دانستنی ها

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

دانشمندان نزدیک به 500 ژن را شناسایی کرده اند که به طور قابل توجهی بر انتخاب های غذایی ما تأثیر می گذارد. این بررسی در مقیاس بزرگ از رژیم غذایی و ژنتیک نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی به سمت ایجاد استراتژی های تغذیه شخصی با هدف بهبود سلامت و کاهش بیماری بر اساس ساختار ژنتیکی افراد است.

به گزارش ایسنا، پژوهش حاضر توسط دکتر این نتیجه تحقیقات جوآن کول در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در ایالات متحده است. او می گوید: برخی از ژن هایی که ما شناسایی کردیم، از جمله ژن هایی که مربوط به طعم، بو و بافت هستند. در مسیرهای حسی نقش دارد و ممکن است در پاسخ به پاداش نیز نقش داشته باشد.

این یافته‌ها ممکن است کلید درک ترجیحات غذایی فردی در سطح ژنتیکی باشد، و به طور بالقوه به دانشمندان اجازه می‌دهد تا «پروفایل‌های ژنتیکی حسی» را طراحی کنند که می‌تواند توصیه‌های غذایی شخصی‌سازی شده را ارائه دهد.

نقش مهم عوامل محیطی مانند پیشینه فرهنگی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به انواع مختلف غذا در شکل‌گیری عادات غذایی ما مدت‌هاست که به رسمیت شناخته شده است، اما وی تاکید کرد که ژنتیک نقش بسیار کمتری در تغذیه دارد. از آنجایی که عوامل بیشتری نسبت به هر عامل محیطی بر مصرف تغذیه تأثیر می‌گذارند، ما باید داده‌های صدها هزار نفر را بررسی کنیم تا تأثیرات ژنتیکی را در بین عوامل محیطی شناسایی کنیم، و اطلاعات لازم برای انجام این کار به تازگی در دسترس قرار گرفته است. نبود.

یک مانع اصلی برای شناسایی ژن های مرتبط با رژیم غذایی، شبکه پیچیده ای از ارتباطات بین عادات غذایی و سایر عناصر، از جمله عوامل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی است. برای غلبه بر این چالش، روش‌های محاسباتی برای جداسازی تأثیرات ژنتیکی مستقیم بر رژیم غذایی مورد استفاده قرار گرفت تا فرد بتواند مصرف قند خود را از تأثیرات غیرمستقیم، مانند ژن مؤثر بر دیابت، محدود کند.

این تجزیه و تحلیل تقریباً 300 ژن را شناسایی کرد که مستقیماً بر مصرف غذاهای خاص تأثیر می گذارد و تقریباً 200 ژن که با الگوهای غذایی عمومی مانند مصرف ماهی یا میوه مرتبط هستند.

کول قصد دارد ژن های مرتبط با تغذیه را که به تازگی شناسایی شده اند بررسی کند تا عملکرد آنها را بهتر درک کند و ژن های بیشتری را کشف کند که مستقیماً بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد.

همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد، ژن‌های خاص درگیر در طعم، بو و درک بافت می‌توانند بر ترجیحات غذایی و انتخاب غذا تأثیر بگذارند. برخی از انواع ژنتیکی، از جمله نحوه ذخیره چربی ها یا پردازش قندها، نیز بر پاسخ های متابولیکی ما به غذا تأثیر می گذارد و به شرایطی مانند چاقی یا دیابت کمک می کند.

احساسات، خلق و خو و استرس می تواند به طور قابل توجهی بر انتخاب غذایی ما تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است در مواقع استرس به غذاهایی روی آورند که به راحتی در دسترس هستند یا به دلیل افسردگی یا اضطراب به عادات غذایی ناسالم روی آورند.

درک عوامل مختلف می تواند به ایجاد مداخلات هدفمندتر برای بهبود عادات غذایی در سطوح فردی و اجتماعی کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا