – سیاست های گانتز با نتانیاهو متفاوت خواهد بود.

نتانیاهو با آگاهی از یک تهدید بزرگ، تلاش خواهد کرد راه حلی بیابد که بتواند بحران پیش نویس اصلاحات را به تاخیر بیندازد یا حتی از آن جلوگیری کند. حتی اگر طرح اصلاح قانون لغو خدمت اجباری سربازی دانشجویان ارائه شود، احتمالاً هنوز مدتی تا شروع انتخابات باقی مانده و هنوز زمان برای تغییر نتایج نظرسنجی فعلی باقی مانده است. و حتی اگر نتانیاهو سقوط کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که گانتز – یک شاهین عملگرا – تغییرات قابل توجهی در سیاست فعلی اسرائیل ایجاد کند.

با این حال، واضح است که این موضوع بیش از هر چیز از 7 اکتبر و در شش ماه گذشته، تداوم حیات دولت ائتلافی نتانیاهو را به خطر انداخته است. دالیا شیندلین، دانشمند علوم سیاسی در اسرائیل، می‌گوید: «دولت‌های اسرائیل در این موضوع شکست خورده‌اند. من فکر می کنم این جدی تر از هر بحران سیاسی است که ما از 7 اکتبر داشته ایم.

با توجه به دولت نتانیاهو یکی این یکی از بزرگترین موانع، مانع اصلی راه حل واقعی مناقشه اسرائیل و فلسطین است، این مشکل کوچکی نیست.

در سیستم چند حزبی اسرائیل، که با بحران سیاسی سال های اخیر گرفتار شده است، هیچ حزبی هرگز نتوانسته است اکثریت کرسی های کنست را به دست آورد. حزب راستگرای نتانیاهو لیکود در مقایسه با احزاب دیگر بیشترین کرسی ها را در پارلمان دارد، اما برای تشکیل دولت و کسب اکثریت به حمایت احزاب کوچکتر نیاز دارد. این احزاب کوچکتر به دو شکل هستند: احزاب ملی گرای راست افراطی و احزاب مذهبی افراطی ارتدوکس.

اگرچه هر دو نوع این احزاب از نظر اجتماعی محافظه کار هستند، اما در اولویت های سیاستی خود تفاوت های زیادی دارند. نگرانی اصلی ناسیونالیست‌های راست‌گرا، کنترل نامحدود یهودیان اسرائیل بر کل سرزمین بین اردن و مدیترانه است. از سوی دیگر، احزاب افراطی یهودی در درجه اول به حفظ و گسترش حقوق و امتیازات ویژه ای که دولت اسرائیل به جامعه افراطی مذهبی اعطا می کند، توجه دارند.

هیچ یک از این حقوق مهمتر از معافیت دانشجویان یهودی از خدمت اجباری نیست. یهودیان “اولترا ارتدوکس” معتقدند که بهترین و مهمترین کاری که یک مرد یهودی می تواند انجام دهد مطالعه کتاب مقدس است. به همین دلیل، تقریباً نیمی از مردان افراطی ارتدوکس مشاغل متعارفی ندارند که به آنها حقوق می دهد و برای امرار معاش خود به حمایت های دولتی و خیریه متکی هستند. سربازی اجباری، به ویژه، مانع از رفتن مردم به مدارس دینی می شود و زندگی سنتی یک مرد افراطی ارتدوکس را مختل می کند.

اما ادامه معافیت دانشجویان از خدمت سربازی مدت‌هاست که دیگر شهروندان اسرائیلی را به شدت آزرده کرده است. زیرا آنها این روند را ناعادلانه ارزیابی می کنند و می گویند چرا باید فرزندانشان به خدمت سربازی فرستاده شوند و جانشان به خطر بیفتد و برنامه های آینده خود را به حالت تعلیق درآورند در حالی که دانش آموزان یهودی فقط می توانند کاری انجام دهند که خواندن کتاب مقدس است؟ و یک سوال دیگر برای آنها این است که چرا حضور در دانشگاه یا ورود به نیروی کار کمتر از حضور در مدارس دینی و حرفه ای است؟

آیا سربازگیری دانشجویان یهودی باعث سقوط دولت نتانیاهو می شود؟

با این حال، جامعه دینی اسرائیل خود را دارای حقی می داند که فراتر از حقوق یک شهروند عادی است و بر همین اساس، خاخام اعظم اسرائیل اخیرا تهدید کرده است که اگر دانش آموزان یهودی مجبور به خدمت سربازی شوند، «همه ما اسرائیل را ترک خواهیم کرد».

از سوی دیگر، خاخام زوئی فریدمن، رهبر جنبش مذهبی حریدی اسرائیل گفت که مرگ بهتر از خدمت در ارتش اسرائیل است.

با وجود این شرایط، کابینه نتانیاهو اکنون تا یکشنبه فرصت دارد تا اصلاحیه بحث برانگیز قانون خدمت اجباری اسرائیل را که معافیت دانشجویان یهودی از خدمت سربازی را حذف می کند، به کنست ارائه کند. در مورد لغو بحث برانگیز معافیت های سربازی برای دانشجویان، نظرات بسیار متناقض و متناقضی در دو طرف طیف کابینه وی وجود دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا