اخبار روز

آیا باید منتظر کاهش شدید قیمت مسکن باشیم؟/کاهش قیمت آپارتمان های متراژ بزرگ

در هفته‌های اخیر قیمت آپارتمان‌های بزرگ متراژ کاهش بیشتری را در مقایسه با واحدهای کوچک تجربه کرده است.

به گزارش پی ام آپ، حسن محتشم اظهار کرد: در دو سال گذشته در شرایطی بودیم که اقتصاد کلان ما در حال انقباض بود و حجم پول به نوعی در بانک ها حبس شده بود؛ شرایطی که الان هم تا حدودی وجود دارد. نقدینگی که در بانک ها وجود دارد متعلق به سرمایه‌گذاران دانه درشت است که معمولا به هر بخشی ورود می‌کنند آن بخش متورم می‌شود.

وی افزود: با توجه به تعاملات بین‌المللی بین ایران، غرب، عربستان و سایر کشورها مقداری امیدواری نسبت به اقتصاد کشور ایجاد شده است. در عین حال سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف بلاتکلیف هستند و تصمیمی برای ورود به یک بازار مشخص اتخاذ نکرده‌اند. در واقع هر دو بخش مولد و غیرمولد دچار کسادی هستند و به همین علت، پول‌ها فعلا در سیستم بانکی فریز شده است.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه بازار سهام، خودرو، ارز، طلا و مسکن به ثبات رسیده است، گفت: گزینه خوب این است که سرمایه برای ایجاد گردش مالی و اشتغال به سمت تولید برود. اگر وجوه به بازار مسکن برسد، جز افزایش قیمت اثر دیگری نخواهد داشت و تقاضای مصرفی از مسکن مورد نیاز دور می شود.

محتشم تاکید کرد: برخی هلدینگ ها، شرکت های بزرگ و بانک ها اعتبارات هنگفتی را برای خرید و فروش ملک اختصاص داده اند. این تقاضای کاذب در سال های اخیر اثرات منفی در بازار مسکن ایجاد کرده است که باید کنترل شود. اگر دولت بتواند حجم نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد خوب است. در غیر این صورت، نگهداری وجوه در بانک ترجیح داده می شود. زیرا در صورت برداشت، هم بانک ها ورشکست می شوند و هم بازارهای غیرمولد دچار حباب می شوند.

وی با اشاره به کاهش قیمت مسکن در هفته های اخیر گفت: قیمت آپارتمان های بزرگ نسبت به واحدهای کوچک کاهش بیشتری را تجربه کرده است. در حال حاضر هیچ مشتری در بازار مسکن وجود ندارد و این بازار در رکود است. در مواجهه با این وضعیت، دولت باید تلاش کند تا از طریق گروه های متخصص در صنعت ساختمان، تولید مسکن را افزایش دهد. افزایش عرضه منجر به جلوگیری از جهش آینده قیمت مسکن می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان استان تهران با اشاره به تلاش دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در دو حوزه فعال است. یکی بخش خصوصی است که تقریباً 400000 واحد مسکونی در سال تولید می کند. حوزه دیگر مربوط به برنامه دولت برای ساخت یک میلیون واحد در سال است که در این بخش در هفته‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی همکاری خوبی با مجموعه‌های انبوه‌سازی آغاز کرده که امیدواری را به افزایش عرضه مسکن ایجاد کرده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا